Gå til innhold

Noen flaskemammaer som kan hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en liten flaskebaby på seks uker ;-)

Kunne dessverre ikke amme pga sykdom, så nå går det kun i flaske. Hun får ferdigblandet NAN 1. Problemet mitt er at hun spiser hver andre time HELE døgnet! Siden jeg er alene med henne får jeg altså aldri sove sammenhengende i mer enn en time (hvert måltid tar ca tre kvarter fra jeg varmer flasken til hun er ferdig spist/rapet/gulpet osv). Jeg gir henne mer enn nok, for hun drikker ikke opp flasken, hun sier klart i fra når hun er mett.

Er det noe jeg kan gjøre for å få henne til å sove litt mer sammenhengende? Det er samme problemet enten vi samsover eller hun sover i egen seng...

Noen som har noen tips? Eller må jeg bare holde ut til hun blir eldre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd pose mme? Vet ikke om det metter mer, men det må jo bli ganske dyrt med ferdigblandet hele tiden..

Har du prøvd å dra ut måltidene på dagen litt? Litt og litt ved hvert måltid? mener ikke at ungen skal grine av sult i mange minutter, men at du prøver å gjøre noe for at hun skal glemme det?

Min spiste og så ofte en liten periode, noe som var veldig hardt for magen. Prøvde å drøye hvert dagmåltid en stund, gav smukk, lekte, kos, bysset osv. Dro ikke måltidene så lenge ut altså, typ 15min eller noe om gangen, og om han gråt av sult så fikk han. Men om han bare virket sulten så prøvde jeg å drøye det. Etterhvert så spiste han ca. hver andre time, men sov igjen 12timer om natta. Og da var han rundt 3mnd.

Skrevet

Hva med å prøve en annen type MME?

Vi brukte Hipp til datteren vår. Ville nok også prøvd pose, de ferdigblandede er dyre i lengden. Er jo litt mer styr, spesielt om natten, men man finner teknikker som fungerer.

Ha ferdig kokt vann (på termos e.l) stående og bland med varmt nykokt vann, slik at du får passe temperatur med èn gang. Så slipper du ventingen når hun gråter av sult.

Verdt å prøve et annet merke, kan jo hende det metter mer.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg ville også prøvd et annet merke da.... Og ferdigblandet blir jo svindyrt.... Kan jo f.eks også prøve NAN2 om den metter mere.

Vi hadde også flaskebarn med første ungen våres. Husker vi blandet bittelitt vellingpulver i melka. Må ikke bli for tykk da de er så små altså, men verdt et forsøk om det ikke hjelper å bytte merke eller gå over til nr 2.

Skrevet

Hei! Jeg har en liten flaskebaby på seks uker ;-)

Kunne dessverre ikke amme pga sykdom, så nå går det kun i flaske. Hun får ferdigblandet NAN 1. Problemet mitt er at hun spiser hver andre time HELE døgnet! Siden jeg er alene med henne får jeg altså aldri sove sammenhengende i mer enn en time (hvert måltid tar ca tre kvarter fra jeg varmer flasken til hun er ferdig spist/rapet/gulpet osv). Jeg gir henne mer enn nok, for hun drikker ikke opp flasken, hun sier klart i fra når hun er mett.

Er det noe jeg kan gjøre for å få henne til å sove litt mer sammenhengende? Det er samme problemet enten vi samsover eller hun sover i egen seng...

Noen som har noen tips? Eller må jeg bare holde ut til hun blir eldre?

Som de andre sier: Bruk pulver, ikke ferdigblandet. Det metter mer og er langt rimeligere.

Jeg ville ikke gått over til NAN 2 og det er ALT for tidlig å begynne med velling. Tarmene er ikke nok utviklet til velling og NAN 2 kan bli for sterk kost, enda.

Prøv med pulver og se om det ordner seg. Og bør du følge litt med på vekten at hun legger på seg og at kroppen tar opp næringen.

Skrevet

Syns det å hoppe over til Hipp løste mange problemer for oss. Det er dyrere enn NAN, men hva gjør vi vel ikke for barna våre <3

Skrevet

Min datter har også fått MME siden starten da melken ikke kom ut til henne da jeg ammet. Startet med NAN, men hun hadde mye magevondt så vi gikk over til HIPP Eco1 etter 1 uke, pulvervarianten. En lur teknikk er å finne ut hvor mye kaldt og varmt vann som gir rett temperatur - rundt 40 grader når man blander inn pulver. Jeg fylte opp avkjølt kokt vann i flasker og satt i kjøleskapet, når det var tid for måltid kokte jeg vann og fylte opp til rett mengde. Om natten hadde jeg varmt vann på termos og pulver i sånn "dosett" fra Avent evt. Tupperware.

TIPS: Kiwi, Rema 1000 og Coop har nå 20 el. 25% avslag på all økologisk barnemat så nå tror jeg faktisk HIPP er rimeligere enn NAN, pakkene gått fra rundt 65,- til 50,- den siste tiden. ECO2 metter ikke mer såvidt jeg vet, inneholder kun andre tilskudd babyene trenger fra rundt 4 mnders alder.

Ellers ville nok også jeg forsøkt litt større måltider og drøye tiden innimellom, hos oss fant vi ut at det ikke var alltid sult som var grunnen til gråten. Lykke til videre!

Skrevet

Helt enig med de andre, bruk pulverbasert MME til daglig! Evt ferdigblandet når du er på tur. Ferdigblandet koster jo en formue!! å bytte til et annet merke er absolutt verdt et forsøk, men jeg ville ikke gått over til NAN2, hold deg til den aldersgruppen hun faktisk tilhører.

Har du tenkt på om du kanskje gir babyen mat for ofte? Jeg hadde det problemet (eller: lagde det problemet) med førstemann, som riktignok ble fullammet, men jeg tenker at det må da vel gå an med flaske også... Jeg løste alle problemer med puppen. Hvis han skrek, gikk jeg bare ut fra at det var fordi han var sulten. Men det er jo mange grunner til at barn skriker. Han roet seg med litt mat, men siden han småspiste hele tiden, ble han aldri skikkelig sulten, og aldri skikkelig mett. Hva med om du tar henne i et elastisk bæresjal og bærer litt i stedet for å gi mat hver andre time (et mme-barn skal strengt tatt ikke trenge det...). Gi henne nærkontakt. Kanskje vil hun ha det, at det er derfor hun skriker? Kanskje hun har litt luft i magen? Kanskje hun vil ha ny bleie? Her er det en lang liste med ting som kan gjøre at barn skriker, du må bare prøve deg fram - men kan det hende at du løser Problem: Barnet Skriker på samme måte hver gang, dvs gi henne mat? Og at mating altfor ofte dermed blir et problem i seg selv? Får hun smokk?

Hvordan er forresten vektoppgangen hennes? Hvor mye spiser hun til hvert måltid?

Jeg ville prøvd å la det gå tre timer mellom hvert måltid, se om du kan få det til uten skriking og misfornøyd baby/mamma.

Skrevet

Jeg glemte å skrive at jeg etterhvert fant hovedårsaken til at førstemann skrek... Det var ikke at han var sulten, det var faktisk at han var trøtt. Nybakt førstegangsmamma som jeg var, misforsto jeg signalene hans.

Skrevet

prøv pulverbasert MME :)

Mi var også slik at hun gråt hver 2 time fordi hun var sulten,

men jeg ammet jeg da..

om det ikke funker så prøv et annet merke..

og hvis det fortsatt ikke hjelper så spørr helsesøstra på helsestasjonen din :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...