Gå til innhold

Ang dagmamma.. hjelp!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

 

Nå er vi i den desperate situasjonen uten bhg plass og vurderer alle mulige løsninger for barnepass. Noen som kan forklare meg hvordan dette med dagmamma fungerer? Dvs hvor mange timer er det vanlig at en dagmamma skal ha ungen? Hva er vanlig å kreve av en dagmamma i forhold til barnepass? Hvor mye skal en dagmamma ha betalt, svart og hvit?

 

Vi har fått tak i en voksen dame fra øst-europa som vi vurderer å ha værende hos oss på dagtid. Vi kjenner henne ikke fra før av, men hun virker grei. Hun har ikke erfaring som dagmamma i norge og lurer nok på hvordan det foregår. Noen erfaringer på det området?

Videoannonse
Annonse
Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Det er vel ikke noe som er vanlig når de gjelder hvor lenge barnet skal være hos dagmamma. Det har med ditt behov og dagmammaens tilgjengelighet å gjøre. Betaling til dagmammaer varierer også fra sted til sted. Mange plasser er det vanlig å ta det samme som barnehagen koster, pluss kontantstøtten. Andre plasser er det dyrere eller billigere.

 

Av en dagmamma vil jeg forvente at hun tar seg godt av ungen min, at barnet får trygghet, mat og stell, frisk luft og blir lekt med og stimulert i løpet av dagen.

 

Bare vær klar over at det er forskjell på dagmamma som driver hjemme hos seg selv og barnepasser som du har i huset ditt. Den første er næringsdrivende og har selv ansvar for å betale sin skatt og ellers ha orden på formelle ting. Den andre er det du som er arbeidsgiver for, og du har ansvar for å trekke og innbetale skatt etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...