Anonym bruker Skrevet 17. januar 2012 #1 Skrevet 17. januar 2012 Jeg har et lite enkeltmannsforetak, og kan jeg velge selv om jeg vil motta engangsstønad eller foreldrepenger? Hvordan er det i svangerskapet, jeg jobber deltid, og har ikke allverdens inntekt. Noen tips og erfaringer? Jeg jobber hjemmefra. Noen som jobbet i barsel med firma hjemmefra f.eks? Mener da kveld og helg når mannen har fri. Tenker også på farspermisjon, han har vel rett på det selv om jeg er selvstendig næringsdrivende?
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2012 #2 Skrevet 17. januar 2012 Jeg har et lite enkeltmannsforetak, og kan jeg velge selv om jeg vil motta engangsstønad eller foreldrepenger? Hvordan er det i svangerskapet, jeg jobber deltid, og har ikke allverdens inntekt. Noen tips og erfaringer? Jeg jobber hjemmefra. Noen som jobbet i barsel med firma hjemmefra f.eks? Mener da kveld og helg når mannen har fri. Tenker også på farspermisjon, han har vel rett på det selv om jeg er selvstendig næringsdrivende? Far kan ta foreldrepermisjon, både fedrekvoten og den delen dere bestemmer over selv, når du tar engangsstønaden, men for at han skal kunne ta mer enn fedrekvoten må du jobbe eller ta utdanning. Jeg vet ikke om firmaet ditt ser stort nok til at det blir godkjent, men skriver du en god søknad og plan til NAV tror jeg det bør gå bra.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2012 #3 Skrevet 17. januar 2012 Du må ha rett på foreldrepenger for at faren skal få ta ut fedrekvoten. Får at faren skal kunne ta ut foreldrepenger på egen opptjening må du jobbe minst 75% stilling eller studere 100%. Noe det ikke høres ut som du gjør.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2012 #4 Skrevet 17. januar 2012 Du må ha rett på foreldrepenger for at faren skal få ta ut fedrekvoten. Får at faren skal kunne ta ut foreldrepenger på egen opptjening må du jobbe minst 75% stilling eller studere 100%. Noe det ikke høres ut som du gjør. Far kan ta hele permisjonen, minus mors 9 uker, selv om mor ikke har opptjent retten til permisjon. HI skriver jo at hun driver eget firma. Hvordan får du det til at hun ikke jobber?? å være selvstendig næringsdrivende er også en jobb. Om du ikke visste det.... HI: Far kan ta hele permisjonen, minus dine 9 lovfeste uker, og så går du tilbake til din jobb mens far er i perm. med babyen.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2012 #5 Skrevet 17. januar 2012 Sjekket du lovdata før du svarte? § 14-12. Uttak av fedrekvote Dersom begge foreldre fyller vilkårene for rett til foreldrepenger, er 60 stønadsdager (12 uker) av stønadsperioden forbeholdt faren (fedrekvote). Og det å ha ett lite enkeltmannsforetak kvalifiserer ikke uten videre som 75% stilling.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2012 #6 Skrevet 17. januar 2012 Sjekket du lovdata før du svarte? § 14-12. Uttak av fedrekvote Dersom begge foreldre fyller vilkårene for rett til foreldrepenger, er 60 stønadsdager (12 uker) av stønadsperioden forbeholdt faren (fedrekvote). Og det å ha ett lite enkeltmannsforetak kvalifiserer ikke uten videre som 75% stilling. Når hun har en deltidsstilling ved siden av så kvalifiserer hun. Lønner seg å lese hovedinnlegget før man svarer
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2012 #7 Skrevet 17. januar 2012 Sjekket du lovdata før du svarte? § 14-12. Uttak av fedrekvote Dersom begge foreldre fyller vilkårene for rett til foreldrepenger, er 60 stønadsdager (12 uker) av stønadsperioden forbeholdt faren (fedrekvote). Og det å ha ett lite enkeltmannsforetak kvalifiserer ikke uten videre som 75% stilling. Når hun har en deltidsstilling ved siden av så kvalifiserer hun. Lønner seg å lese hovedinnlegget før man svarer Det står ikke at hun har deltidsstilling ved siden av eget firma. Jeg forsto det slik at hun jobbet deltid i eget lite firma. Her får vel HI selv klare opp i hva hun mente.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå