Anonym bruker Skrevet 21. januar 2012 #1 Skrevet 21. januar 2012 Elsdste har begynt på ungdomskolen, og hun forteller at det er noen som får pengebelønning for å få gode karakterer. Personlig er jeg imot.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 21. januar 2012 #2 Skrevet 21. januar 2012 Jeg er ikke vokst opp med å få penger for gode karakterer, men jeg gikk i klasse med flere som fikk det. Nå var jeg ganske flink på skolen, men jeg husker godt at vi feiret hjemme når jeg fikk gode karakterer på tentamen og på eksamen. Da var det god middag, blomster og kake. Det var stas:-)
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 21. januar 2012 #3 Skrevet 21. januar 2012 Jeg tenker det kan være fint, men da må det være realistisk. Å gi en svak elev beskjed om at han får 1000 kr pr sekser er jo bare tull.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2012 #4 Skrevet 21. januar 2012 Jeg laget belønningssystem for min ut fra hva som var oppnåelig i de ulilke fagene. Så det var ikke samme belønning for samme karakterene i de ulike fagene. Grunnen var at vi slet med å holde ungen i skolen.... Det hjalp en stund.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2012 #5 Skrevet 21. januar 2012 Jeg skal aldri gjøre dette med mine barn, dette gjorde jeg min mening om når jeg selv gikk på ungdomskolen og hørte de andre i klassen min snakket om dette. Det var noen som hadde det og de syns ikke det var noe selv. De følte det som ett press fra foreldrene som de selv ikke likte. Noen av de var elever som var flinke og fikk topp karakterer av og til, men de gjorde feil på flere av prøvene sine for å ikke få toppkarakter. De ville ikke ha det styret det ble hjemme når de kom hjem med toppkarakterer. De ville ha pengene, men det var ikke verdt det. Så da bestemte jeg meg for at slik ville jeg ikke ha det om jeg fikk barn. Om mine barn får toppkarakterer så er det veldig bra, men jeg vil ikke gjøre det til ett press for de. Selv var jeg god i noen fag og svakere i andre, mine foreldre støttet og hjalp meg i fagene jeg var flinke og dårlige i. De var stolte og fornøyde over meg uansett om jeg fikk topp eller bunnkarakter. Jeg slet veldig i ett fag, og har fått bunnkarakter der. Men det var ingen skuffelser å se hos mine foreldre, de hjalp meg. Jeg fikk bedre karakterer i det faget etterhvert, og det tror jeg ikke jeg hadde fått om jeg hadde kommet hjem og blitt møtt av skuffelse. Jeg vil at mine barn skal gjøre det så godt som de kan på skolen, uansett om de gjør det bra eller ei. Jeg vil ikke gi de ett press på at de må prestere topp. Vi er alle forskjellige. Nå er ungene fortsatt ikke så store, men ser deres sterke og svake sider på skolen allerede. Om jeg skulle føle jeg trenger å bruke penger som lukkemiddel for noe, så må det være for å få opp motivasjonen i ett enkelt fag. Ikke for en toppkarakter, men for å øke motivasjonen til å prøve å bli bedre.
Mia_73 Skrevet 21. januar 2012 #6 Skrevet 21. januar 2012 Jeg fikk penger for gode karakter i slutten av året, på den måten hadde jeg litt mer lommepenger på sommeren. Syns det er helt greit, for meg var det faktisk motivasjon.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2012 #7 Skrevet 21. januar 2012 Jeg fikk litt penger med besteforeldrene mine da jeg gikk på ungdomsskolen og VGS dersom jeg fikk gode karakterer. Det syns jeg var stor stas - men det preget meg ikke noe særlig. Jeg leste ikke på prøver osv. for å få penger, men for å lære meg stoffet. Likevel var det kjempekjekt for meg å vite at de var stolte av meg. Det fins sikkert mange andre måter å vise barna sine at man er stolte på også Nå studerer jeg på høyere nivå og får ikke lenger penger for gode karakterer, hehe...
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2012 #8 Skrevet 21. januar 2012 #7 her igjen. Jeg fikk forresten ikke penger bare for toppkarakterer - men fra 4 og oppover. Jeg ble heller aldri møtt med skuffelse hjemme om jeg hadde gjort det dårlig på en prøve. Alle i familien visste at jeg alltid gjorde så godt jeg kunne.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2012 #9 Skrevet 21. januar 2012 Jeg fikk belønning for femmere og seksere ved skoleårets slutt, men så var jo også femmere og seksere oppnåelige karakterer for meg også da. Det sier seg vel selv at å belønne femmere og seksere vil være demotiverende for en elev som bare får to og tre. Jeg belønner allerede barna for "god oppførsel" ved å ta dem med ulike steder og på aktiviteter de liker, men akkurat nå er de nok for små til at penger vil være en reell drivkraft og motivasjon
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2012 #10 Skrevet 21. januar 2012 Tenker nok at det ikke blir et sånt system. Hadde det ikke slik selv, og synest det virker litt rart. Det var derimot forventet at jeg skulle gjøre så godt jeg kunne, og det var forventet at jeg skulle være den beste i klassen, jeg gjorde verken det beste jeg kunne, og jeg var ikke den beste i klassen. Men jeg gjorde det greit nok. Når jeg studerte derimot fikk jeg laud på alle mine eksamener, men da var jeg jo litt eldre og tok livet litt mer alvorlig. I tenårene var det mer gutter og sånt som var viktig. Spiller ikke så fryktelig stor rolle hva skole karakterene er så lenge det ikke er store huller i kunnskapen. Da kan det jo bli litt vanskelignå ta det igjen.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2012 #11 Skrevet 21. januar 2012 Fikk penger for sluttkarakterer til sommeren. 100 kr for 3 250 kr for 4 500 kr for 5 1000 kr for 6 disse pengene fikk jeg når jeg begynte å studere Jeg gikk ut med et bra snitt og fikk godt over 25000 kr når jeg var ferdig. For meg var det super motiverende, men nå skulle jeg studere medisin og var godt motivert, Min bror fikk vel rundt 10000.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2012 #12 Skrevet 21. januar 2012 Jeg er heller ikke for slike belønnngssystemer i utgangspunktet. Jeg har hørt flere kjente (og mindre kjente) pedagoger og barnepsykologer snakke negativt om slik "adfersregulering" av barn- Disse mener at denne formen for straff og belønning hører hjemme når man skal trene opp dyr til å oppføre seg slik vi vil, og ikke når vi skal oppdra selvtenkende individer. De jeg har hørt på er også svært kritiske til metoder som bruker i feks program som "Supernanny". Som jeg også ser av flere av svarene her spilte belønningen liten rolle- den ene droppet ut av skolen likevel, og den andre fikk gode karakterer på grunn av motivasjon for å ville studere medisin, og ville sannsynligvis fått det uten belønningssystemet. Jeg tror ikke nødvendigvis ikke at det er skadelig. Men mener at det er en måte å lære ansvar på at det forventes insats selv uten penger i belønning. MEN så mener jeg at selv om "ekspertene" er eksperter på det generelle, så er vi foreldre eksperter på våre egne barn, og i enkelte tilfeller tror jeg slik belønning kan være riktig.
Gjest Heartbroken Skrevet 21. januar 2012 #13 Skrevet 21. januar 2012 Vi har ikke hatt pengebelønning for gode karakterer, men vi har innført en "gulrot" for tenåringen vår: Om hun hever snittet fra 4,3 til 4,5 får hun velge hvor i verden vi skal dra på ferie Dette har vi gjort for å motivere til ekstra innsats, da vi ser at h*n har evnene, men mangler viljen til å yte det lille ekstra, spesielt i et viktig fag.
lille sprelle Skrevet 21. januar 2012 #14 Skrevet 21. januar 2012 Jeg synes det er noe tull for de aller fleste. Vet ikke helt om unntakene.... Det er en selvfølge at de skal gjøre sitt beste på skolen. Er de virkelig flinke til å gjøre skolearbeidet og rapportene fra skolen sier at de jobber bra - belønn dem ut i fra det! For min del var jeg en "flinkis", men fikk aldri noen spesiell belønning. Det har da heller aldri falt meg inn at jeg skulle få det! Skolen var jo min jobb, og man gjør det beste man kan på jobben!
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2012 #15 Skrevet 21. januar 2012 Nei, uff, synes ikke noe om penger som belønning for verken karakterer eller noe som helst annet. Bedre å belønnes med noe som er koselig og kejkt å gjøre sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå