Anonym bruker Skrevet 18. januar 2012 #1 Skrevet 18. januar 2012 hva hadde dere gjort? Snuppa vår er litt vanskelig å få sove på kveldene men ho er vant til vugga si. Ikke sin egen seng. Idag har vi vært på helsestasjon og helsesøstera anbefalte å venne henne til å sove i sin egen seng på soverommet fra nå av! Jeg vet at hun kommer til å skrike. Vi har prøvd mange ganger før. Hvordan hadde dere gjort det?
soleia Skrevet 18. januar 2012 #3 Skrevet 18. januar 2012 Skjønte ikkje kvifor ikkje jenta kan sove i vogga si? Berre 3 mnd gamal kan vel ikkje det vere noko problem? For å prøve å få ho til å trives betre i senga si kan du prøve å gjere den litt trangare, og bygge rundt med tepper ol for at den ikkje skal vere så stor. Det hjelpte iallefall på at jenta vår skulle trives betre. Ellers høyrer me ikkje så mykje på helsesøstera i slike praktiske spørsmål om søvn ol, men gjer det som passar best for oss og babyen utan at det vert for mykje grining. Babyane veks ofte av seg dei fikse ideane og får nye i staden
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2012 #4 Skrevet 18. januar 2012 Jeg ville lagt pledd ol. rundt i senga slik at hun får det trangt og godt. Hvis hun er vant til vugginga så finnes det sånne knotter man kan sette på beina på senga slik at man kan bevege litt på den. Jeg har aldri prøvd det, men det er ikke umulig at det funker. Ellers så har jeg ikke så mange tips. Det er bare 2 år siden min datter var så liten, men jeg har allerede glemt alt. Hehe
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2012 #5 Skrevet 18. januar 2012 Ok takk for tips:) mange som sier at en skal venne dem til tidligst mulig til sin egen seng for ellers kan d jo bli problem når ho er for stor til vugga og må sove i en seng men ikke vil.... Jeg skal prøve å legge henne ikveld i senga si og gjør d litt koselig med tepper rundt først. Men om ho da skrik hva hadde dere gjort da?
soleia Skrevet 18. januar 2012 #6 Skrevet 18. januar 2012 Våre har sove i vogge til dei var 5 - 6 mnd. Det gjekk ganske greit å flytte over i seng, men til minste måtte eg lage litt "reir" for at ho skulle trives. Kan ikkje heilt skjøne at det er lettare å venne til ei større seng når ho er 3 mnd enn når ho er så stor at ho ikkje kan ligge i vogga lengre. Syntes og det var greit å kunne vogge i søvn att når dei vakna i løpet av natta. Om de ikkje får ho til å roe seg i senga utan mykje gråt hadde eg ikkje laga store problem ut av det fordi det kanskje kan bli problem seinare. Me har ikkje høyrt på slike skrekkvisjonar om problem seinare, me har hatt barn i senga vår, site på rommet til eldste sovna, amma i søvn osb - og likevel har det gått greit å venne av når me syntes at det var tid for det. Men står vogga på soverommet, eller er det slik at de legg ho i vogga i stova og flyttar over til soverommet når de legg dykk? I så fall ville eg kanskje prøvd å roe ho i vogga på soverommet for seinare å venne ho til senga, for å ta ein ting om gangen. Om det er det å sovne åleine på eit mørkt soverom ho reagerar på, så kan de prøve å sitte på rommet, helst utan å vere så mykje i kontakt med henne. (vart god tid til dib på kvelden då eldste var baby) Litt lys vil dei fleste småbarn og ha, anten ei dør på gløtt, eller ei nattlampe.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2012 #7 Skrevet 18. januar 2012 Legg oppi en varmeflaske, slik at senga er deilig og varm når hun legges (fjern flaska før hun legges oppi). Bruk en diger t-skjorte som lukter mamma som laken. Bruker hun koseklut, som kan hjelpe henne med å føle seg trygg? Og fest på slike anordninger som gjør at dere kan vugge på senga, om det er vuggingen hun er avhengig av. IKKE la en 3 mnd gammel baby skrike og gråte!! Greit nok om hun surmuler/klager, men når gråten eskalerer så tar dere henne selvfølgelig opp! Vet om gammeldagse helsesøstre som promoterer gråtekurer på babyer som trenger ekstra nærhet og trøst etter å ha kommet ut i denne verden, for mamma og pappa skal jo ha "fri" til å nettsurfe og drikke kaffe og for all del IKKE være sammen med babyen sin... Er forøvrig nok av babyer som sover søtt 10 timer i strekk i vogga si til de er 3 mnd, for så å lage et sant helvete de neste par mnd og klarer plutselig ikke å finne søvnen selv. Så hadde ikke lagt så altfor mye vekt på å "oppdra" dattera deres nå, for om en måned eller to så er behovene hennes ganske sikkert HELT annerledes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå