Gå til innhold

Hvilken smertestillende fikk du - som virket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gruer så veldig til fødselen etter to fødsler med mye smerte og lite som virket. Sist gang rakk vi ikke no annet enn lystgass.

Kunne tenke meg lystgass igjen - men også pudenalblokkade og fentanyl iv. Noen som vet hvor seint i forløpet man kan få dette? Det er jo siste del av åpningstiden som er verst og der jeg trenger hjelp/er mest nervøs for og har mest behov for sm.stillende.

Ser for meg at jeg må være veldig tydelig på hva jeg vil, for forrige jordmor var veldig innstillt på fødsel uten smertelindring. Det er sikkert godt ment, men når jeg er så redd som jeg er trenger jeg å vite at jeg kan få noe...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:) er førstegangs her, så har dessverre ingen tips, men, er det seriøst slik at når jeg sier jeg vil ha epidural så kan jordmor begynne å trekke det ut og nekte meg fordi HUN syns det er best uten??! Kjenner jeg blir urolig... Gruer meg sååå mye til fødsel, ikke tørr jeg bli strippet heller pga jeg er redd smerten skal være så intens. Har jo lest at den smerten er ingenting i forholdt til fødsel så jeg vil ikke vite en gang hvordan en brøkdel kjennes ut!! Huff:( 3 dager til termin... Angrer!! Hehe;p

Skrevet

Har hørt om flere frustrerte som ikke får epidural fordi jordmor sier det gir en bedre opplevelse å føde naturlig. Jeg fikk akupunktur og lystgass sist og det fungerte for meg. Denne gangen vet jeg at jeg ikke får lystgass, fordi de har sluttet med det på Riksen. Akupunktur får jeg kun hvis en som er på vakt tilfeldigvis kan sette det.

Jeg vil også gjerne ha tips på alternativer som fungerer. Ønsker ikke å lide mer enn nødvendig... :-)

Skrevet

I noen tilfeller frarådes kanskje epidural pga at de kan forlenge fødselen, enten ved å gi svakere rier eller forlenge åpningsfasen... ikke vet jeg.

Jeg hadde ikke klart å føde vaginalt uten epidural med førstemann, men det ble anbefalt av lege og jordmor til meg, så vet ikke om man bare kan be om det jeg...

Skrevet

hei

fikk epidural med min første og det var først himmelen og ja den virkede,men fikk ikke en eneste presserie og tilsist måtte de ta ham med tang.

med nr 2 fikk jeg ingenting,det gikk for fort har overveid badekar eller lystgass denne gangen,da jeg har hørt mye bra om det.

Skrevet

Jeg fikk epidural, som fungerte veldig godt for meg, og gjorde kropen avslapet nok under riene til å jobbe riktig. Man kjente riene, men smerten var mye svakere enn hva de ville vært uten :) å få epiduralen satt var for meg smertefritt og ingenting å grue seg for :)

Jeg måtte klippes og gutten tatt med sugekopp, så jeg fikk lokalbedøvekse nedentil, noe som førte til at jeg kjente presset, men ikke den svien og smerten alle snakker om da han kom ut.

Håper egentlig å få dette igjen ;)

Varmekluter og massasje fungerte godt under åpningen fra 4 - 7 cm, jeg taklet da smerten veldig greit.

Lykke til!

Skrevet

Jeg prøvde akupunktur, lystgass og epidural ved forrige fødsel. Pga omstendighetene hadde jeg ikke maktet fødselen uten epiduralen!

Jeg vet at om jordmødrene ser at det er veldig kort tid til barnet kommer, så prøver de å unngå epiduralen.

Denne gangen vil jeg prøve badekar :)

Skrevet

Jeg fikk epidural under første fødsel men jeg kjente ingen virkning. Andre fødsel rakk vi det ikke fordi jordmor ville være sikker på at fødselene var godt i gang. Tror nok hun feilvurderte tiden for hun ville helst sende meg hjem da vi kom, -gutten var ute etter 2,5 timer.

Under første fødsel fikk jeg Fentanyl iv med god effekt i en periode, men det fikk jeg ikke andre gang siden det og var for sent. Jeg lurer på hva som er "for sent" siden en venninne fikk det enda hennes fødsel varte totalt 2-3 timer?

Noen som har prøvd pudenalblokkade?

Prøvde badekar første gangen også, men det var bare mye styr og klarte ikke slappe av.

Skrevet

På fødselsforberedende kurs på sykehuset sa jordmødrene at hvis en under fødselen ville ha epidural så måtte en regne med opptil 30 minutt før anestesilegen fikk satt epiduralen og så ytterligere 30 minutt før den virket. Hvis en har kommet til pressefasen så settes ikke epidural men da kunne en få noe som jeg tror het spinalbedøvelse. En sjelden gang kan det hende at anestesi legen må ta seg av akutte pasienter utenom føden og da kan det bli ventetid , men ofte er 2 anestesileger på vakt samtidig.

Slik jeg forstod det så fikk en epidural om en ba om det , men de anbefaler å prøve uten først og heller gi beskjed underveis.

Jordmor nevnte også at for noen virket epiduralen slik at en alikevel kjente når riene kom slik en over her nevnte , men dette skjedde ikke alltid. Da måtte en få beskjed av jordmor om når en skulle presse under pressfasen fordi en selv ikke kjente når det var på tide å presse.

Skrevet

med første som bare brukte en evighet på komme ut... over 39 timer! Fikk jeg prøvd litt av hvert... fikk sovemedisin for å sove meg gjennom maseriene og petidin, dette funka ikke og jeg var LYS våken like fullt.. deretter fikk jeg paralgin major 2 stk av de..... funka heller ikke... så fikk jeg lystgass som jeg "kosa" meg med i en del timer, før det til slutt ble epidural. Hadde ikke klart å komme meg gjennom fødselen uten den! Under pressinga la de varme kluter i underlivet, det lindra mye.

Men nr. 2 fikk jeg bare lysgass og varme kluter, men så var det også en myyye raskere fødsel på bare 6,5 timer:)

Skrevet

Med nr 1 prøvde jeg først saltvannspapler, eller hva det nå heter. Noen sprøyter med saltvann som de setter inn under huden i ryggen. Dette hjalp første gang jeg fikk det, men ikke når de gjentok det noen timer senere. Prøvde så lystgass, men rakk knapt å trekke inn noe av den før jeg ble kvalm og spydde av det. til slutt ønsket jeg epidural, men det kunne en ikke få når en hadde 8 cm tror jeg det var. Så da skulle jeg få fødespinal istedet. Først måtte jordmoren legge inn veneflon og ta registrering på babyen. Og så tok det jo litt tid før anestesilegen kom, og så måtte de trekke opp medisinet og så sette det i spinalkanalen....og da bommet han på første forsøk. Fødespinalen hjalp heller ingenting på meg, da jeg hadde like grusomt vondt i ryggen selv om jeg fikk det....virket ikke det minste. I tillegg tok fødselen minst 1,5 time lenger pga at jeg fikk fødespinal, da jeg mistet trykketrangen og måtte legges på drypp. Men det jeg hadde så vondt under fødselen i ryggen for var vel kanskje ikke bare pga fødselen, men fordi jeg nok også pådro meg ett prolaps i ryggen under den fødselen.

Fødsel nr 2 hadde jeg bestemt meg for at jeg ikke skulle ha noe av den drittbedøvelsen deres....var jo uansett ikke noe poeng i når det ikke virket for meg. Og den fødselen gikk jo også så fort at hadde aldri rukket å få noe bedøvelse heller. Barnet ble født under en time etter at jeg kom på sykehuset.

Så ingen av de bedøvelsene jeg fikk virket iallefall. Og etter fødselen fikk jeg vite at fødespinal var heller ikke så gunstig på førstegangsfødende, men jeg vet ikke hvorfor. Kan jo være for at med epidural så kan de etterfylle, men fødespinalen er bare en engangsdose som varer ca 1-1,5 time

Skrevet

jeg har prøvd det det meste..

epidural og lystgas under første fødsel.

epiduralen var en skuffelse.. hadde ingen virking.

å var en forferdelig opplevelse å få..

fikk den satt under en vee..og kjente det knakk i ryggen..

fikk også beskjed om at jeg kunne risikere å tisse og bæsje på meg selv,fordi jeg mistet følelsen i underlivet..så jeg ville ikke kunne gå etter at jeg fikk den satt...

andre fødsel var jeg en prøvekanin for en jordmor studerende

fik jeg akupunktur,i øre,rygg..

fikk også noe saltsvannsbobler sprøytet inn i ryggen... føltes som å bli stukket av 10 bier..

så var det masse annet jeg ikke husker.

men det eneste som virket for meg var lystgassen.

Skrevet

Har hatt to fødsler på alternativ fødeavd, og der har jeg hatt nytte av

- badekar

- varmeflasker i rygg og under mage (ved hver ri har mannen måtte presse de på) + massage

- steriltvannspapler (men bare første gang de satte de som nevnt over her)

Fikk også akupunktur, men usikker på hvor mye det hjalp. Har fått høre at jeg denne gang mest sannsynlig ikke vil rekke epidural (3gangs), så satser på naturlig nå også. Har lest meg opp litt, og ønsker å fokusere på pusteteknikk og avspenning (lamazeteknikk), da jeg har hørt at det skal være til hjelp.

å engste deg eller spenne deg vil nok ha motsatt effekt, så håper du finner det som passer deg, og at det er tid til det! Skriv det ned på et ark på forhånd som du gir når du kommer inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...