Gå til innhold

Generell studiekompetanse

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å få generell studiekompetanse, holder det da med karakter i alle fag vg3? Har stryk i ett par fag vg2 (kroppsøving, støttekontaktfag) men sto i dem i vg3. Holder det da til studikompetanse? Ble litt i tvil. Skal ta opp ett fag fra vg3 for å få studiekomp., og så jo da at det også manglet litt på vg2. Huff, det koster å ha gitt litt blaffen når man var ung!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer litt, vis du skal ha studiekompetanse på vanlig måte. Men kroppsøving holder det med bare en karakter vet jeg.

Men vis du skal ha studiekompetanse etter 23/5 regelen så er det litt annerledes. Da må du være over 23 år, kunne dokumentere at du har vært i jobb i 5 år (eller hatt omsorg for egne barn). Da trenger du kun matematikk, norsk, engelsk, naturfag, historie og samfunnskunnskap.

Skrevet

ok! Tusen takk for svar :-)

Skrevet

jeg holder på med dette nå. siden jeg var så "kul"og hoppet av vgs2. er under 23/5 regelen. Men jammen ikke enkelt.....

Skrevet

Hva er 23/5 regelen? Mangler kun matematikk fra siste år, tenkte å prøve å komme inn på voksenoppl. Men ble jo i tvil om de to faga i vg2...

Ja, angrer meget på at jeg ga blaffen altså.. Jeg ga jo i tillegg blaffen i bare ett fag, så da må jeg ta ett helt år bare pga ett jæ.... fag... Surt..

HI

Skrevet

Hva er 23/5 regelen? Mangler kun matematikk fra siste år, tenkte å prøve å komme inn på voksenoppl. Men ble jo i tvil om de to faga i vg2...

Ja, angrer meget på at jeg ga blaffen altså.. Jeg ga jo i tillegg blaffen i bare ett fag, så da må jeg ta ett helt år bare pga ett jæ.... fag... Surt..

HI

Du må være 23 år, ha jobbet, gått på skole eller hatt ansvar for egne barn i fem år.

Du må ta seks fag.

Matte, vgs1 og vgs2, historie, norsk (muntlig, sidemål og hovedmål), samfunnsfag, engelsk og naturfag. Dette gjelder ihvertfall for kunnskapsløftet.

Skrevet

barn i 5 år, jobb osv, det er jo ikke sammenhengende da :) det trodde nemlig jeg i starten. Jeg tar nå matte,engelsk,samfunnsfag,historie,norsk(bokmål og sidemål),og naturfag.

vgs1, vgs2 og 3. alt på et år....bah. det som er dritt er jo at som privatist så må du ha alle eksamener. man blir ikke trukket ut feks. så innen 3 mnd nå må jeg ha 7 eksamener.pga muntlig og skriftlig. flere venter på meg til høsten....møkk møkk møkk!!!

Skrevet

Oj, det var voldsomt, Lille meg_med 2-små. Så flink du er! Man må ha jobbet 5 år 100%, ikke sant? Jeg mangler ingen fag vg1, men kroppsøv. og valgfag i vg2 og matematikk vg3. Sto i kroppsøv vg3 og valgfag hadde vi jo ikke. Det vil da si at etter at jeg har tatt opp matematikk så har jeg studiekomp., ikke sant? Hehe, beklager at jeg er litt treg her ;-) Har jo da alle de andre fagene (engelsk, historie, norsk, naturfag, osv) Har ikke jobbet 5 år i 100% stilling. Men ca 3 år. Pluss at jeg har en sønn på 1 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...