Gå til innhold

magemusklene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er over et år siden fødselen, og fremdeles slik at magemusklene mine er "delt", kjenner godt mellomrommet mellom dem. Ser rart ut når jeg tar en sit-up og ser på magen min som tårner seg litt på midten. Er det normalt? Når går det tilbake til normalen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke sikkert det går tilbake av seg selv. Det er ufarlig, og blir sjelden gjort noe med om du ikke får inneklemt brokk i den sprekken.

Når man har slike delte magemuskler, så skal man ikke ta vanlig situps(sånn rett opp), men heller de "sidelengse" situpsene der du tar høyre albue mot venstre kne, og omvendt. Ellers kan du forverre tilstanden.

Søk på Diastasis Rectii, og du finner mye om dette.

Skrevet

Hmmm synes det hele var så rart, for mente å huske at det gikk bort ca 6 mnd etter fødsel og nå har de "kommer tilbake" til delte musker... :( Men er altså bare trening som skal til? Magemuskeltrening?

Skrevet

Det går ikke an å trene bort delte magemuskler, men det kan bli litt bedre.

Eneste som kan fikse det 100% er operasjon...

Se på dette bildet av Gwen Stefani, får vel ikke mer veltrent mage enn henne, men magemusklene er likevel like delte som hos meg som ikke er særlig veltrent.

http://cathrineslill...agemuskler.html

Her kan du også lese litt om fenomenet:

http://nhi.no/forsid...enes-34991.html

Skrevet

Jeg måtte sy magemusklene sammen igjen, så ut som kjølen på en båt når jeg tok sittups. Fikk det dekket, så kostet ikke noe. Gjorde det 15 mnd etter fødsel.

Skrevet

Huffda, operasjon?? :( Håper jeg slipper det. Det kan ikke ha vært noe særlig for deg som gjorde det.

Jeg har BMI helt i nedre sjikte av normalvektig, gikk ned litt mer enn jeg la på meg under svangerskapet, så er noenlunde slank, men ser ikke slik ut på magen min nå i forhold til før... Det er ikke særlig mye fett ved ribbeina, men etter det så er det en del, spesielt ved navleområdet, synes nesten jeg ser litt gravid ut av og til. Under svangerskapet var det veeeldig delte magemuskler, men får et par fingerbredder nedi den delingen fremdeles, og tårner seg opp mot buksekanten under navlen, ser veldig merkelig ut. Men jeg trener veldig lite da, lite muskeltrening. Men har dette noe med de delte magemusklene å gjøre? Eller er det bare det ekstra magefettet mange får etter svangerskap kanskje.

Og det som sies om brokk, for noen måneder siden var jeg skikkelig dårlig med skikkelig vondt i øvre del av magen. Har også vært litt dårlig i magen i det siste innimellom, men ikke på langt nær slik det var for noen måneder siden, da klarte jeg ikke reise meg fra sofaen pga smertene og spydde om jeg måtte. Tror det var magevirus altså men bare sånn for å være sikker... det har ingen sammenheng dette her?

Skrevet

Brokk i det området, ser du utenpå. Som en ekstra kul. Søk på det jeg sa, så finner du mye om dette.

Du må da vite hva brokk er. Det går ikke over om du blir dårlig av det. Da må du opereres. Brokk som ikke er vonde, blir ikke operert heller.

Hilsen meg som skrev Diastasis rectii.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...