Gå til innhold

Epidural UTEN virkning!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Jeg er gravid med baby nr 2!!! Det er kun lykke og glede, men en ting gruer jeg meg til: FØDSELEN! Når jeg fØdte jenten min varte fØdselen veldig lenge og jeg fikk tilbud om epidural for å få hvile litt fØr jeg skulle presse henne ut. Da epiduralen var satt, ventet jeg på virkning, men ingenting skjedde! Jeg hadde inne 4 forskjellige anestesi leger og fikk stØrre og stØrre dose men likevel uten virkening!

Noen andre som ha opplevd dette? Og eventuelt hvilke andre smertelindrende midler kan jeg prØve dersom jeg blir nØdt til å få det? (jeg vil gjerne prØve å ha vannfØdsel denne gang)

Blir glad for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg et om epidural er at for noen så virker det rett og slett ikke, kroppen reagerer ikke på virkestoffet. Så sannsynligheten er vel at det samme vil skje neste gang hvis du er får epidural.

Jeg ville snakket med jordmor om dette, hun kan fortelle deg masse om alternativer:) så der får du nok de beste svarene! Uansett så er det jo godt sannsynlig at neste føreslegne heller ikke varer så lenge, nr to blir gjerne enklere:) lykke til med fødselen :)

Skrevet

Tusen takk for svar :) Ja jeg håper virkelig på lettere og kortere fødsel neste gang, men om det ikke blir det, så er det vel verdt det likevel ;)

Lykke til du også :)

Skrevet

Hei du! Jeg har opplevd det samme som deg, med førstemann fikk jeg etter en lang stund tilbud om epidural og takket ja til det da jeg var så sliten og trøtt, men den hadde desverre ingen virkning, jeg fikk også større og større dose uten at det hadde noe for seg.

Jeg tenkte at de sikkert hadde satt den for sent eller at de hadde bommet, så da jeg skulle få nr to så ba jeg tidlig om å få epidural. Men den virket ikke denne gangen heller, og jeg vet at de traff denne gangen da jeg kjente det :) hehe.. Men det jeg da fikk vite av anestesilegen, var at enkelte (dog veldig få) var "immune" mot epidural, og at jeg nok var en slik person som epidural rett og slett ikke virket på.

Så må nok innstille meg på en fødel uten epidural denne gangen, men en vennine av meg som er utdannet sykepleier, sier at det finnes noe annet man kan bruke istedenfor, som er nesten like effektivt =) husker desverre ikke hva det heter, men snakk med jordmoren din om du ønsker å ha smertelindring =)

Skrevet

jeg fikk epidural som ikke virket, fikk også høyere og høyere dose men uten hell...

di tok den ut igjen, å siden jeg hadde det helt jævlig så fikk jeg spinal-bedøvelse. det er ei sprøyte som man får i rykken, den virket kjempe bra, men den virket kun i 1 time, så var det på an igjen :/

Skrevet

Det samme skjedde med meg. Det hele endte med hastekeisersnitt der også spinalbedøvelsen ikke fungerte på meg... Endte me full narkose noe som egentlig var deilig etter 23 timer med smerter... Snodig at det ikke virker på enkelte...

Skrevet

Det er gjerne stygt å si: men gu`så glad jeg er for å høre at det ikke bare er jeg!!! hehe

Vi får visst bare mote oss opp og tenke på det nydelige som kommer ut av smertehelvete ;)

Lykke til til dere alle som skal gjennom det samme som meg. Og for å gi et lite tips, så mener jeg at når jeg låg i badekaret før jeg fikk epidural så tok det hvertfall toppene av riene og det var deilig det! Så jeg får vel styre meg inn mot vannfødsel denne gang og føde helt naturlig ;)

Skrevet

Jeg fødte uten epidural sist og har planer om å klare å gjennomføre det en gang til, det er jo greit å forberede seg på å skulle klare det uten,men får jo hjelppå andre måter dersom det skulle drøye ut eller være fare for bebisen osv... Eneste jeg er redd for denne fødselen er at ting skal gå veldig fort og bli veldig intenst! eller at det skal bli komplikasjoner så klart.

Skrevet

Jeg fødte uten epidural sist og har planer om å klare å gjennomføre det en gang til, det er jo greit å forberede seg på å skulle klare det uten,men får jo hjelppå andre måter dersom det skulle drøye ut eller være fare for bebisen osv... Eneste jeg er redd for denne fødselen er at ting skal gå veldig fort og bli veldig intenst! eller at det skal bli komplikasjoner så klart.

Ja jeg regner med det går fint å føde uten epidural denne gang også, har jeg klart det en gang så klarer jeg det igjen :)

Forstår at du bekymrer deg for at det skal gå for fort også, er litt greit om det tar litt tid slik at du og kroppen din for tid til å forberede seg og "følge med" på fødselen.

Jeg låg i over 32 timer sist og tror ikke akkurat jeg får styrtfødsel denne gang ;)

Skrevet

Jeg skjønner, jeg hadde en fødsel på 5,5 timer sist så jeg er litt redd for en styrtfødsel må jeg innrømme...

Skrevet

Med nr 1 ble jeg for sen til epidural og fikk fødespinal istedet. Men den virket ikke på meg....de måtte stikke to ganger før de traff, og jeg hadde like vondt i ryggen etter jeg fikk det som før jeg fikk det. Fikk ett prolaps i ryggen også under fødselen, så kan jo være det som gjorde at smertene var så grusomme også for mn del. Fra jeg fikk ryggsmertene til barnet var ute tok det 14 timer.

Med nr 2 hadde jeg derfor bestemt meg for at jeg skulle ikke ha verken epidural eller fødespinal eller noe av de andre drittbedøvelsene for den saks skyld. Hadde bestemt meg for at det var bare å bite tennene sammen og holde ut. Fødsel nummer to gikk over all forventning for min del....gikk under 3 timer fra første tegn på fødsel og til ungen var ute.....Ryggsmertene var like ille som første gang, men andre gangen hadde jeg dem max i 5-10 min.

Og skal jeg gjennom flere fødsler er jeg innstilt på å gå for det uten smertestillende, for synes ikke det er noe vits i å prøve noe som ikke virker likevel.

Som sagt, så har ikke jeg prøvd epidural da, kun fødespinal....for ble for sen for å få epidural

• 2 uker senere...
Skrevet

Med nr 1 ble jeg for sen til epidural og fikk fødespinal istedet. Men den virket ikke på meg....de måtte stikke to ganger før de traff, og jeg hadde like vondt i ryggen etter jeg fikk det som før jeg fikk det. Fikk ett prolaps i ryggen også under fødselen, så kan jo være det som gjorde at smertene var så grusomme også for mn del. Fra jeg fikk ryggsmertene til barnet var ute tok det 14 timer.

Med nr 2 hadde jeg derfor bestemt meg for at jeg skulle ikke ha verken epidural eller fødespinal eller noe av de andre drittbedøvelsene for den saks skyld. Hadde bestemt meg for at det var bare å bite tennene sammen og holde ut. Fødsel nummer to gikk over all forventning for min del....gikk under 3 timer fra første tegn på fødsel og til ungen var ute.....Ryggsmertene var like ille som første gang, men andre gangen hadde jeg dem max i 5-10 min.

Og skal jeg gjennom flere fødsler er jeg innstilt på å gå for det uten smertestillende, for synes ikke det er noe vits i å prøve noe som ikke virker likevel.

Som sagt, så har ikke jeg prøvd epidural da, kun fødespinal....for ble for sen for å få epidural

Fødespinal? hvordan fungerer det?

Ja jeg tenker at neste fødsel får bli uten noe og da vil jeg gjerne ha en vannfødsel :)

Skrevet

Fødespinal er jo noe samme greia som epidural, men med epidural kan en fylle på med bedøvelse slik at det holder i mange timer. Med fødespinal kan en ikke gi mer enn en dose, og den varer i 1-1,5 time. Så tror nok epidural er bedre enn fødespinal, iallefall ved en lang fødsel

Skrevet

Jeg skjønner, jeg hadde en fødsel på 5,5 timer sist så jeg er litt redd for en styrtfødsel må jeg innrømme...

Jeg hadde en rask fødsel på 2 t og 10 min. Var på sykehuset 35 min før han kom ut.. Så tror neste fødsel blir myyye raskere:/

Skrevet

hmmmm greit å vite :) da er gjerne ikke det den beste smertelindringen for meg

Skrevet

Heisann! Jeg er gravid med baby nr 2!!! Det er kun lykke og glede, men en ting gruer jeg meg til: FØDSELEN! Når jeg fØdte jenten min varte fØdselen veldig lenge og jeg fikk tilbud om epidural for å få hvile litt fØr jeg skulle presse henne ut. Da epiduralen var satt, ventet jeg på virkning, men ingenting skjedde! Jeg hadde inne 4 forskjellige anestesi leger og fikk stØrre og stØrre dose men likevel uten virkening!

Noen andre som ha opplevd dette? Og eventuelt hvilke andre smertelindrende midler kan jeg prØve dersom jeg blir nØdt til å få det? (jeg vil gjerne prØve å ha vannfØdsel denne gang)

Blir glad for svar.

Ja - 3 leger som prØvde seg på meg men det skjedde ingenting her heller desverre. :-/ Veldig frustrerende når alt de sier "snart blir det bra!" også virker den ikke. hehe

Skrevet

Ja det var egentlig det værste, at jeg hele tiden ventet på at smerten skulle lette litt med så skjedde det aldri :S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...