Anonym bruker Skrevet 17. januar 2012 #1 Skrevet 17. januar 2012 Jeg har gikt, som jeg konstant er syk av. Jeg går til spesialist et par ganger i året for å holde sykdommen i sjakk, men siden jeg har prøvd det meste av medisiner uten at fordeler har veid opp for ulemper har det de siste gangene blitt mest samtale. For tiden er jeg sykemeldt pga leddplager. jeg er også gravid, 30 uker. Graviditeten holder hevelsene i leddene nede, men smertefri er jeg _ikke_. Sykemeldt ville jeg vært uansett om jeg var gravid eller ei. På siste samtale konstaterte spesialisten "ingen ny oppblomstring av betennelser i fingre og knær". Da jeg var på svangerskapskontroll i går var legen min kjempesint fordi jeg hadde fått henne til å sykemelde meg, når jeg åpenbart ikke er syk! Jeg ble formant med "svangerskap er ingen sykdom!" osv, og hun ville nesten ikke fylle ut en ny sykemelding. Hadde hun ikke gjort det vet jeg ikke hva jeg hadde gjort! Jeg kan nesten ikke gå! Jeg er allerede en stille og beskjeden person, og er ikke vant med å bli kjeftet til, og i hvert fall ikke av offentlig helsepersonell.; jeg sa nesten ingenting for å forsvare meg - noe jeg kanskje burde ha gjort. Jeg syntes også det var svært ubehagelig at hun mistenkeliggjorde sykdommen min, som jeg tross alt har hatt i mange år! Nå tør jeg nesten ikke gå tilbake. Hva bør jeg gjøre? Dra tilbake til spesialisten for en ny vurdering? Bytte lege og håpe jeg får en med mindre temperament... eller hva?
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2012 #2 Skrevet 18. januar 2012 Går ikke ann at en lege oppfører seg sånn! Jeg hadde bytta lege, muligens gitt legen en sjangs til, men hadde jeg forsatt ikke følt meg vel hos den legen hadde jeg bytta.. Uansett hva du gjør så lykke til
Ikkesåallerværst Skrevet 18. januar 2012 #3 Skrevet 18. januar 2012 Litt merkelig at denne legen syns det er helt greit å mene at en kollega og spesialist på din lidelse, tar helt feil i sin vurdering av å sykmelde deg. Hva om du tar en TLF til spesialisten din og forteller dette? Du sier du er stille og beskjeden, og hvordan syns du da det blir videre å ha en lege som kjefter på deg? Du er jo i din fulle rett til å bytte fastlege uansett grunn, du må ikke ha denne sinnataggen
Gjest sandyBay1 Skrevet 18. januar 2012 #4 Skrevet 18. januar 2012 Sann skal IKKE en lege være! Få med deg mannen din eller noen andre på neste kontroll og ta dette opp.....! Glad jeg har verdens snilleste og normale lege
Krisa71 Skrevet 18. januar 2012 #5 Skrevet 18. januar 2012 Dette er totalt uakseptabel oppførsel fra en lege. Du kontakter din spesialist og forteller dette,be om journalutskrift og så leverer du en klage til kommunelegen, og bytter fastlege. Sånt som dette må du aldri finne deg i. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2012 #6 Skrevet 18. januar 2012 Beste måten å "ta" denne legen på er å få spesialisten din til å skrive et brev til din fastlege, for å sette henne litt på plass. Fortell din spesialist om opplevelsen. - Skulle hun ikke endre seg, så er det bare å bytte fastlege. Men sørg da gjerne for en form for dokumentasjon/"attetst" om din sykdom ifra din spesialist tilsendt -så slipper du å måtte forklare alt til nye legen. Det er en grunn til at de er spesialister i sitt felt. En fastlege kan "bare" litt om alt, og skal vite hvilken spesialist vi pasienter skal videresendes til, ikke "synse og mene" utover sitt felt. -Det blir som en sykepleier som skal blande seg i hva en oprasjons sykepleier eller JM gjør... Masse lykke til videre!
Gutt 08+juli bonus Skrevet 18. januar 2012 #7 Skrevet 18. januar 2012 Bytt lege!! Håpløst å si noe slik... Hadde jeg aldri akseptert!
Gutt 08+juli bonus Skrevet 18. januar 2012 #8 Skrevet 18. januar 2012 Bytt lege!! Håpløst å si noe slik... Hadde jeg aldri akseptert!
Mmiljemors¤prinsesse¤+baby Skrevet 18. januar 2012 #9 Skrevet 18. januar 2012 Ikke finn deg i det! Bytt lege! Jeg er som deg gravid i uke 32, med leddgikt. Og ja betennelsene er MYE mindre nå enn ellers, noe jeg nyter! ) Men har dessverre mange andre graviditets plager, så er ikke mye oppegående. Men snakk med spesialisten din! De er veldig forståelsesfulle de jeg har Kan ikke skjønne at det skal være et problem for legen din...
Gjest Løvemusene Skrevet 18. januar 2012 #10 Skrevet 18. januar 2012 Bytt lege!! Håpløst å si noe slik... Hadde jeg aldri akseptert! Signerer!
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2012 #11 Skrevet 18. januar 2012 Sann skal IKKE en lege være! Få med deg mannen din eller noen andre på neste kontroll og ta dette opp.....! Glad jeg har verdens snilleste og normale lege Jeg har faktisk hatt med mannen min til henne noen ganger, fordi hun er så humørsyk. Da kommer hun men kommentarer om 2jasså, har du med fanklubben din?" eller "Hvorfor er mannen din med? har han ikke bedre ting å gjøre" osv. Jeg har flere ganger vurdert å bytte lege, men er redd for at jeg skal få en som en enda kjipere. Hun hadde en vikar i sommerferien. En eldre mann, som var helt blåst i hodet. Jeg har dog begynt å forhøre meg ang de ledige legene her i byen, om de er OK. Skal ikke være riktig å grue seg til legebesøk, og jeg er sint på meg selv hver gang jeg ikke tar igjen med henne. Selv om jeg ikke syns at man skal trenge å krangle med sin egen lege. Særlig ikke når man går dit flere ganger i mnd, slik en som er kronisk syk ofte gjør. Jeg kvier meg også for å ringe tilbake til spesialisten, men jeg må jo gjøre det. I mine lyne friskmeldte spesialisten ingenting, hun skrev da bare at det ikke var noen forverringer.
Frenzia Skrevet 19. januar 2012 #12 Skrevet 19. januar 2012 Det er nok små sjanser for at du finner en lege som er kjipere enn det du beskriver her. Det er ikke meningen at du skal bli sint på deg selv for at du ikke tør å ta igjen med legen din, tanken er egentlig ganske absurd. Jeg ville byttet lege med en gang var jeg deg. ! Selv har jeg nettopp flyttet, og skiftet lege av den grunn. Da jeg ringte mitt nye legekontoret første gangen var det en sur mægge som svarte meg og var vanskelig. Så, jeg avbestilte den timen jeg følte jeg måtte mase meg til, og skiftet lege på nytt. Nå har jeg fått en fabelaktig kvinnelig lege, akkurat passe rolig og vennlig, og ikke noe tøys med damene på forkontoret. Byttet heller enn å grue meg til å ringe å bestille time. Nei, logg deg inn på Helfo og bytt med en gang. Man har vel mulighet til å byte 2 eller 3 ganger per kalenderår, eller?
Mininni Skrevet 19. januar 2012 #13 Skrevet 19. januar 2012 Enig med de over, du har slik jeg ser det ingenting å tape på å bytte lege i et tilfelle som dette. Legen din er jo direkte nebbete!! Jeg synes faktisk legen din oppfører seg så dårlig at du dessuten bør vurdere å klage. Tror det normalt er fylkesmannen eller fylkeslegen som skal ha en slik klage, men det kan du finne ut gjennom å sjekke nettsidene til din kommune eller fylke. Evt kan du få noe veiledning av de som driver med pasientrettigheter. Hadde det vært meg hadde jeg skrevet en utførlig klage, der jeg både ville tatt opp at jeg har diagnoser og problemer som jeg opplever at legen ikke tar på alvor, og IKKE MINST at legen faktisk ikke engang behandøer deg med normal folkeskikk. Hva er det for en ting å si når du har med deg mannen din, å spørre om han ikme har bedre ting å gjøre? Det er jo bare fantastisk frekt. For det første. - når legen oppfører seg som hun gjør og du ikke er typen til å stå opp for deg selv, klart man da trenger støtte. For det andre, selvom det ikke hadde vært sånn, det er da helt naturlig at mannen er med på noen timer under et svangerskap, eller som støtte ved annen sykdom! Og for det tredje: øh, dette har da legen ikke noe med i det hele tatt. Det høres ut som legen din enten ikke liker deg, eller ikke liker jobben sin. Og i begge tilfeller fortjener hun en klage på adferden, og du fortjener langt bedre enn dette. Bytt så fort du kan!
WildPrincess Skrevet 23. januar 2012 #14 Skrevet 23. januar 2012 Neida graviditet er ikke en sykdom, men noen av oss blir faktisk syke eller evt sykere som i ditt tilfelle når man går gravid. Jeg har ingen kroniske lidelser og er ellers frisk og i relativt normalt god form... men i begge mine svangerskap har jeg hatt ekstrem svangerskapskvalme fulgt opp med vanvittig lav energi. Det kjenntes hele tiden ut som om jeg netopp hadde fullført 3 matraton. Alt i alt førte det til at jeg har vært sykemeldt 100% i begge mine svangerskap Og jeg tror ikke det er så mange som ser på det som en lettvind løsning. Liten kontakt med andre voksne, hjemme fra jobben som jeg stortrives på... joda det er nok mange som kunne tenke seg en uke eller to "fri" men så blir en lei av å gå sykemeldt... det er tunge måneder når man går hjemme hele tiden Det er noe helsevesenet kanskje burde ta litt mer til seg... Det er tungt å møte kommentaren om at graviditet ikke er en sykdom, når man selv blir syk. Kan jo legge til at i løpet av den første timen etter at ungene mine kom ut var energien min tilbake og kvalmen vekke Så ser ikke at det kan skyldes noe annet en graviditeten heller.
førskolelæreren Skrevet 23. januar 2012 #15 Skrevet 23. januar 2012 BYTT LEGE OG FÅ EN MER PROFESJONELL LEGE!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå