Gå til innhold

Jeg jobber med en som har aspergers syndrom...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal takle henne. Hun er veldig bevisst på dette, forteller meg mye, og jeg hører i måten hun snakker om folk på at de unngår henne på en måte. Jeg har ikke noe mot henne, hun virker veldig hyggelig. Hun sier selv at folk synest hun er vansklig være med, at de blir forvirret og hun blir forvirret.

Noen som har erfaringer med mennesker som har syndromet? Som kan fortelle meg litt mer om det av egen erfaring. ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Asberger er en type autisme, og man kan ha det i veldig varierende grad.

Anbefaler deg å lese litt om det, så kanskje du vil finne måter å "takle" henne på -slik at dere ikke blir forvirret.

Det blir feil av meg å fortelle om hvordan jeg har opplevd folk med Asbergers -når de individuelle forskjellene er så store. :)

http://www.autismeforeningen.no/

Skrevet

Har familiemedlemmer med asbergers! De fleste fungerer helt normalt i arbeid og på skole, men sliter litt mer sosialt da de har vanskelig for å forstå seg på følelser og sosial kontakt. Noen er veldig preget og andre har det i mildere grad :)

Skrevet

Har nettopp lest om kvinner med Aspergers på youtube. Det står at de er evnerike, men at de som oftest blir misforstått av andre. Andre misforstår hva de vil og hva de har som hensikter. Det positive er at kvinner med Aspergers ofte har et tydeligere kroppsspråk og er mer sosiale enn menn med Aspergers.

Her fant jeg noen råd til venner av Aspergere:

http://asperger.blog...rgere__en_.html

Skrevet

Helt korrekt som det blir beskrevet over, det er like mange varianter av graden av symptomet, som det er mennesker som har det. Min stesønn, som jo er et barn, har det i liten grad - men vi merker godt hvilke områder han sliter med. Hovedproblemet er at han kan ha vanskelig for å lese andre mennesker, eksempelvis kan han snakke uabrutt om ting han selv er opptatt av (ganske marginale temaer) - uten å registrere at andre mister interessen. Han kan ha vanskelig for å forstå ironi og "mellom linjene", både i virkeligheten og i filmer/tv. Han tar ofte ting helt bokstavlig, så hvis jeg eks sier "kan du gå bort litt nå, for nå trenger jeg litt "space" - kan han gå eks ti cm. bort. Vi må gi helt klare og tydelige beskjeder, uten at han må tolke det vi sier. Gå bort litt, er for han 10 cm, så da må vi si "kan du gå opp på rommet ditt i en halvtime nå, så får vi pratet litt alene". Et annet trekk er at han kan være ekstremt lite følsom for andres intimgrenser, type setter seg omtrent oppå deg i sofaen. Han har også noen aversjoner for lyder og visse typer mat og stoffer (sengetøy osv), dette er ganske vanlig. Det er mange steder du kan gå på kurs, og fin litteratur. Jeg foreslår at du tar en tur på biblioteket. Lykke til med samarbeidet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...