Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #1 Skrevet 20. januar 2012 Hvorfor legger man på seg av antideppresiva? Fordi man spiser mer eller har det noe med noe annet å gjøre? Dersom jeg begynner på antideppresiva, men ikke begynner å spise mer (spiser lite og sundt), kan jeg da allikevel risikere og legge på meg? Noen som vet? Er snakk om og begynne på Cipralex. Har googlet og noen sier de går opp, andre sier de går ned av denne medisinen, men har ikke funnet noe om hvordan kosholdet har vært, evt endret seg i løpet av medisinbruken.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #2 Skrevet 20. januar 2012 To ting skjer. Du blir mer og oftere sulten, og kjenner metthetsfølelsen mye senere.Så å være mer sulten, og å spise til du plutselig kjenner deg overmett, er visst ganske vanlig.... Og summen her gjør at en legger på seg. Man merker det omtrent ikke selv, før kiloene er der. DA begynner man å tenke over grunnen, men fortsatt kan den være vanskelig å se selv. For man føler jo ikke at man spiser oftere eller mer. Man følger jo bare kroppens signal, slik man alltid har gjort. Hvertfall var det sånn for meg. Mulig det ble hele 15 kg, fordi jeg aldri har slanket meg i mitt liv, og aldri har trengt å tenke kalorier før..... Jeg fikk nettopp dette forklart av overlegen på psyk pol, etter å ha lagt på meg ca 15 kg pga psyk medisiner..... Dritirriterende!!! Bare enda et problem på toppen av alt det andre......
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #3 Skrevet 20. januar 2012 PS! Cipralex er ikke de verste her. Dette er en lett medisin i forhold til det jeg brukte. Og jeg har prøvd Cipralex, uten å gå opp i vekt av den. Så det litt sent at det var dette du spesifikt spurte etter. Beklager Hilsen #2
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #4 Skrevet 20. januar 2012 Jeg la på meg 10 kg av Cipralex. Endte opp med at jeg sluttet, for jeg ville heller være tynn og deprimert enn tykk og deprimert. Cipralex ga meg matlyst i bøtter og spann. Var hele tiden sulten. Ikke lett å begrense seg heller når man føler at man holder på å svime av pga sult heller :/ Nå trenger jeg heldigvis ikke antidepressiva lenger, men om behovet skulle komme, så vil jeg be om en annen type.
Gråsonen Skrevet 20. januar 2012 #5 Skrevet 20. januar 2012 Veldig varierende. Har lang erfaring med cipralex bruk hos pasieter. Noen går skremmende mye ned i vekt mens andre legger litt på seg. Vekten stagnerer ofte så fort preparatet er inntakt til fast bruk. Ser ofte at pasienter med en lav BMI har tendens til å legge på seg en 4 - 5 kg til trivsel mens pasienter med en forhøyet BMI har tendens til å gå ned en 4 - 5 kg til trivsel. Cipralex er ikke som Conserta fks. Conserta vil kunne gi vekttap på 10 kg om ikke man aktivt går inn for å stagnere. Derfor overvåkes ofte vekt mens pasienter er satt opp på slike sentralstimulerende medisiner. Aldri vært borti at vekt skal kontrolleres hos pasienter som i utgangspunktet har en normal vekt ved bruk av Cipralex.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #6 Skrevet 20. januar 2012 Veldig varierende. Har lang erfaring med cipralex bruk hos pasieter. Noen går skremmende mye ned i vekt mens andre legger litt på seg. Vekten stagnerer ofte så fort preparatet er inntakt til fast bruk. Ser ofte at pasienter med en lav BMI har tendens til å legge på seg en 4 - 5 kg til trivsel mens pasienter med en forhøyet BMI har tendens til å gå ned en 4 - 5 kg til trivsel. Cipralex er ikke som Conserta fks. Conserta vil kunne gi vekttap på 10 kg om ikke man aktivt går inn for å stagnere. Derfor overvåkes ofte vekt mens pasienter er satt opp på slike sentralstimulerende medisiner. Aldri vært borti at vekt skal kontrolleres hos pasienter som i utgangspunktet har en normal vekt ved bruk av Cipralex. ALTSå!!! Cipralex("lykkepille") og Concerta(sentralstimulerende) er to HELT ulike medisiner, til HELT ulik bruk. De kan da ikke sammenlignes!? Strattera er en medisin som brukes til begge deler i noen tilfeller, men ikke Cipralex eller Concerta til samme problem. Jeg kjenner begge godt. Og har brukt cipralex/bruker Concerta. Har også brukt noe "tyngre" psykiatrisk som ga stor vektøkning. Hvorfor i alle dager drar du inn Concerta her, Gråsonen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå