Gå til innhold

Arbeidsavklaringspenger og boliglån

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går for tiden på arbeidsavklaringspenger på grunn av sykdom ut over sykepengeperioden og kommer til å gjøre det frem til jeg går over i permisjon når babyen kommer. Av praktiske grunner har vi solgt vår særdeles lite barnevennlige leilighet og skal nå se etter et nytt sted å bo som er mer babytilpasset. Vi ønsker å kjøpe noe nytt fremfor å leie, men jeg er usikker på hvordan bankene stiller seg til boliglån når man går på arbeidsavklaringspenger. Dette er jo ikke en varig situasjon eller er varig inntekt, selv om man med sikkerhet vil kunne anslå inntekten frem til permisjonstiden er over. Samboer har fast jobb med grei inntekt så vi får lån, spørsmålet er bare om vi kan få mer enn det hans inntekt alene danner grunnlag for.

Er det noen som har erfaring med bankenes regler eller retningslinjer i forhold til arbeidsavklaringspenger og boliglån? Tar gjerne imot tips om banker som er velvillige og positive i en situasjon som denne :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var i kontakt med både vanlig bank og husbank i går og siden min samboer går på aap så er det umulig at vi får lån, men jeg har lest i andre tråder at det er flere som har fått lån når en av partene har gått på aap. Du får bare høre med banken med en gang så dere ikke evt blir skuffet når dere finne huset/leiligheten dere vil ha.

Skrevet

Takk for svar :) Det vi har kikket på foreløpig er det vi vet vi har råd til, altså det lån vi kan få på grunnlag av hans inntekt + egenkapitalen vår. Så vi har ikke lagt forventningene over det som er realistisk :)

Håper noen har innspill på bestemte banker der de gir lån selv om en av lånetakerne går på AAP.

Skrevet

Jeg ville ringt til alle banker du kan tenke deg. Skader aldri å ta en telefon og plutselig får dere bra lån med lav rente.

Skrevet

Jeg jobber i bank og vi legger aap til grunn. Det vurderes i hvert enkelt tilfelle, men vi vurderer hvilken utdannelse du skal ta, alternativ minimums inntekt dersom du starter i jobb osv. Det er sannsynlig at du vil ha en form for inntekt enten om en blir ufør eller kommer tilbake til arbeidslivet

Skrevet

Er det bare vi som har så sinnsykt uflaks da eller? Ikke en gang dama i Husbanken gadd å sette opp et møte med oss.

Hilsen #2

Skrevet

Det var rart hvis en av dere har fast inntekt. Kommunen burde ihvertfall være behjelpelige med lån om det er utfordrende i vanlig banker.

Skrevet

Det var rart hvis en av dere har fast inntekt. Kommunen burde ihvertfall være behjelpelige med lån om det er utfordrende i vanlig banker.

Det var det jeg trodde også. Fortalte det at vi setter opp budsjett hver mnd og holder oss til det og med de bensinutgiftene vi sparer ved å bo i sentrum dekker de 3000,- ekstra det koster med et boliglån i forhold til utgitene vi har i dag ved å leie. "Kom tilbake når han får seg jobb", fikk vi som svar.

#2 og #6

Skrevet

Jeg jobber i bank og vi legger aap til grunn. Det vurderes i hvert enkelt tilfelle, men vi vurderer hvilken utdannelse du skal ta, alternativ minimums inntekt dersom du starter i jobb osv. Det er sannsynlig at du vil ha en form for inntekt enten om en blir ufør eller kommer tilbake til arbeidslivet

Ja, men da er det håp. Har vært i jobb i mange år, og har fremdeles den jobben - har bare ikke jobbet på en stund på grunn av sykdom. Så da kan jeg jo dokumentere hva jeg ville tjent om jeg hadde vært i jobb i alle fall. Og skulle jeg ikke komme tilbake i jobb så har jeg jo forsikringer som slår inn om jeg blir ufør. Så om de tar hensyn til det, da burde det gå greit :) Takk!

Skrevet

Kan hende dere har vært uheldige med saksbehandler. Jeg ville forsøkt å søke i flere banker, kanskje er det lettere hos mindre sparebanker enn hos de store. Håper det ordner seg for dere

Skrevet

Kan hende dere har vært uheldige med saksbehandler. Jeg ville forsøkt å søke i flere banker, kanskje er det lettere hos mindre sparebanker enn hos de store. Håper det ordner seg for dere

Det var på en måte greit å få avslag for da vet vi at vi må bo der vi bor og får heller prøve så godt vi kan å spare i årene fremover.

Skrevet

Vi fikk lån! :) Jeg er arb.ledig og går på aap, men samboeren min tjener ganske så bra.

men ja, vi fikk lån:) Sitter nå i vår nye nydelige enebolig! :D hihi!

Skrevet

Da samboer og jeg tok opp huslån, var jeg sykmeldt. Jeg hadde bare vært sykmeldt i et par uker, og legene mente jeg kom til å bli frisk av meg selv iløpet av noen få uker, så jeg opplyste ikke banken om at jeg var sykmeldt.

Jeg hadde en lav lønn, men samboer har godt betalt, så vi fikk tilbud om mer i lån enn vi hadde behov for. Hadde jeg opplyst om at jeg var sykmeldt, hadde vi neppe fått det lånet.

Det var ikke for å lure banken at jeg ikke opplyste de om at jeg var sykmeldt, men det falt meg rett og slett ikke inn å nevne det, siden legene mente jeg snart ville være tilbake i jobb.

Og godt var det, siden legene tok så grådig feil!

Dette er nemlig over et år siden, og jeg er nå over på aap og har enda en vei å gå før jeg er tilbake i jobb. Det viste seg at jeg trengte en operasjon, som jeg først fikk for kort tid siden, og skal nå bruke noen måneder på opptrening før jeg kan jobbe igjen.

Jeg vet ikke hvordan reglene er i forhold til hva man må opplyse banken om, men jeg fikk ikke noe spørsmål om jeg var sykmeldt eller ikke. Måtte bare opplyse om inntekt de siste månedene.

Skrevet

Jeg tror dette kommer an på hvorfor man har AAP. Selv hadde vi null problemer med å få lån basert på min AAP og samboers lønn, fordi jeg går på høyere utdanning og vil ha en estimert årslønn på over 400.000 når jeg er ferdig. Dette ble lagt til grunn for søknaden selv om min AAP er lavere pr dags dato. Dersom man derimot ikke er i tiltak, og ikke har et mål har heller ikke banken noen indikasjon på at man vil komme til å ha en stabil og forholdsvis høy inntekt hverken på eller etter AAP.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...