Gå til innhold

Småbarnsmødre og vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ahh, jeg er litt oppgitt. Føler det er umulig å komme ned i en ok vekt nå etter at jeg har fått barn. Jeg er nå 1.68 høy og veier 68/69 kilo. Synes dette er for mye, ser det på kroppen. Gutten er 20 mnd. Jeg veide 68 før jeg ble gravid og 83 da jeg var høygravid, og noen uker etter at gutten ble født tror jeg at jeg veide 64. Hadde en veldig tøff start som gjorde at jeg jobbet med babyen konstant, sov et par timer i døgnet og spiste veldig lite. Da ting roet seg gikk jeg opp i vekt igjen. Var 71/72 på det meste. Deretter var det flere mnd. med jobbing for å komme ned i vekt. Kom ned til 66 kilo. Da fikk jeg en kraftig depresjon som gjorde at jeg gikk ned 5 kilo på to uker. Etter det gikk det andre veien, vekten gikk oppover:-( Endte på 68 kilo, og vekten har ikke gått nedover selv om jeg nå har fått et mer normalt forhold til mat. Trøtespiste mye da jeg

var deprimert.

For noen år siden var jeg veldig streng med meg selv i forhold til vekt. Spiste lite, trente mye og var mye i aktivitet. Gikk mye sulten, trente 6-8 timer i uken og gikk to timer hver dag. Da veide jeg 56-62 kilo. Veldig vanskelig å klare noe sånt nå med jobb, hus, barn og mann. I dag trener jeg pilates to ganger i uken og går litt tur i tillegg. Ahh, et stort hjertesukk dette. Synes det er så utrolig mye vanskeligere å holde seg ok nå. Hvordan har dere andre det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veide endel kilo for mye da jeg ble gravid og la på meg totalt 4 kilo i graviditeten. Etter fødsel (for 18 mnd. siden) har jeg tatt det jevnt og trutt og har så langt gått ned 15 kilo. Tenker 5 kilo til og så er det bra;)

Skrevet

Ahh, jeg er litt oppgitt. Føler det er umulig å komme ned i en ok vekt nå etter at jeg har fått barn. Jeg er nå 1.68 høy og veier 68/69 kilo. Synes dette er for mye, ser det på kroppen. Gutten er 20 mnd. Jeg veide 68 før jeg ble gravid og 83 da jeg var høygravid, og noen uker etter at gutten ble født tror jeg at jeg veide 64. Hadde en veldig tøff start som gjorde at jeg jobbet med babyen konstant, sov et par timer i døgnet og spiste veldig lite. Da ting roet seg gikk jeg opp i vekt igjen. Var 71/72 på det meste. Deretter var det flere mnd. med jobbing for å komme ned i vekt. Kom ned til 66 kilo. Da fikk jeg en kraftig depresjon som gjorde at jeg gikk ned 5 kilo på to uker. Etter det gikk det andre veien, vekten gikk oppover:-( Endte på 68 kilo, og vekten har ikke gått nedover selv om jeg nå har fått et mer normalt forhold til mat. Trøtespiste mye da jeg

var deprimert.

For noen år siden var jeg veldig streng med meg selv i forhold til vekt. Spiste lite, trente mye og var mye i aktivitet. Gikk mye sulten, trente 6-8 timer i uken og gikk to timer hver dag. Da veide jeg 56-62 kilo. Veldig vanskelig å klare noe sånt nå med jobb, hus, barn og mann. I dag trener jeg pilates to ganger i uken og går litt tur i tillegg. Ahh, et stort hjertesukk dette. Synes det er så utrolig mye vanskeligere å holde seg ok nå. Hvordan har dere andre det?

Er det ikke viktigere og holde seg sunn og frisk enn og se best mulig ut? Det ene (altså holde seg sunn og frisk)medfører nødvendigvis med seg det andre,- men er så mye, mye letter og leve etter:) Altså spis sundt og tren og KJENN hvor godt det gjør...Trening gjør en sterkere, mer energisk, våken og ikke minst mer stabilt humør. Det hjelper på PMS og hodepine osv osv..Har du noen "småplager" kjenn etter hvor mye bedre disse blir med trening..Det samme med sunn mat. Kjenn hvor mye bedre magen funker, hvor mye mer energi du får og hvor mye bedr du FøLER deg etter og spist sunn vs en kveld med fastfood, snop og brus...Lær deg og NYT den gode følelsen ei trenignsøkt gir av den grunn at det føles j..godt, selv om man ikke SER resultat på kroppen. Lær deg og NYT den gode kroppsfølelsen når du har spist sundt flere dager på rad...

Jeg skal love deg at det gjør underverk..Ikke gjort på en dag, men etterhvert så lærer man kroppen sin og kjenne såpass at man "snakker" med den på en helt annen måte en før. Man gleder seg til en joggetur for å kjenne kroppens gode respons,- man spiser sundt med glede fordi, om det ikke SMAKER like godt som mye av det usunne, så FøLES Det så godt i lang, lang tid etter..

Selvsagt må man bare unne seg no eusundt i ny og ned. SKader ingen det,- men man vil kunne oppleve at en kveld med FOR mye kos, gir utslag i "hangover" dagen etter....Og da frister det ikke like mye neste gang:)

Med fokus på helse, holde seg frisk, sterk og rask så kommer man så mye, mye lenger...La vekt være vekt, kropp være kropp og jobb for VELVæRE:) Igjen, ikke gjort over natta, men man må jo begynne et sted.

Skrevet

Hadde nok et langt større fokus på vekt da jeg fikk mine to første barn. La på meg mye i svangerskapene, men vekten raste fort av igjen.

Mitt yngste barn er 13 mnd. nå, og jeg har ikke stresset en dag for å komme ned igjen i vekt.

Meldte meg inn på et treningsenter for noen uker siden. Er mest for å komme i form. å bli kvitt de siste babykiloene er bare en bonus :)

Er 1,71 og veier 69 kg. Ville aller helst veid 63 kg. 6 kg er ikke all verden tenker jeg. Iallfall ikke etter 5 barn.

Problemet her er nok matvanene mine. Orker ikke tanken på mat om morgenene. Kan fint gå til middag uten mat, men da får jeg skikkelig sug på sjokolade om ettermiddagen/kvelden. Så målet må være å spise mer regelmessig her.

Skrevet

Pass på å spise riktig, nok og mange nok ganger til dagen, spis variert og mye grønnsaker. Tenk heller på at kroppen skal fungere enn at den skal se bra ut. Hvis du bryr deg mer om hvordan du fungerer blir treningen mer lystbetont. Sikkert lurt å legge inn noe trening hver dag, eller øke belastningen hver dag. Det kan du gjøre inne.

Skrevet

Jeg veier samme som deg, og er like høy. Sliter også med å gå ned denne gangen pga bekken plager. Må sitte mye i ro. Og da spiser jeg jo...

Prøver å finne alternative treningsformer som jeg kan utføre.

Mitt desidert beste tips er: sørg iallefall for å ikke gå opp! Klarer du å holde vekta vet du hva kroppen trenger for å holde seg slik den er. Da kan man senere øke på med litt trening eller litt mindre mat.

Skrevet

Til HI, du trenger ikke gå ned mer i vekt! Det viktigste er at du er sunn og spiser rett. Du er ikke tykk på noen måte!

Skrevet

Her er problemet motsatt... 170høy og 50kg... etter jeg fikk baby klarer jeg ikke legge på meg. Spiser og spiser, har også sluttet og amme men ingenting hjelper. Syns dere som er friske og sunne bør sette pris på det, det er faktisk ikke bare gøy å være tynn. Alle spør om jeg er syk osv, tvinger i meg mat bare for å se at jeg spiser, og JA jeg spise masse! Har vært hos legen men ingenting er galt. Så til dere alle, bare sett pris på at dere ikke trenger å spise og spise og spise, jeg blir sprø!

Skrevet

Tror ikke du trenger å gå ned i vekt altså! Men det er bestandig viktig å holde seg sunn!

Huff, jeg derimot.. 158 høy og 77, 2kg... før første graviditeten veide jeg ca 55-60kg, å det likte jeg., Ungene mine er 3,5år å 7mnd (Har ikke trent siden før jeg fikk nr 1) Men nå følger jeg Grete Roede kosthold, å trener masse. har gått ned 0,5 kg den siste uka :)

Det har tatt tid at kiloene har kommet på, så regner med det tar tid å få de av også! Har gitt meg selv min. 1år på dette kostholdet og trening :)

Skrevet

Jeg har det som #8. Jeg er 167 cm og veier 48-49 kg, men har likevel rimelig deigmage. Det er ikke gøy. Jeg får stadig kommentarer om at jeg er for tynn (har spinkelarmer- og -bein!), legen har spurt om jeg har spiseforstyrrelse etc. Jeg spiser mye! Spiser relativt sunt , men også litt sjokolade og brus nesten hver dag. Skulle ønske det lille fettet jeg har ble jevnere fordelt, at ikke det la seg bare på magen.

Jeg har det siste året gått ned fra 51-52 kg. Jeg forstår ikke hvorfor. Jeg trener ikke, men er like aktiv nå som før (litt fysisk jobb nå og før gikk jeg mye med vogn).

Jeg syns du skal være fornøyd med å klare å trene og spise sunt, og være frisk og rask! :)

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Du sier du vil ned i vekt, så jeg svarer deg på grunnlag av dette :)

Joda, klart du skal ned i vekt når du ikke trives nå, jeg synes det høres ut som du kan gå ned endel kilo.

Da jeg for et år siden ville ned i vekt begynte jeg å trene mye og hardt. Jeg hadde ikke mye å miste, og gikk ikke ned noe særlig på et år. Grunnen var trolig at jeg trent knallhardt og fikk veldig appetitt av dette. Selvfølgelig fikk jeg mye mer muskler og kroppen min ble flottere, men jeg ville jo bli litt mindre :)

I høst kunne jeg ikke trene så mye pga skole/jobb/småbarn, så jeg gikk til og fra jobben istedet, tilsammen ca 6 timer i uka. Og da ble jeg litt tynnere :)

Min konklusjon: hard og ofte trening gir økt appetitt og ikke nødvendigvis vektnedgang.

Lange, seige gåturer brenner fett uten at du får oksehunger, og er supert om du vil ned i vekt.

I tillegg passer jeg alltid på hvor mye jeg spiser, livet fra nå kommer til å være som en lang diett hehe.

Ps det jeg skriver om hard trening og appetitt kontra friske gåturer er ikke bare min synsing; forskning har vist at dette er sant.

Ps ps Nå trener jeg bra igjen, men sier meg fornøyd med tre ganger i uka. Jeg fokuserer mest på kondisjon, bare litt styrke, tror dette kommer til å bli veldig bra :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...