Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #1 Skrevet 20. januar 2012 Er av den type persom som ikke kunne tenke meg å kjøpe svart arbeidskraft... Heller ikke svart betalt dagmamma. Og så kommer vi til betalt barnepass i eget hjem (samme regler som praktikant ol). Man kan kjøpe slike tjenester opptil ca 4000 kr i året, etter det må man visst sørge for å innhente skattekort og sette seg inn i skatteetatens regler for forhåndsbetaling av skatt for arbeidstaker... Gjelder uansett når man betaler noen for barnepass. Var i kontakt med et byrå som godkjenner og videreformidler barnevakter, de presisterte at det var vi som kjøper tjenesten som er ansvarlig for skattebetalingen (av oppgitt timelønn) om det ble over den summen (og det blir det jo fort det beløpet over år om man har tenkt til å bruke barnevakttjenesten litt...) de stilte seg selv utenfor. Ikke bare er det komplisert men er litt skeptisk på at barnevakten da gidder å jobbe mer enn til frigrensa siden de da får mindre lønn også, skatten går jo som en del av lønna slik det er for alle arbeidstakere. Om vi skal ha barnevakt ca 3-4 timer, en kveld i måneden, i ett år, er vi ko allerede passert grensa på 4000 kr. Skal vi først ha fast barnevakt så mener jeg vi bør ha noen som kommer såpass "ofte" at barnet føler seg trygg og kjenner vedkommende. Hva gjør dere andre? Har sett i diskusjoner tidligere at å betale arbeid svart er uaktuelt, noe jeg er enig i, så da gjelder vel det samme her også? Er det enklere enn jeg tror kanskje? Jeg prøver ikke å lure meg unna noe så det er sagt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå