*gruffalo* Skrevet 18. januar 2012 #1 Skrevet 18. januar 2012 Har en gutt på 10 år som i flere måneder har klaget på daglige smerter i knær. I starten tenkte vi det var voksesmerter, men klager hele dagen. Må ofte ha smertestillende for å få sove... Legen fant ikke noe galt, men henviste til MR siden det ikke ga seg. Har ikke fått svar på MR enda, men regner nesten ikke med at de finner noe b Har lest at knesmerter er vanlig, så lurer på om andre har erfaring med dette. Hva gjorde dere evt? Lurte litt om vi burde ta kontakt med Fysio el.l. Han trener fotball, får ekstra mye smerter etter trening.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2012 #2 Skrevet 18. januar 2012 Datteren min har også hatt knesmerter fra hun var 9-10 år. Nå er hun 12, og har det fremdeles. Det har gått litt opp og ned hvor ille det er. Har vært til røntgen, men det ble ikke funnet noe galt. Det ble konludert med at det kommer av rask vekst (12 år gammel er hun 1,75), og at hun vil vokse det av seg.
Plutselig_gravid Skrevet 18. januar 2012 #3 Skrevet 18. januar 2012 Min samboer kan huske at han i perioder hadde sinnsykt vondt i knærne da han gikk på barneskolen. Han sier at det var så ille at han knapt kunne gå. Det var værst på morgenen og kvelden/natten. Det var visst voksesmerter. Men dette varte ikke daglig i flere mnd i strekk. Min sønn er også tidvis plaget med voksesmerter, men ikke i knærne. Noen i familien som har noen revmatiske sykdommer? leddgikt osv? Huff, stakkars gutten din! Hvis ikke det vises noe på MR så må dere be om å få videre utredning.
*gruffalo* Skrevet 18. januar 2012 Forfatter #4 Skrevet 18. januar 2012 Jeg har selv en revmatisk lidelse...men håper ikke det er noe slikt. Det som er litt rart er at han ikke er høy i det hele tatt, og har ikke vokst mye i det siste... Så gjerne litt rart med så enorme voksesmerter?! Han er ikke mer enn 136 cm...
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2012 #5 Skrevet 18. januar 2012 Jeg har selv en revmatisk lidelse...men håper ikke det er noe slikt. Det som er litt rart er at han ikke er høy i det hele tatt, og har ikke vokst mye i det siste... Så gjerne litt rart med så enorme voksesmerter?! Han er ikke mer enn 136 cm... Stakkar... Jeg har også revmatisme... Og hver gang datteren min sier "au" og tar seg på knærne blir jeg livredd for at hun har arvet noe stakkar kan jo ta år å finne ut av.., men de tar det nok mer seriøst i og med at du har en revmatisk lidelse selv.. må be om videre utredning ja...
lille sprelle Skrevet 18. januar 2012 #6 Skrevet 18. januar 2012 Jeg tenker det som ihvertfall før het "slatters". Det er fint lite å gjøre noe med det. Det har ingen ting å si i forhold til hvor høy man er, kroppen vokser uljevnt - også knærne. Dersom problemet ikke er over ved 20 års alder omtrent, kan man gå inn med artrioskopi for å se og eventuelt fikse. Be om rekvisisjon til fysioterapeut. Finn en som er god på trening og få øvelser slik at plagene blir mindre. Anbefaler også at barnet alltid har det veldig godt og varmt rundt knærne. Det hjelper.
Kamomille Skrevet 18. januar 2012 #7 Skrevet 18. januar 2012 kan fint være voksesmerter eller slatters. Men kan også være betennelse i leddet. Røntgen vil da sjelden vise noe, men det kan se det på mr og UL. har selv en sønn med barneleddgikt og her sees veske i leddene på UL når han har betennelser
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2012 #8 Skrevet 18. januar 2012 Det kan ha med veksten å gjøre. Voksesmerter på en litt annen måte. Jeg har ei på 11 som klager av og til. Og har gjort det i vel 2 år. I dag haltet hun liksom med stiv fot.... Og det skjer nå og da. Men vil hun virkelig noe, så klarer hun fint å trosse smertene. Og hun kommer seg fint hjem fra skolen, har svømming og gym, MED samme smertene. Ikke noen telefoner fra skolen enda, selv om hun klager sin nød hjemme. Her har smertestillende også bitt gitt når barnet er helt ute. Men det er psykisk, og i tankene og oppmerksomhetstrangen det trengs mest, utfra min erfaring. Dette er ikke mitt eldste barn, og jeg selv hadde MYE voksesmerter i oppveksten. I den alderen lærer/forstår de endel mer om medlidenhet, så tankene mine er at dette sammenfaller med smertene. Ikke at ungen min trenger mer av det, eller ikke har vondt i hele tatt, men etter det jeg vet og har blitt informert om........ Litt vondt blir plutselig VELDIG vondt? Men kanskje ønsket om mer oppmerksomhet er der?
3 er nok! Skrevet 18. januar 2012 #9 Skrevet 18. januar 2012 Fra jeg var ca 10 år hadde jeg tidvis store smerter i knærne, spesielt ved belastning, ingen leger fant ut av hva der var, ble også tatt MR og røntgen. Smertene gav seg ved 16 års alder, ca. I ettertid har jeg fått vite at kneskålene mine er ruglete på innsiden (de skal egentlig være glatte), og legen fortalte meg at ruglete kneskåler kombinert med at man vokser er lik store smerter. Vet ikke hvorfor det er slik, men helt uten at jeg nevnte smertene jeg hadde tidligere spurte han om det da han oppdaget feilen i kneskålene mine. Tilstanden er visst ikke direkte uvanlig.
Himmel og hav Skrevet 18. januar 2012 #10 Skrevet 18. januar 2012 Jeg hadde fryktelige voksesmerter i knærne og oppover lårene da jeg var yngre. Det eneste som lindret skikkelig var varmeflasker. Det virket bedre enn smertestillende, så vidt jeg husker. Det var så ille at jeg gråt noen ganger. Det ga seg i 15-16 års alderen, tror jeg, men det var ordentlig ille mens det sto på. Stakkars gutten din! Håper han slipper å slite med det så lenge!
*gruffalo* Skrevet 19. januar 2012 Forfatter #11 Skrevet 19. januar 2012 Takk for svar alle:) Har også tenkt på slatters, det nevnte legen også. Og enig med at litt vondt og medlidenhet gjør at d ofte blir litt "verre". Men føler samtidig det er viktig at vi tror på ham... Vi får se hva legen sier når svarene kommer, så får vi evt ta en tur til fysio og se hva de anbefaler .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå