Gå til innhold

Er det frekt å si "nei takk"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det?

Tenker spesielt i form av vin/alkohol, dessert, ulike matsorter i en middagsmatservering, osv... bør man spise/drikke kun for høflighetsskyld?

Skal man enkelt takke nei, eller er det høfligere/frekkere med utdypninger? "neitakk, jeg spiser ikke det, må tenke på linjene", "neitakk, jeg liker ikke slikt", "neitakk, jeg er allergisk".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel bare å si "nei,takk".

Skrevet

Det er ikke uhøflig å takke nei til alkohol, men er du invitert på middag er det både uhøflig og frekt å ikke spise maten som serveres. Er det noe du virkelig ikke liker tar du bare litt og smaker.

Det forventer du vel av ungene dine også?

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Veldig enig med #3. Serveres det mange forskjellige ting er det ok å ikke spise alt og til og med å takke nei til en spesiell saus eller grønnsak eller hva det nå er. Men om man sier nei til det ene etter det andre, da vil jeg kalle det uhøflig.

Og nei takk, ingen utdyping.

Skrevet

Hvis du er invitert hjem til noen, så får du antagelig vertsskapet til å føle seg ganske beklemt om du sitter og sier "nei takk, jeg tåler/liker/spiser ikke sånt". De ville vel heller satt pris på at du sa fra, på en forsiktig måte, da du ble invitert at " jeg er allergisk mot rødbeter".

Ellers så er det ganske enkelt å la være å spise noe, eller spise minimalt av noe i et selskap uten å gjøre noe nummer ut av det. Man tar bare en liten bit av det man ikke spiser, og mer av noe annet, og så spiser man heller veldig sakte. Om det gjelder kake, så kan man ta en 5 mm tykk skive, og spise langsomt eller spise halvparten.

Alkohol, kaffe, brus ol, er det helt greit å si nei til uten at noen bør føle seg støtt av det.

Skrevet

gjør mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg...så enkelt synes jeg det er

Skrevet

Jeg føler det kommer litt an på hvor godt en kjenner personen. Når jeg er hos bestevenninna mi for 3. gang samme uke og hun igjen prøver å overbevise meg til å ta litt pastasalat, sier jeg neitakk, du vet at jeg slanker meg.

Men er jeg med samboeren til en kompis hvor hans nye dame har laget middag eller med venninna mi et tupperwareselskap, prøver jeg å gjøre litt som noen andre her sier. Jeg prøver å unngå det eller ta veldig lite hvis det er noe jeg ikke liker eller som ikke inngår i en diett ol.

Ingen regler uten unntak. Allergier osv.

Skrevet

Jeg er enig med #7, det er avhengig av hvem du er på besøk til. Er jeg hos en av mine beste venninner, hos mamma eller andre jeg kjenner kjempegodt, så sier jeg nei takk dersom det er noe jeg ikke liker osv, men de vet nå stort sett om hva jeg liker og ikke også da ;) Er jeg hos noen jeg kjenner godt, men ikke har helt samme avslappede tonen med som de aller, aller nærmeste, så kan jeg også si nei takk, men da føler jeg at jeg må ha en god grunn.

Hos andre, ikke fullt så nære venner, bekjente osv er det kun alkohol jeg evt takker nei til. Får jeg da servert noe jeg ikke liker, så spiser jeg det som jeg liker og roter litt rundt i det jeg ikke liker, og legger til slutt servietten diskret over maten på slutten av måltidet slik at det i hvertfall ikke er så synlig at jeg ikke har rørt den delen av maten. Er ikke noe vits å kanskje såre vertsskapet med å lage nummer av at man ikke liker det de serverer.

Skrevet

Det går ann å si nei takk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...