Anonym bruker Skrevet 17. januar 2012 #1 Skrevet 17. januar 2012 Etter å ha tatt samboeren min i løgn etter løgn, fikk jeg nok og kastet han ut. Nå er det tid for å bestille time hos familievernkontoret for å bestemme samvær. SELVFøLGELIG vil ikke jeg at barnefar skal ha samvær hvis han fortsatt røyker hasj, noe jeg VET han gjør. Det kan jeg også bevise. Men hvor ville dere henvendt dere for å si dette? Kan gå med på at han får samvær hvis han tar prøver hver uke på politistasjonen f.eks, men tar jeg opp dette på familievernkontoret da vi er der for mekling, eller er det noe jeg må snakke med politiet om på forhånd? Hvor ville dere henvendt dere i første omgang?
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2012 #2 Skrevet 17. januar 2012 Du kan ikke kreve prøver av han, det er opp til han, så lenge han ikke røyker mens han har barnet, så er det opptil han hva han bestemmer seg for! Så henved deg til familievernkontoret og bestill meklings møte!
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2012 #3 Skrevet 17. januar 2012 Du kan ikke kreve prøver av han, det er opp til han, så lenge han ikke røyker mens han har barnet, så er det opptil han hva han bestemmer seg for! Så henved deg til familievernkontoret og bestill meklings møte! Men går de virkelig med på at han får samvær hvis de vet at han røyker hasj? Vet jeg ikke kan KREVE prøver, men vil da virkelig ikke levere gutten min hos han uten å vite om han kommer til å røyke f.eks etter han har lagt seg. Det er jo ingen som vet om han røyker mens han har barnet eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2012 #4 Skrevet 17. januar 2012 Nei, du kan ikke være sikker, men du må nesten bare stole på han. Mange tar seg ett glass vin på kvelden og blir brisen, samme med hasj, blir rusa. Du kan ikke blande deg opp i hva han gjør når ungen er lagt og ikke ellers heller, så lenge det ikke er omsorgsvikt da.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2012 #5 Skrevet 17. januar 2012 Nei, du kan ikke være sikker, men du må nesten bare stole på han. Mange tar seg ett glass vin på kvelden og blir brisen, samme med hasj, blir rusa. Du kan ikke blande deg opp i hva han gjør når ungen er lagt og ikke ellers heller, så lenge det ikke er omsorgsvikt da. Den store forskjellen er at vin er ikke ulovlig. Hasj er ulovlig. Man får ikke bøter og straff for å oppbevare eller for å bruke vin. Det får man for oppbevarelse og bruk av hasj. Vin går ut av kroppen innen rimelig tid. Hasj sitter i kroppen i flere dager. Det som er det største problemet til HI er at OM barnefar blir tatt for besittelse og bruk av hasj mens barnet er hos ham så kan hun også få problemer siden hun sender barnet til en som bruker narkotika (man kan si hva man vil og være så uenig man bare ønsker, men så lenge hasj står på narkotikalisten så er det per def. et narkotikum). Til HI: Jeg ville tatt kontakt med barnevernet. De kan gi deg råd og hjelp ang. dette. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2012 #6 Skrevet 17. januar 2012 Du kan ikke kreve prøver av han, det er opp til han, så lenge han ikke røyker mens han har barnet, så er det opptil han hva han bestemmer seg for! Så henved deg til familievernkontoret og bestill meklings møte! Som det blir sagt, du kan ikke kreve prøver men du kan fremsette krav uansett. Ser du blir rådet lenger ned til å stole på han og ikke gjør noe så lenge det ikke handler om omsorgsvikt. Vel, HI har ikke sagt noe om hvor mye han røyker og om han er i konstant rus. Uten å kjenne til slike ting er det "skummelt" sitte her å anbefale andre gjøre ting. En bør heller ikke la egen eventuelle aksept for hasj være avgjørende for råd en gir;) Jeg jobber innen barnevernet og har selv innkalt mødre som må inn på samtale etter at barnefar er tatt i razzia, kjøring mens de var ruset eller rett og slett bare tatt med narkotika på seg. Som regel sender politiet bekymringsmelding i slike tilfeller, og det er den med omsorgen som blir innkalt. Som regel får mor en advarsel og blir informert om hva som foregår. Viser det seg derimot at mor er klar over forhold hos barnefar og fortsetter sende barn(a), stiller saken seg annerledes og tiltak kan være nødvendig. I slike tilfeller kommer som regel barneloven og barnevernloven i konflikt og en blir forvirret og livredd for å gjøre noe feil. Barneloven truer med at en kan miste omsorgen om en trenerer samvær, mens barnevernloven truer med det samme om en sender på samvær. Som en ser av svarene du har fått her er det med henhold til barneloven det er svart og jeg vil rett og slett be deg bruke sunn fornuft. Kontakt barnevernet og rådføre deg. Antagelig vil du få råd om at så lenge du ikke føler barnet er trygt tilbyr du samvær uten overnatting. Barneloven sier ingenting om at overnatting SKAL være så å tilby samvær under kontrollerte former kan ingen "ta" deg på. Ang. nekting av prøver så kan far nekte. Det har han full rett til.Derimot taler det langt fra hans fordel, både hos FVK og om saken skulle komme lengre i systemet. Husk også på at FVK ikke er noen rettsinstans og kan dermed ikke tvinge frem en ordning du ikke er komfortabel med. Desverre er det mange som sliter med dette. Mellom barken og veden når det gjelder lovene. ønsker deg og barnet lykke til, og håper faren tar til fornuft og viser seg det ansvaret du gir han verdig.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2012 #7 Skrevet 17. januar 2012 Nei, du kan ikke være sikker, men du må nesten bare stole på han. Mange tar seg ett glass vin på kvelden og blir brisen, samme med hasj, blir rusa. Du kan ikke blande deg opp i hva han gjør når ungen er lagt og ikke ellers heller, så lenge det ikke er omsorgsvikt da. Den store forskjellen er at vin er ikke ulovlig. Hasj er ulovlig. Man får ikke bøter og straff for å oppbevare eller for å bruke vin. Det får man for oppbevarelse og bruk av hasj. Vin går ut av kroppen innen rimelig tid. Hasj sitter i kroppen i flere dager. Det som er det største problemet til HI er at OM barnefar blir tatt for besittelse og bruk av hasj mens barnet er hos ham så kan hun også få problemer siden hun sender barnet til en som bruker narkotika (man kan si hva man vil og være så uenig man bare ønsker, men så lenge hasj står på narkotikalisten så er det per def. et narkotikum). Til HI: Jeg ville tatt kontakt med barnevernet. De kan gi deg råd og hjelp ang. dette. Lykke til! Det sendes ofte bekyringsmelding selv om barnet ikke er med far når han blir tatt. Dette er forskjellig fra kommune til kommune men flere og flere lar det gå automatikk i dette. 11.29
Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 17. januar 2012 #8 Skrevet 17. januar 2012 Ta kontakt med barnevernet og fortell bekymringen din. Da har du i det minste ditt på det rene om det skulle bli en sak utav det senere, slik at ikke du blir en del av "omsorgssvikten" (kan jo være naboer og andre som vet om hasjrøykingen som også melder). Ikke sikkert bekymringen er stor nok for at barnevernet blander seg inn, men som sagt, da har du ditt på det rene. Du kan også evt ta kontakt med politiet. Hasj er faktisk ulovlig, de første som kommenterer sier at du ikke skal blande deg borti det, men det skal du! Det er narkotika det er snakk om! Heldigvis ikke alvorlig narkotika som heroin osv, men det er narkotika. Vin og alkohol er derimot lovlig. Men jeg ville også vært bekymret her om barnefar hadde drukket mye med barnet til stede, barn oppfatter veldig mye og kan fort bli redd eller utryg, eller drukket seg dritings mens barnet sov (kan jo vokne! det kan også bli brann osv). Om man røyker hasj bare en gang så kan det også sitte igjen spor av dette i fettvevet vårt, og det frigis på ulike tidspunkt. Så en prøve etter hasjrøkyning kan være negativ, men tre mnd senere kan den være positiv uten at man har røyket noe mer. Slikt sett vanskelig å stole på prøvene. Så synes jeg du skal ta det opp som et tema under familieråd/mekling. Iallfall så dere kan få det på det rene med avtaler osv om at han ikke røyker mens barnet er tilstede osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå