Sasiemta ♀ ♀ ♂ Skrevet 18. januar 2012 #1 Skrevet 18. januar 2012 Fikk telefon fra NAV med spørsmål om hva far skulle gjøre etter at jeg hadde avsluttet perm? Det var flere uker med avvik fra da min perm sluttet, til da hans begynte vissnok..? Ifølge NAV så er min perm ferdig 10.februar??? Hadde termin 22.juli i fjor. Mini kom 2 1/2 uke før tiden, altså den 4.juli. Dette er etter 1.juli, så da har vi totalt 47 uker, hvorav 12 av disse er til far, sant??? Vi har 100% lønn. Hvordan kan da NAV si at min perm er ferdig 10.februar?? Jeg kommer fram til 5.mars??? *sukk*
****TÅRNFRID**** Skrevet 18. januar 2012 #2 Skrevet 18. januar 2012 Permisjonen teller fra du faktisk fødte barnet og ikke fra du har termin. Du er på lagt å ta ut permisjon 3 uker før termin og "mister" på en måte de 2 1/2 ukene som du fødte for tidlig.
Sasiemta ♀ ♀ ♂ Skrevet 18. januar 2012 Forfatter #3 Skrevet 18. januar 2012 Ja, men termin var jo 22.juli. Så da startet jo permisjonen min 1.juli??? Og 47 uker etter det, blir den 25.mai. Det er den totale permisjonen. Og minus fars 12 uker, kommer jeg fram til fredag 2.mai. Ergo, så skal jeg begynne i jobb igjen den 5.mars, IKKE den 10.februar..! Eller..??? Hvor gjør jeg feil??????? **Dobbeltsukk**
Sasiemta ♀ ♀ ♂ Skrevet 18. januar 2012 Forfatter #4 Skrevet 18. januar 2012 Dessuten er det bare 3 dager forskjell på da permisjonen egentlig skulle starte(3 uker før termin) og fødselsdatoen til jr. Og det er stor forskjell på 3 dager og 3 uker......
Magandang anak ko Skrevet 19. januar 2012 #5 Skrevet 19. januar 2012 Fikk telefon fra NAV med spørsmål om hva far skulle gjøre etter at jeg hadde avsluttet perm? Det var flere uker med avvik fra da min perm sluttet, til da hans begynte vissnok..? Ifølge NAV så er min perm ferdig 10.februar??? Hadde termin 22.juli i fjor. Mini kom 2 1/2 uke før tiden, altså den 4.juli. Dette er etter 1.juli, så da har vi totalt 47 uker, hvorav 12 av disse er til far, sant??? Vi har 100% lønn. Hvordan kan da NAV si at min perm er ferdig 10.februar?? Jeg kommer fram til 5.mars??? *sukk* Du må trekke fra de 2 1/2 ukene du fødte før termin. Du mister den tiden dersom du føder før termin. Du har da 44,5 uker, ikke 47. Du skal gå ut i permisjon 3 uker før termin, dvs. 2.juli, ikke 1. juli slik du beskriver.
Mamma i vinden Skrevet 19. januar 2012 #6 Skrevet 19. januar 2012 Nav har nok rett. Som andre skriver her, så er reglene ganske rare. Føder du før termin, mister du permisjon. Permisjonen din startet altså 3 uker før du fødte, dvs 13. juni. Stemmer det ikke viss du regner ut fra da? Kan du ikke ta ut noe ferie? Hadde du ferie i fjor? Viss ikke har du 5 uker ekstra å gå på.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 19. januar 2012 #7 Skrevet 19. januar 2012 Om du hadde termin 22.juli så regner jeg med at din permisjon skulle startet 1.juli, men så kom barnet 4.juli. Det vil si at du mistet endel uker og da stemmer NAV sin utregning. Jeg fødte også før termin og fikk en avkorting i permisjon. Det er fordi alle skal få, bortsett fra de som går langt over termin, tilnærmet likt antall uker med barnet utenfor magen.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2012 #8 Skrevet 19. januar 2012 Nav har helt rett, de tar ikke utgangspunkt i når du hadde termin men når du faktisk fødte. Du fødte 4.juli og da startet permisjonen din 3 uker før den datoen. Den første beregningen om permisjon er etter termin, men den faller bort når barnet er født. Den endelige permisjonen regnes etter fødselsdagen og ikke termin. Du må glemme hele terminen og regne på nytt etter når barnet faktisk ble født.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2012 #9 Skrevet 19. januar 2012 3 av ukene skal taes før fødsel/termin, føder du før termin mister du resterende av disse ukene.. Så utregningen til nav er helt korrekt den.... Man har 44 uker permisjon fra fødsel (såfremst man ikke går over termin, da "spiser man opp" av ukene man kunne hatt med babyen)...
Peispå! Skrevet 19. januar 2012 #10 Skrevet 19. januar 2012 Tror det dessverre stemmer... Jeg hadde termin 6.juli, fødte 12, og perm.slutt er 14. feb.... Uff, tida har gått altfor fort:-(
cheni Skrevet 19. januar 2012 #11 Skrevet 19. januar 2012 Jeg ble trekt de 3 ukene jeg fødte for tidlig. Fikk brev fra NAV om at jeg måtte melde fra til arbeidsgiver at permisjonen ble avkortet med 3 uker. Latterlig
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2012 #12 Skrevet 19. januar 2012 det er riktig det NAV har regnet. ut.....
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2012 #13 Skrevet 19. januar 2012 Du får ta ferie eller ordne deg på annet vis, alt går på et vis!:-)
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2012 #14 Skrevet 19. januar 2012 Jeg ble trekt de 3 ukene jeg fødte for tidlig. Fikk brev fra NAV om at jeg måtte melde fra til arbeidsgiver at permisjonen ble avkortet med 3 uker. Latterlig Hvorfor er det latterlig? De 3 ukene er ment som forberedelse og avslapning til fødselen - føder man tidligere har man jo heller ikke behov for de 3 ukene.. Dette er den eneste måten å gjøre det på som blir mest rettferdig for alle - hvis ikke ville jo de som fødte tidlig få mye mer tid hjemme med babyen. Husk at de som går over termin får ikke lengre permisjon, de mister altså tid sammen med babyen.. Og det er vel tiden sammen med babyen som teller - eller?
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2012 #15 Skrevet 19. januar 2012 Jeg ble trekt de 3 ukene jeg fødte for tidlig. Fikk brev fra NAV om at jeg måtte melde fra til arbeidsgiver at permisjonen ble avkortet med 3 uker. Latterlig Hvorfor er det latterlig? De 3 ukene er ment som forberedelse og avslapning til fødselen - føder man tidligere har man jo heller ikke behov for de 3 ukene.. Dette er den eneste måten å gjøre det på som blir mest rettferdig for alle - hvis ikke ville jo de som fødte tidlig få mye mer tid hjemme med babyen. Husk at de som går over termin får ikke lengre permisjon, de mister altså tid sammen med babyen.. Og det er vel tiden sammen med babyen som teller - eller? livet er jo ikke retferdig, å nav tenker nok ikke rettferdighet i denne sammenheng, men heller måter å spare på.. MEN, i hermetegn (!) har en "krav på 47 uker lønnet permisjon i sammenheng med fødsel" om en velger 100% utbetalt.. så når i løpet av disse 47 ukene babyen kommer bør i teorien være urelevant viss det skal vere rettferdig.. at alle får disse 47 ukene og ikke mister noen fordi babyen kommer før, for det er ikke retferdig.. (virker nesten som om det er mødre på max overtid som har laget en "straff" for de som får et par tre uker før termin.." -humoristisk sett) men det er nok slik at nav sine regeler mangler fornuft.. så de har nok desverre rett... :S
Guttemamma75 Skrevet 20. januar 2012 #16 Skrevet 20. januar 2012 Jeg ble trekt de 3 ukene jeg fødte for tidlig. Fikk brev fra NAV om at jeg måtte melde fra til arbeidsgiver at permisjonen ble avkortet med 3 uker. Latterlig Hvorfor er det latterlig? De 3 ukene er ment som forberedelse og avslapning til fødselen - føder man tidligere har man jo heller ikke behov for de 3 ukene.. Dette er den eneste måten å gjøre det på som blir mest rettferdig for alle - hvis ikke ville jo de som fødte tidlig få mye mer tid hjemme med babyen. Husk at de som går over termin får ikke lengre permisjon, de mister altså tid sammen med babyen.. Og det er vel tiden sammen med babyen som teller - eller? livet er jo ikke retferdig, å nav tenker nok ikke rettferdighet i denne sammenheng, men heller måter å spare på.. MEN, i hermetegn (!) har en "krav på 47 uker lønnet permisjon i sammenheng med fødsel" om en velger 100% utbetalt.. så når i løpet av disse 47 ukene babyen kommer bør i teorien være urelevant viss det skal vere rettferdig.. at alle får disse 47 ukene og ikke mister noen fordi babyen kommer før, for det er ikke retferdig.. (virker nesten som om det er mødre på max overtid som har laget en "straff" for de som får et par tre uker før termin.." -humoristisk sett) men det er nok slik at nav sine regeler mangler fornuft.. så de har nok desverre rett... :S Hvordan er det rettferdig at en som føder 3 uker før termin får være hjemme med babyen i tilsammen 47 uker mens en som føder 2 uker over termin bare får være hjemme med babyen i 42 uker??? Da hjelper det lite at man allerede har vært 5 uker hjemme for det er jo tiden med babyen som er viktig for alle! Jeg har prøvd begge deler og foretrekker helt klart å føde litt før termin selv om jeg da mistet noen dager permisjon, for jeg fikk likevel 2 uker mer sammen med babyen enn jeg gjorde da jeg fødte 2 uker over termin! De 3 ukene skal taes før fødsel eller termin og ble innført pga de fleste gravide likevel ble sykemeldt helt på slutten av graviditeten.. Da valgte man heller å starte permisjonen litt tidligere slik at man fikk litt tid til å slappe av på og forberede seg.. Når babyen er kommet trenger man ikke mer tid til avslapning eller forberedelse og begynner dermed på hoveddelen av permisjonen (såfremst man ikke går over termin, da begynner man å hoveddelen av permisjonen på termindato) Sånn er reglene og det er det eneste riktige for at det skal bli minst urettferdig (eller mest likt urettferdig) for både de som føder før termin og de som føder etter termin...
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #17 Skrevet 20. januar 2012 det er mange regler hos nav som kan være vanskelige å forstå...., men reglene om permisjon er faktisk veldig enkle å sette seg inn i.... jeg har født før termin begge ganger, 8 dg første gang, og 3 uker andre gang. og ja, det nav har fortalt HI er helt riktig.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2012 #18 Skrevet 20. januar 2012 Det er jo egentlig ikke vanskelig å forstå dette i det hele tatt hvis man leser reglene ordentlig. Man må starte permisjonen minst tre uker før fødsel, hvis man ikke tar ut de tre ukene før fødsel, så får man dem ikke i det hele tatt. Man kan velge å gå ut i permisjon inntil 3mnd før fødsel og da går det ut over permisonen man får sammen med barnet. Så kan det diskuteres i evigheter om det er rettferdig eller ikke når man starter permisjon i forhold til termin, ettersom veldig få kan vite på forhånd akkurat når de skal føde, men sånn er reglene. Men det er klart, alle kan jo få planlagt keisersnitt, så vet vi jo akkruat når alle skal føde og da kan jo alle starte permisjonen i forhold til det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå