Gå til innhold

3åring som hoster hele tiden:/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 3åring som går og hoster nesten konstant.. Startet som tørrhoste, er nå slimhoste. Har vært sånn nesten hver dag siden det ble vinter:/ Ser at hun er mye sliten, etter en kort dag i bhg er hun irritabel, og vil helst sitte i sofaen til det er kveld..

Var til en astmalege i november, hun hørte ingen "astmalyder" på lungene. Og mente da at det ikke kunne være astma, noen barn bare "er sånn".

Kan man ha astma uten disse "astmalydene" på lungene??

Tror jeg blir sprø av denne hostingen! Hele dagene, og våkner om natten av at hun hoster flere ganger i uka..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår var også sånn. Han hostet konstant, hele vinteren og spesielt ute og om natta. Hostet såpass mye at han våknet på natta. I bhg han går er det stort sett måltider ute, og da greide han nesten ikke spise pga hoste. Dro til fastlegen og hun hørte ingen lyder, men sa at eneste måte å konstatere astma hos små barn var å prøve ut medisin og vi fikk Flutide og Ventoline for å prøve. Bedret seg betraktelig!

Lillebror på 2 år har vært forkjøla i en evighet nå. Hoster mye, har gjentatte ørebetennelser og såpass slimete at han kaster opp pga slim innimellom. Var på sykehuset nå for en stund siden for å sjekke litt diverse og han ble også satt på astmamedisiner for å se om det kunne hjelpe. Nok en gang ble jeg fortalt av lege at eneste måten å påvise astma hos så små barn var å teste ut medisinene og se om de virket...

Så jeg ville bestilt en ny time og iallfall spurt om det var mulig å få testet astmamedisiner for å se om det kan hjelpe på hosten hennes. Evt byttet fastlege og hørt hva en annen lege hadde å si.

Skrevet

Jeg er enig med #2. Storesøster fikk ventoline til å bruke som eventuell medisin om nettene når hun hoster for hun hoster til hun kaster opp og så hoster hun videre. Det var kanskje også litt pga at lillebror er veldig plaget med astma, da er det mer sannsynlig at det er det hun har. Forsto det litt sånn på fastlegen.

Du bør be fastlegen (for du hadde vært hos en astmalege!?) om å få prøve astmamedisiner til barnet ditt.

Det burde ikke være et problem, barnet ditt skal ikke behøve å ha så masse ubehag. Stakkar!

Skrevet

Eldste på 4 1/2 har infeksjonsutløst astma, hun fikk diagnosen ved 2 års alder etter et forferdelig første år i bhg. Vi hadde time i juni og da var hun helt frisk og fin, ergo ingen "astmalyder". Diagnosen ble satt ut fra anamnese og våre beskrivelser. Dessuten hadde hun hatt bronkitt 4 ganger i løpet av den vinteren og vært nødt til å få flere inhalasjoner med forstøver på legevakta. Barnelegen på sykehuset sa det samme som de over har skrevet; at man bør prøve ut medisin! Ellers er et av de "sikreste" symptomene natthoste! Altså ikke de lydene som de fleste fobinder med "vanlig" astma. Så mitt råd er å prøve ut medisin. Vi skulle begynne med Flutide ved første forkjølelse om høsten og fortsette gjennom hele sesongen samt ta Ventoline når hun ble forkjølet og begynte å hoste. Merket stor forskjell! Hun har ikke hatt bronkitt siden hun begynte på medisin. Nå i høst trodde vi kanskje hun hadde vokst det av seg (siden de ofte gjør det), og gav henne i samråd med legen ikke medisin. Men da ble hun ordentlig syk:( Så nå er det på medisin igjen, men så lenge det virker er det det viktigste!

Skrevet

HI her.

Tusen takk for flotte svar!:)

Hun gikk på flutide i 6mnd da hun var 1 1/2år gammel. Da pga natthoste. Sluttet helt å hoste om natten etter 2 uker med medisin:) (fastlegen som skrev ut med.)

Ble henvist til astmalege i sommer. Hun lyttet bare på henne, og sa at det ikke var tegn til astmalyder.

Stolte ikke helt på henne da hun virket stresset, og gadd ikke høre på meg og mine erfaringer:/ Hun hadde kort tid igjen på jobb, skulle gå av med pensjon, så har en mistanke om at hun rett og slett ikke orket/ville engasjere seg i nye pasienter..

Skal til fastlegen på mandag, så skal spørre om flutide da:) Regner med vi får klarsignal til å teste ut medisin igjen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...