Anonym bruker Skrevet 19. januar 2012 #1 Skrevet 19. januar 2012 Barna mine er nå 5 og 6 år gamle. De er gamle nok til å lære en masse og fortsatt ikke så gamle at de er bestemte på at de vil bruke all fritiden sin på noe spessielt. Det er fotsatt vi voksne som bestemmer hva vi skal gjøre i helgene ol. Vi forsøker derfor å utnytte denne tiden til å lære dem diverse basisferdigheter som vi mener de vil ha nytte og eller glede av etter hvert som de blir eldre. Ting som å kunne gå skikkelig på ski og skøyter og å kunne svømme og sykle skikkelig anser vi som ganske viktig å lære dem. De går på turn for å få inn god kroppskontroll og vi den eldste har begynt å ri. Vi bruker også litt tid på å lære dem å sy på maskin, strikke og lage mat. Hvilke ferdigheter mener dere det er viktig at barna mestrer? Jeg tror vi må tenke litt på ballidretter og musikk etter hvert. Der er både jeg og faren svake, men det er jo ikke noen nødvendighet at det er vi som gjør det selv :-).
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 19. januar 2012 #2 Skrevet 19. januar 2012 Vi har ikke fokus på at de skal lære seg alt mulig slik som dere, men de lærer en del likevel. Svømming (av ting du nevner) er vel den eneste ferdigheten jeg synes er viktig å lære dem, fordi den kan redde liv. Ellers er det mer tilfeldig. En dag vil ene ungen være med å lage mat, ok så lager vi to mat. En annen dag vil en av de andre bake, ok, så baker vi og øver på å følge oppskrift. Jeg syr på maskin, og ene ungen vil prøve, ok, så får han prøve. Alle tre guttene (4,5 år, 7 år og 9 år) går på Taekwondo, så de lærer jo ting der, de to eldste går på fotball, men dette er jo for å holde dem litt i aktivitet, ikke for å lære dem ferdigheter. På samme måte går vi på ski dersom det en og annen gang er snø her i Bergen, og vi reiser og står på skøyter innimellom fordi det er gøy. Vil noen av barna lære seg å spille et instrument en gang, så kan vi sikkert melde dem på noe kurs, men det er ikke noe vi oppmuntrer til da ingen av oss voksne er så interessert i dette. Regner med at ting vi ikke lærer dem, f.eks å spille gitar, er noe de helt fint kan lære seg som voksne dersom de vil det da
3småtroll♥ Skrevet 19. januar 2012 #3 Skrevet 19. januar 2012 Vi gjør jo også ting sammen som en familie, men må si at jeg ikke har tenkt på det som å "lære de ferdigheter".. Vi går mye på ski og de eldste er veldig flinke til det. Skøyter står vi på da det er is på banen. De er alle tre glade i å hjelpe meg på kjøkkener-særlig når det skal bakes Eneste vi har gått inn for å lære de så bevisst er å svømme. Ellers er de alle 3 med på ulike aktiviteter som dans og turn. Dette selvfølgelig for at de skal lære ting, men vel så viktig er jo den sosiale delen av å være med på en aktivitet. Jeg ser på min viktigste oppgave som mor heller er å lære barna god folkeskikk, bevistgjøre de på sin rolle som mennesker, lære de forskjell på rett og galt, følge de opp på skolen og ikke minst- være der for de uansett Tror jeg skulle blitt ganske stresset om jeg skulle hatt en liste over alle ferdighetene jeg skulle lært de også
Gjest amandine Skrevet 19. januar 2012 #4 Skrevet 19. januar 2012 Hørtes slitsomt ut, synes jeg, å ha fokus på at man skal måtte tilegne seg ferdigheter hele tiden! Jeg ønsker at ungene mine skal være glade i å være ute(og det er vi sammen, så da lærer vi vel det), at de skal være ærlige og høflige, at de skal vite hvordan de skal oppføre seg ved bordet og hos andre. Jeg ønsker at de skal være trofaste og gode venner for vennene sine, at de skal være tolerante og åpne. Og ikke minst ønsker jeg å lære dem at de skal respektere seg selv og sine egne grenser, at de skal kunne be om hjelp når de trenger det. Jeg kunne sikkert ramset opp i evigheter.. Ungene mine er fysisk aktive, de er sosiale og glade, de er friske(bank i bordet) Jeg tenker vi har fokus på å leve livet som best vi kan, og ferdighetene får vi med på kjøpet.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2012 #5 Skrevet 19. januar 2012 Det høres da utrolig slitsomt ut!! Vi er også aktive med ungene, og vi er opptatt av at de skal bli glad i å bruke kroppen. Derfor går vi på ski, sykler, går tur på fjellet, svømmer, aker, går på skøyter osv osv. Vi gjør det ikke fordi vi er så opptatt at de skal LÆRE en spesifikk ferdighet, men fordi vi ønsker at de skal få god kroppskontroll og generelt skal bli glad i å bevege seg, glad i natur og friluftsliv osv. Og fordi vi selv liker den livsstilen. Heldigvis har vi barn som nå er opptatt av å vÆre i aktivitet. De er nå 4, 6 og 8 og får selvfølgelig vÆre med på å bestemme aktivitetene i helgene og på ettermiddagene. Noen ganer vil de gå på ski, noen ganger vil de dra i slalombakken, noen ganger vil de i svømmehallen etc. Noen ganger gjør vi ting sammen alle 5 og noen ganger deler vi oss. Noen ganger reiser de på aktiviteter med andre barn og noen ganger ber vi barn med oss på tur! Noen ganger bestemmer selvsagt vi, men da er de informert på forhånd. Nå i helgen vet de at vi skal på skitur alle 5 på søndagen:) Vi har gått inn for å lÆre de svømming, fordi dette er det eneste "faget" du kan dø av å ikke kunne. Derfor har alle barna vÆrt på svømmekurs. Ellers ser vi gjerne at de er med på en form for lag-aktivitet fordi vi tenker at det er viktig for å lÆre sosialt samspill. Ellers får de selvsagt velge hvilke aktiviteter de vil drive med
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2012 #6 Skrevet 19. januar 2012 Barna mine er nå 5 og 6 år gamle. De er gamle nok til å lære en masse og fortsatt ikke så gamle at de er bestemte på at de vil bruke all fritiden sin på noe spessielt. Det er fotsatt vi voksne som bestemmer hva vi skal gjøre i helgene ol. Vi forsøker derfor å utnytte denne tiden til å lære dem diverse basisferdigheter som vi mener de vil ha nytte og eller glede av etter hvert som de blir eldre. Ting som å kunne gå skikkelig på ski og skøyter og å kunne svømme og sykle skikkelig anser vi som ganske viktig å lære dem. De går på turn for å få inn god kroppskontroll og vi den eldste har begynt å ri. Vi bruker også litt tid på å lære dem å sy på maskin, strikke og lage mat. Hvilke ferdigheter mener dere det er viktig at barna mestrer? Jeg tror vi må tenke litt på ballidretter og musikk etter hvert. Der er både jeg og faren svake, men det er jo ikke noen nødvendighet at det er vi som gjør det selv :-). ehh seriøst- bruker dere en del tid på å lære 5-6 åringer å sy, strikke å lage mat?? er dette tull eller mener du det seriøst??
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2012 #7 Skrevet 19. januar 2012 Herlighet for en gjeng med sure kjerringer som svarer her da. All ære til deg, HI, for at du er bevisst på at det dere gjør sammen som en familie danner grunnlaget for det ungene deres vil mestre i fremtiden. Jeg tror jammen meg det er det som kalles å oppdra barn! Det er søren ikke noe rart at man får unge voksne som ikke klarer de mest elementære ting selv, hvis folk her inne synes det er horribelt å lære en 5-åring å lage litt mat. Og for å svare på det du spør om: øv litt på det å sitte stille og jobbe rolig med bøker, bruk sånne regne- og skrivebøker. Barn som klarer å konsentrere seg om potensielt kjedelige oppgaver uten å måtte avbryte seg selv hele tiden, vil klare seg veldig mye bedre på skolen enn de som ikke klarer det. Nå har dere jo allerede erfaring med ett skolebarn, og det kan jo hende at akkurat det allerede går strålende, men litt øving hjemme er aldri bortkastet. Det er også nyttig å lære dem litt praktisk om økonomistyring. La dem selv spare opp til en ting de ønsker seg, la dem f.eks. tjene penger på husarbeid, 20 kr for å støvsuge osv, og ikke utbetal hvis de ikke gjennomfører. Mulig de må bli noe større først for dette.
♡ Mams og gutten ♡ Skrevet 19. januar 2012 #8 Skrevet 19. januar 2012 Jeg synes det er viktig å ha fysiske ferdigheter som balanse, og en eller annen sport. Dette blir veldig viktig for dem når de blir eldre. Vi går på/kjører ski og slalom, trener ballferdigheter og svømming. Vi fokuserer også på leseferdigheter, det å være nøye (f.eks baking og oppmåling av ingredienser) og alt annet som pjokken viser interesse for. Vil bare si at dette ikke er så slitsomt som det høres ut som, men at jeg og pappaen er veldig glad i å forklare ting på artige måter. Før jeg leste dette spørsmålet, har jeg egentlig bare tenkt at vi har lekt oss veldig mye;)
Gjest amandine Skrevet 19. januar 2012 #9 Skrevet 19. januar 2012 Jeg synes det er viktig å ha fysiske ferdigheter som balanse, og en eller annen sport. Dette blir veldig viktig for dem når de blir eldre. Vi går på/kjører ski og slalom, trener ballferdigheter og svømming. Vi fokuserer også på leseferdigheter, det å være nøye (f.eks baking og oppmåling av ingredienser) og alt annet som pjokken viser interesse for. Vil bare si at dette ikke er så slitsomt som det høres ut som, men at jeg og pappaen er veldig glad i å forklare ting på artige måter. Før jeg leste dette spørsmålet, har jeg egentlig bare tenkt at vi har lekt oss veldig mye;) Men det er jo det som er hele poenget. Dette er ting du gjør sammen med ungen din fordi det føles riktig å gjøre det, ikke fordi det nødvendigvis bedrer ungens ferdigheter. Hvis det å forbedre ferdighetene skal være hovedmålet i ett og alt er det litt trist, synes jeg. Hovedfokus tenker jeg bør være på å leve og sette pris på og nyte livet sammen, at man lærer underveis er en super bonus! Men å leve livet er målet for meg..
♡ Mams og gutten ♡ Skrevet 19. januar 2012 #10 Skrevet 19. januar 2012 Jeg synes det er viktig å ha fysiske ferdigheter som balanse, og en eller annen sport. Dette blir veldig viktig for dem når de blir eldre. Vi går på/kjører ski og slalom, trener ballferdigheter og svømming. Vi fokuserer også på leseferdigheter, det å være nøye (f.eks baking og oppmåling av ingredienser) og alt annet som pjokken viser interesse for. Vil bare si at dette ikke er så slitsomt som det høres ut som, men at jeg og pappaen er veldig glad i å forklare ting på artige måter. Før jeg leste dette spørsmålet, har jeg egentlig bare tenkt at vi har lekt oss veldig mye;) Men det er jo det som er hele poenget. Dette er ting du gjør sammen med ungen din fordi det føles riktig å gjøre det, ikke fordi det nødvendigvis bedrer ungens ferdigheter. Hvis det å forbedre ferdighetene skal være hovedmålet i ett og alt er det litt trist, synes jeg. Hovedfokus tenker jeg bør være på å leve og sette pris på og nyte livet sammen, at man lærer underveis er en super bonus! Men å leve livet er målet for meg.. Ja, er egentlig enig med deg om det;)
Mandalas Skrevet 19. januar 2012 #11 Skrevet 19. januar 2012 Oj, det hørtes altfor slitsomt ut for meg å holde på sånn. Barna lever og deltar i hverdagslivet, dermed lærer de mye. Utover det tar vi det som det kommer.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2012 #12 Skrevet 19. januar 2012 Det eneste av det du nevner som vi har gått aktivt inn for å lære ungene er å gå på ski. Liker det ikke spesielt godt selv, men det er et nødvendig onde å kunne i løpet av skolegang med skidager og lignende.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #14 Skrevet 20. januar 2012 Jeg syns det er viktig at ungene skal lære seg litt av mye, men av sportslige ting syns jeg ikke at vi skal stresse for at de skal lære om det er noe de ikke liker. Ungene får prøve seg på det de vil, så fremt det lar seg gjøre. Har unger som gjør mye forskjellig, ikke bare en ting. Ingen av de driver med idrett lenger, nå har alle funnet ut at de skal holde på med musikk istede. Så nå kan vi vist snart starte orkester her i huset. Jeg er ikke til så stor hjelp for de, men prøver å hjelpe når jeg kan. Har ei jente som rei en stund, konkurerte og hele pakka men plutselig endag ville hun ikke det mer. Det er gøy å ri enda, men ikke noe hun vil fortsette med, nå er det korps for alle penga. Men de kan bruke symaskin litt, de kan bake, lage mat, de kan slå en spiker, de kan sage, kløve ved, male, sette på vaskemaskin og oppvasmaskin. De kan ganske mye som de har brukt for etterhvert, selv om de ikke kan det godt så kommer de ikke til å få veldig sjokk når de flytter for seg selv. Jeg syns det er viktig at de lærer slikt fra de er små og ikke måtte begynne når de er vanskelige tennåringer. Min mann begynte for sent med sin eldste, og jeg gidder ikke å engasjere meg helt
lille sprelle Skrevet 20. januar 2012 #15 Skrevet 20. januar 2012 Jeg er opptatt av at mitt barn skal bli selvstendig, trygg og sosial. Det er mye fokus på det fysiske i Norge og det er jeg helt klart enig i, men jeg synes alle barn bør få gleden av musikk/kunst kultur. Hun skal derfor også etterhvert få begynne på kulturskolen. Vår er bare snaut 4, så foreløpig går det i skigåing, svømming, sykling osv. I løpet av året skal vi introdusere henne for de aktivitene vi driver med og som vi håper hun kan bli glad i slik at vi kan gjøre også disse tingene sammen som familie. Jeg er forøvrig opptatt av ingen skal ta fra henne gleden ved å være seg selv og hoppe, leke danse, spille rollespill osv. (hun har forøvrig lært seg hele alfabetet og alle tallene+ en masse naturkunnskap osv. Dette skyldes at vi har vært grundige hver eneste gang hun spør om noe.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #16 Skrevet 20. januar 2012 Jeg er opptatt av at mitt barn skal bli selvstendig, trygg og sosial. Det er mye fokus på det fysiske i Norge og det er jeg helt klart enig i, men jeg synes alle barn bør få gleden av musikk/kunst kultur. Hun skal derfor også etterhvert få begynne på kulturskolen. Vår er bare snaut 4, så foreløpig går det i skigåing, svømming, sykling osv. I løpet av året skal vi introdusere henne for de aktivitene vi driver med og som vi håper hun kan bli glad i slik at vi kan gjøre også disse tingene sammen som familie. Jeg er forøvrig opptatt av ingen skal ta fra henne gleden ved å være seg selv og hoppe, leke danse, spille rollespill osv. (hun har forøvrig lært seg hele alfabetet og alle tallene+ en masse naturkunnskap osv. Dette skyldes at vi har vært grundige hver eneste gang hun spør om noe. Når det gjelder musikk sliter vi en del. Ingen av oss er det minste interesert i musikk, ikke ungene heller, men vi vet jo at det er et område der det sossialt sett er viktig å ha litt kunskaper, slik at de tør å være med å danse, klarer å følge med i en samtale om musikk ol. Vi har også satt eldste på venteliste til musikkskolen. Akkurat der tror jeg i vil forsøke å pushe henne litt selv om hun ikke har lyst. Det er for øvrig ikke viktig for oss at ungene blir veldig flinke i de tingene vi vil at de skal introduseres for. Poenget er bare at de skal få et lite grunnlag og bli flinke nok til at det er greit å bli med på ting siden og at de kan klare vanlige ting som å legge opp buksene sine eller sy i en knapp når de er tenåringer. Jeg synes vi ser alt for mange ungdommer som helt mangler kunskaper om slike elementære ting. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå