Anonym bruker Skrevet 18. januar 2012 #1 Skrevet 18. januar 2012 Jeg har tre barn,og jeg tenker på min kommende økonomi. Jeg er på AAP og går på skole gjennom tiltaket. Våren 2014 er jeg ferdig utdannet og startlønnen er på ca 350 tusen. Nå har jeg 5800 utbetalt hver 14. dag. I tillegg har jeg kontantstøtte på 3300 for minstemann + barnetrygd for tre barn. Hver måned får jeg 5100 i støtte fra Lånekassen. Mannen og jeg eier hus sammen. Verdien er på 3.1 mill og vi har 2.7 i lån. Han tjener 650 tusen i året. Barna våre er mellom 1 og 9 år. Hva vil jeg ha rett på i barnebidrag? Har jeg rett på OS? Vil jeg ha mulighet til å kjøpe en treroms etter bruddet? (ca 2 mill her i strøket) Vi er ikke helt enige om barnefordelingen enda. Det beste hadde vært at en av oss kunne beholdt huset og den som har huset har hovedomsorgen for barna. Den andre skal bosette seg i nærområdet og barna er da 2 uker hos den ene og 1 uke hos den andre. Men ingenting er fastsatt enda. Er det noen som har peiling her? Takker meget for svar! Hilsen snart skilt
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2012 #2 Skrevet 18. januar 2012 Da regner jeg med du mente mannen skulle kjøpe deg ut av huset og da skal han ikke betale noe i bidrag til deg, men du skal betale til han.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2012 #3 Skrevet 18. januar 2012 Da regner jeg med du mente mannen skulle kjøpe deg ut av huset og da skal han ikke betale noe i bidrag til deg, men du skal betale til han. Hæ? Selv om hun blir sittende med huset skal hun da ha bidrag! Den som har barna minst betaler alltid bidrag, særlig om han tjener dobbelt så mye som henne. Del ligger en bidragskalkulator på sidene til nav, sjekk denne du. Kan ikke skjønne hvordan du skal kunne sitte med huset, du må låne penger for å betale ut han. Dere har jo en kapital bundet opp i huset på (3,1 mill - 2,7 mill) 400.000,- og du må betale han halvparten av det samtidig som du blir sittende med et skyhøyt boliglån. Det blir for mye for deg! Du kan nok få gradert overgangsstønad, den blir beregnet etter hvor mye du tjener. Du har krav på støtte til barnetilsyn, en ekstra barnetrygd og bidrag fra far om du blir sittende med hovedomsorgen. Tviler faktisk på om du får låne 2.mill på det, men det er jo opp til banken.. Lykke til!
pip pip Skrevet 18. januar 2012 #4 Skrevet 18. januar 2012 Jeg fikk ikke lov til å motta aap og få penger av lånekassen. De fikk jeg smertelig erfare nå nettopp. jeg fikk streng beskjed om å avslutte studie jeg hadde 6 mnd igjen av.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2012 #5 Skrevet 18. januar 2012 Da regner jeg med du mente mannen skulle kjøpe deg ut av huset og da skal han ikke betale noe i bidrag til deg, men du skal betale til han. Hæ? Selv om hun blir sittende med huset skal hun da ha bidrag! Den som har barna minst betaler alltid bidrag, særlig om han tjener dobbelt så mye som henne. Del ligger en bidragskalkulator på sidene til nav, sjekk denne du. Kan ikke skjønne hvordan du skal kunne sitte med huset, du må låne penger for å betale ut han. Dere har jo en kapital bundet opp i huset på (3,1 mill - 2,7 mill) 400.000,- og du må betale han halvparten av det samtidig som du blir sittende med et skyhøyt boliglån. Det blir for mye for deg! Du kan nok få gradert overgangsstønad, den blir beregnet etter hvor mye du tjener. Du har krav på støtte til barnetilsyn, en ekstra barnetrygd og bidrag fra far om du blir sittende med hovedomsorgen. Tviler faktisk på om du får låne 2.mill på det, men det er jo opp til banken.. Lykke til! Om mannen kjøper henne ut er det han som blir sittende med huset. Forsto du det nå? Hi har selvfølgelig ikke råd til å kjøpe han ut.
Skylander Skrevet 18. januar 2012 #6 Skrevet 18. januar 2012 Jeg har tre barn,og jeg tenker på min kommende økonomi. Jeg er på AAP og går på skole gjennom tiltaket. Våren 2014 er jeg ferdig utdannet og startlønnen er på ca 350 tusen. Nå har jeg 5800 utbetalt hver 14. dag. I tillegg har jeg kontantstøtte på 3300 for minstemann + barnetrygd for tre barn. Hver måned får jeg 5100 i støtte fra Lånekassen. Mannen og jeg eier hus sammen. Verdien er på 3.1 mill og vi har 2.7 i lån. Han tjener 650 tusen i året. Barna våre er mellom 1 og 9 år. Hva vil jeg ha rett på i barnebidrag? Har jeg rett på OS? Vil jeg ha mulighet til å kjøpe en treroms etter bruddet? (ca 2 mill her i strøket) Vi er ikke helt enige om barnefordelingen enda. Det beste hadde vært at en av oss kunne beholdt huset og den som har huset har hovedomsorgen for barna. Den andre skal bosette seg i nærområdet og barna er da 2 uker hos den ene og 1 uke hos den andre. Men ingenting er fastsatt enda. Er det noen som har peiling her? Takker meget for svar! Hilsen snart skilt På denne linken kan du beregne barnebidrag: http://tjenester.nav.no/bidragsveileder/steg1.action Som enslig forsørger har du krav på å få barnetrygd for ett barn ekstra også, altså for 4 i ditt tilfelle. Men da må du ha barna minimum 60 % av tiden for å bli regnet som enslig forsørger. Du har krav på OS i opptil tre år med en mulighet for forlenging med 2? år sålenge du er under utdanning, inntil yngste barn er 8 år såvidt jeg husker. Men jeg tror det er ca. det samme beløpet som du får på AAP, så det er ikke sikkert det er lønnsomt å bytte! Men jeg regner med du betaler mere i skatt idag, enn hva du kommer til å gjøre som enslig! Jeg betaler bare 9 % skatt av AAP! Jeg har ett barn og sitter med en inntekt på ca. 23000 kr. tilsammen pr mnd. (AAP med barnetillegg og kjøregodtgjørelse som tilleggsstønad, jeg har også stønad til barnetilsyn, bostøtte, barnebidrag og barnetrygdtrygd) Vi har så vi klarer oss selv med en husleie på 8000 kr. Regner med at du også blir regnet som lavinntekt og dermed kan søke om moderasjon på barnehage/ SFO kontigent. Jeg betaler bare 1385 pr. mnd. i barnehage. Har da 50% moderasjon hvilket er den største moderasjonen mann kan få. Du kan gå inn på NAV og lese mere om stønader her: http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far/Oversikt+over+st%C3%B8nader+og+vilk%C3%A5r
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå