Gå til innhold

Hvorfor??? argh... (kake)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Laget sjokolade langpannekake til barneselskap, det gikk strålende. Skulle igang med glasuren og det skjedde det som har skjedd så mange ganger før.

Hva ER det jeg ikke har skjønt som tydeligvis er veldig opplagt??

Smeltet kokesjokolade og smør (melange) over vannbad, tok den av varmen, helte oppi melis, vaniljesukker og litt kaffe og ifølge oppskriften skulle det røres til den er helt glatt.

Men den blir jo ikke glatt?? Heller litt kornete og når den er i ro litt så legger smøret seg liksom på toppen?

Er det noe jeg kan gjøre for å redde den og hva er det jeg gjør feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette skjer meg om det kommer vann/damp i sjokoladen under smelting.

Det jeg gjør er å finne feam kakaopakken og lage glasur etter oppskriften der. Den er god, og jeg risikerer aldri å moslykkes i samme tingen to ganger på en dag ;)

Skrevet

Dette skjer meg om det kommer vann/damp i sjokoladen under smelting.

Det jeg gjør er å finne feam kakaopakken og lage glasur etter oppskriften der. Den er god, og jeg risikerer aldri å moslykkes i samme tingen to ganger på en dag ;)

Hrmf... det er helt umulig at det er kommet vann oppi bollen da jeg brukte en stor bolle..

Men takk for svar da skal jeg prøve oppskriften på pakka istedet. Det kan ikke være at sjokoladen skal avkjøles før jeg blander oppi melisen? Står ikke det i oppskriften, men det kan jo være en sånn opplagt ting man bør skjønne hehe ;)

Skrevet

Prøv en enklere oppskrift..

Smelt 120 g smør

Ha i 4 sp melk, 4 sp kakao, 4 ts vaniljesukker og 400g melis.

Rør godt sammen, gjerne med en stålvisp og du får en glatt og særdeles velsmakende glasur som umulig kan gå feil :)

Tisp: bruk ekte brunsort vaniljesukker, og ikke det hvite "juksesukkeret", mye mye bedre smak.

Skrevet

Takk for svar, da prøver jeg denne oppskriften istedet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...