Gå til innhold

tilfeldigheter? ang verditakst...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde takst på huset her om dagen og fikk den nye taksten i går. Vi var meget misfornøyd med resultatet og klaget. Venter på tilbakemld nå.

Så kommer det jeg stusser på.. jeg tenkte i går kveld at jeg skulle for moro skyld sjekke boligverdikalkulatoren på dinside.no og hva skjer? Jo jeg får opp nøyaktig samme summen... På krona... Bruker krogsveen dinside for verditakst? Hadde den vært reell så skulle jeg ikke sagt noe men per i dag er det ingen hus til salgs her vi bor og derfor er det blitt sammenlignet med et mye større område basert på postnr. For en liten stund siden så var sammenligningsgrunnlaget bedre og kalkulert Verdi mye høyere.

Tilfeldigheter eller treffsikker megler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er megler selv og tror ingen meglere bruker dinside sin kalkulator, vi bruker derimot et annet program for verdsettelse. Det kan være vanskelig å verdivudere boligen deres pga lite omsetning i området ditt. For å få nøyaktig verdi er det ene og alene et salg som må til.

Skrevet

Er megler selv og tror ingen meglere bruker dinside sin kalkulator, vi bruker derimot et annet program for verdsettelse. Det kan være vanskelig å verdivudere boligen deres pga lite omsetning i området ditt. For å få nøyaktig verdi er det ene og alene et salg som må til.

håper jo selvsagt ikke at megleren har brukt denne siden men synes det var litt snodig at nøyaktig samme pris skulle dukke opp.

Vi er ute etter en ny takst for å få bedre renter på boliglånet.

Skrevet

Oi.

Vet ikke hva jeg skal skrive, men oppdater oss da.

Skrevet

Tviler på at de bruker denne. La inn mine fakta på min enebolig jeg kjøpte i 2006 for litt over 5 mill. Jeg vil anta den har verdi pr i dag i underkant av 6- 6.5 millioner og ikke nermere 12 millioner dinside foreslår...

Beregning: Normal verdi på bolig i området: 11.117.750 Garasje: (Garasje 20 kvm x 1/4 av kvmpris) + 158.825 Balkong: (5% av boligverdi) + 555.888 Antatt pris på boligen: = 11.832.463

Prisanslaget er basert på prisantydning eller salgssum (der denne er tilgjengelig) for boliger i nærheten, blant annet dem i listen nedenfor. Eventuell fellesgjeld er lagt til. Alle disse boligene er i det siste avertert for salg i nærheten.

Gjennomsnittprisen for de 6 eneboligene vi har funnet i nabolaget er 33.804 kroner kvadratmeteren. Når vi vekter for nærhet til din bolig, og justerer for standard og beliggenhet i utvalget, kommer vi frem til en normalpris på 31.765 kr/kvm for eneboliger uten garasje, balkong og heis og av middels standard og størrelse i ditt område.

Du har karakterisert standarden på din bolig som middels, lysforholdene som middels gode, beliggenheten som middels sentral, at det er middels stille og middels utsikt. Det tilsier en kvadratmeterpris på 33.807 kroner for din enebolig.

Prisantydningen kan avvike noe fra den realiserbare prisen. Eiendomsmeglerne melder ofte ikke inn endelig salgspris om denne er lav, da dette er dårlig reklame for dem. DinSides verdianslag kan derfor påvirkes sterkere av de gode salgene enn av de dårlige.

Om det er liten omsetning av boliger i nabolaget ditt, vil applikasjonen kunne bruke boliger som ligger relativt langt unna din som grunnlag for verdianslaget. Beliggenhet påvirker verdien sterkt, selv over mindre avstander, og dette kan også gi avvik i verdiberegningen.

Skrevet

Vi hadde prisvurdering for ca 3 mnd siden av megler: 7.8 mill,

på Dinside: 10.2.....-da skal jeg love deg at vi hadde solgt.

Det er jo bare å har hav megler legger til grunn for denne vurdering

Skrevet

Vi hadde prisvurdering for ca 3 mnd siden av megler: 7.8 mill,

på Dinside: 10.2.....-da skal jeg love deg at vi hadde solgt.

Det er jo bare å har hav megler legger til grunn for denne vurdering

Noen vil jo selvsagt få en helt vill Verdi fordi sammenligningsgrunnlaget er ikkeeksisterende. Enten det er altfor høyt eller altfor lavt.

Jeg vet jo selv at denne kalkulatoren ikke er pålitelig men jeg må si jeg stusset litt over at det var akkurat samme summen... såååå riktig er den jo ikke som de fleste her opplever. Er jo liksom det jeg synes er rart. Men får nå bare vente og se hva han sier når han tar kontakt.! EVO ringer selv til mandagen om han ikke lar høre fra seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...