Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #1 Skrevet 16. januar 2012 Vil jo ikke selektere ut downs barn. Det er selvbestemt abort tom uke 16 som gjør det. Ja til tidlig ultralyd og nei til selvbestemt abort så sent som uke 16!
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #2 Skrevet 16. januar 2012 Vil jo ikke selektere ut downs barn. Det er selvbestemt abort tom uke 16 som gjør det. Ja til tidlig ultralyd og nei til selvbestemt abort så sent som uke 16! Såklart det er ja til dette. Uansett, hva slags problem er det om man velger bort downs barn?
Gjest vinterbrud Skrevet 16. januar 2012 #3 Skrevet 16. januar 2012 Jeg sier også ja til dette.Hvorfor fokuseres det hele tiden kun på downs syndrom når det er så mye mer et foster kan feile som kan gi multihandicap.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #4 Skrevet 16. januar 2012 Jeg er for tidlig ultralyd. Av mange grunnet. Jeg er mot medias opphausing av at dette blir ett problem for downs barn. La oss flytte fokus på hvor selekterings problemet ligger. Ikke i ultralyden,men i abortloven. Hi
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #5 Skrevet 16. januar 2012 Jeg sier JA!!!! Av den enkle grunnen at i uke 15 var jeg på organrettet ul pga medisiner jeg MÅ bruke under graviditeten. Disse øker faren for hareskår og ryggmarksbrokk. Alt gikk fint og vi fikk beskjed om at han hadde ingen av delene. Gud å lettet vi var. Helt til legen brukte lenger å lenger tid. Så sa han: vet du, jeg anbefaler deg på det sterkeste å ta en fostervannsprøve for å finne ut om alt er helt bra med han. Du skjønner vi ser kanskje noe galt meg hjertet og så har han litt for stor nakkefold. Jeg trodde da det var for å sjekke downs og var fortsatt rolig helt til han sa: vi må utelukke trisomi 18. Da sank hjertet mitt ned til tærne. Trisomi 18 er noe de sier er ikke forenlig med liv. Fostervannsprøven ble tatt og det var noen lange dager. Mye tårer og mye redsel. Jeg hadde jo begynt å kjenne sparkene hans. Heldigvis fikk vi beskjed om at alt var bra med lillebror. Men om i verstefall han hadde hatt trisomi 18 hadde vi garantert avbrutt svangerskapet i uke 15!!!! Og selv det hadde jo vert grusomt! Måtte ha født han død. Men tenk hvor mye som skjer på de neste ukene. Det hadde ikke vert noe enklere jo lenger man kommer i svangerskapet. Og det da å få beskjed i uke 12 hadde gjort det lettere for oss å ta et valg. Uff er jo uansett helt umenskelig men jeg mener at det finnes andre ting en downs vi skal være redde for! Og som jeg mener man selv burde ha rett til å kunne ta et valg på selv uten å være egoistisk.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #6 Skrevet 16. januar 2012 Jeg er veldig for at det skal bli en rutineul i uke 12. Det er så mange grunner for. Man kan se feil og sykdom tidlig, så man slipper å gå for lenge gravid, man ser ds, man vet at det faktisk er noe der, og da blir mor roligere. Er jo allerede mange som tar tidlig ul allerede, men privat, og da blir det klasseskille p hvem som kan betale og hvem som ikke kan.
Gjest yrild Skrevet 16. januar 2012 #7 Skrevet 16. januar 2012 Når man uansett får innvilget senabort i uke 18-20 hvis det viser seg på rutineultralyden at det er Downs så forstår jeg ikke poenget med å ikke få vite det i uke12. Jeg er for fri abort, selv om jeg ikke sympatiserer med grunnene endel har for å gjøre det, mener jeg at det er deres valg.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #8 Skrevet 16. januar 2012 JA!! Ikke pga downs, men vi måtte ta senabort pga hjertefeil På neste barn ble det tidlig ul for å se etter hjertefeil. Unner ingen senabort, det var helt grusomt :-(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå