Gjest sug lut Skrevet 17. januar 2012 #1 Skrevet 17. januar 2012 Hvordan har det seg at pedagoger (som i "master/hovedfag/doktorgrad i ped og driver primært med ped som teoretisk fag") er de mest upedagogiske og virkelighetsfjerne formidlerne, og samtidig fortløpende påberoper seg å sitte med den egentlige nøkkelen til all pedagogisk praksis? Og oppfølgingsspørsmål: Har pedagoger noensinne sett et barn, en ungdom eller en voksen i faktisk læresituasjon og forstått hva som skjer? Skremmende mye tyder på det motsatte.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 17. januar 2012 #2 Skrevet 17. januar 2012 Hun ene foreleresen min har master i ped. + at hun er utdannet barnevernsped og har en master i sosiologi. Hun har jobbet mange år med barn og unge. Hun er en fantastisk foreleser. Så det finnes unntak;) (ps. hun er den eneste jeg kjenner eller vet om med master i ped.)
Frenzia Skrevet 17. januar 2012 #3 Skrevet 17. januar 2012 Å være utdannet pedagog betyr Å ha papirbevis pÅ at du har eksamen i temaet opplæringsprinsipper. Mye teori det, se. Men dersom de hadde vært flinke didaktikere, altsÅ hatt eksamen og praksis i opplæringssituasjoner, sÅ hadde de kanskje vært flinkere pÅ Å lære bort disse pedagogiske prinsippene ogsÅ. Lenge siden jeg selv tok eksamen, men jeg tror det blir sÅnn ca riktig? Jeg har ogsÅ gÅtt til forelesning med en førsteemanuensis med svær doktorgradsoppgave pÅ CV'en, og der var det ikke mye didaktiske evner Å skue. Men jævli flink pÅ Kant, da.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 18. januar 2012 #4 Skrevet 18. januar 2012 Jeg har mer ped enn mange, med grunnfag, mellomfag og PPU. Det jeg har lært er at man kommer inn i salen, og umiddelbart forteller hvor mange år man har jobbet i skolen, og så kommer med en eller annen teit kommentar i retning av at "så jeg vet hva det handler om kan man si". Så fortsetter de med å ramse opp hva de har gjort i de siste 15 åra som skrivebordspedagoger. Altså er dette lærere som ikke fiksa virkeligheten, trakk seg ut for leke verdensmester, og nå reiser rundt for å opplyse oss vanlige dødelige, som driter i om vi ligger i en behavioristisk retning, eller om vi er mer sosiokulturelle i stilen. Nå utettes vi for løpende fornærmelser fra høgskolen i Hedmar, med Thomas Nordal som sjef for opplegget. Sikkert greit, men når TN har blitt fasiten på hvordan skole skal drives da blir jeg skeptisk. Han er slettes ikke gud. Men hele Oppland vgs og nesten alle kommunene, er med, og hele jævla Hedmark. Og osloskolen har hatt sitt eget opplegg før. Så det neste nå på programmet er SKOLEVANDRING MED REFLEKSJONSSAMTALE. Så kan dere jo gjette hva det er. Det er at en i ledelsen kommer inn og observerer oss i klasserommet, og så skal vi snakke om det etterpå. Hah. Hvem finner på sånne navn? Men hurra for synlig ledlelse også i klasserommene. De er alltid velkomne hos meg. Og en sånn jævla en
Gjest sug lut Skrevet 18. januar 2012 #5 Skrevet 18. januar 2012 Jeg har mer ped enn mange, med grunnfag, mellomfag og PPU. Det jeg har lært er at man kommer inn i salen, og umiddelbart forteller hvor mange år man har jobbet i skolen, og så kommer med en eller annen teit kommentar i retning av at "så jeg vet hva det handler om kan man si". Så fortsetter de med å ramse opp hva de har gjort i de siste 15 åra som skrivebordspedagoger. Altså er dette lærere som ikke fiksa virkeligheten, trakk seg ut for leke verdensmester, og nå reiser rundt for å opplyse oss vanlige dødelige, som driter i om vi ligger i en behavioristisk retning, eller om vi er mer sosiokulturelle i stilen. Nå utettes vi for løpende fornærmelser fra høgskolen i Hedmar, med Thomas Nordal som sjef for opplegget. Sikkert greit, men når TN har blitt fasiten på hvordan skole skal drives da blir jeg skeptisk. Han er slettes ikke gud. Men hele Oppland vgs og nesten alle kommunene, er med, og hele jævla Hedmark. Og osloskolen har hatt sitt eget opplegg før. Så det neste nå på programmet er SKOLEVANDRING MED REFLEKSJONSSAMTALE. Så kan dere jo gjette hva det er. Det er at en i ledelsen kommer inn og observerer oss i klasserommet, og så skal vi snakke om det etterpå. Hah. Hvem finner på sånne navn? Men hurra for synlig ledlelse også i klasserommene. De er alltid velkomne hos meg. Og en sånn jævla en Du er min gud. For alltid.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 18. januar 2012 #6 Skrevet 18. januar 2012 Fordi jeg har masse ped og likevel liker å være i klasserommet? Kan jeg lage flere sånne x)
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 18. januar 2012 #7 Skrevet 18. januar 2012 Fordi jeg har masse ped og likevel liker å være i klasserommet? Kan jeg lage flere sånne x) (kan ikke å lage ninja så jeg skriver en) NINJASMILEY
Gjest sug lut Skrevet 19. januar 2012 #8 Skrevet 19. januar 2012 Fordi jeg har masse ped og likevel liker å være i klasserommet? Kan jeg lage flere sånne x) Nei, fordi du har masse ped og fremdeles FUNKER i klasserommet.
Anne-B. Skrevet 19. januar 2012 #9 Skrevet 19. januar 2012 Jeg har mer ped enn mange, med grunnfag, mellomfag og PPU. Det jeg har lært er at man kommer inn i salen, og umiddelbart forteller hvor mange år man har jobbet i skolen, og så kommer med en eller annen teit kommentar i retning av at "så jeg vet hva det handler om kan man si". Så fortsetter de med å ramse opp hva de har gjort i de siste 15 åra som skrivebordspedagoger. Altså er dette lærere som ikke fiksa virkeligheten, trakk seg ut for leke verdensmester, og nå reiser rundt for å opplyse oss vanlige dødelige, som driter i om vi ligger i en behavioristisk retning, eller om vi er mer sosiokulturelle i stilen. Nå utettes vi for løpende fornærmelser fra høgskolen i Hedmar, med Thomas Nordal som sjef for opplegget. Sikkert greit, men når TN har blitt fasiten på hvordan skole skal drives da blir jeg skeptisk. Han er slettes ikke gud. Men hele Oppland vgs og nesten alle kommunene, er med, og hele jævla Hedmark. Og osloskolen har hatt sitt eget opplegg før. Så det neste nå på programmet er SKOLEVANDRING MED REFLEKSJONSSAMTALE. Så kan dere jo gjette hva det er. Det er at en i ledelsen kommer inn og observerer oss i klasserommet, og så skal vi snakke om det etterpå. Hah. Hvem finner på sånne navn? Men hurra for synlig ledlelse også i klasserommene. De er alltid velkomne hos meg. Og en sånn jævla en Du er min gud. For alltid. Oppklarende betraktninger, tackar.
Gjest yrild Skrevet 19. januar 2012 #10 Skrevet 19. januar 2012 hmmm jeg tror egentlig du sikter til at teoretikere ikke vet så mye om livet i praksis!? Jeg kjenner mange gode pedagoger, men de har nok blitt gode av at de både lærer gjennom praksis og teori. Er forsåvidt enig i at en tittel sier svært lite om en persons praktiske kunnskap.
Gjest sug lut Skrevet 19. januar 2012 #11 Skrevet 19. januar 2012 Fordi jeg har masse ped og likevel liker å være i klasserommet? Kan jeg lage flere sånne x) (kan ikke å lage ninja så jeg skriver en) NINJASMILEY http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php?/topic/143899730-slik-lager-du-smiletegn-og-andre-emotiocons/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå