Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #1 Skrevet 16. januar 2012 har dette endret seg ? Har du måttet ta keisersnitt eller har den flyttet på seg ? Hva er sjansen for at den flytter seg tilbake å stenger ? Min morkake ligger å stenger nå og skal tilbake på ny ul i uke. 26 for å sjekke tilstanden. Om den ikke har flyttet seg, hva skjer da ? Og hvis den har flyttet seg, hva skjer da ? Antar de at den holder seg unna frem til fødsel eller må jeg på flere ul for å sjekke ? Vil jo ikke ligge å presse når den ligger å stenger uten at noen vet det... Når blir det evt. bestemt at det blir keisersnitt om det blir slik ? Lenge før, noen dager før ? Trenger litt tid til å forberede meg på et keisersnitt om mulig, da jeg har litt angst for det. Takk for erfaringer!!!
Gjøkeredet③ Skrevet 16. januar 2012 #2 Skrevet 16. januar 2012 Hvis du har morkake foran åpningen, så kan du dessverre ikke føde normalt, det blir automatisk keisersnitt.. Dette fordi hvis morkaken kommer først, ja da så får ikke barnet oksygentilførsel og vil bli skadet, eller i verste fall dø. Som oftest trekker morkaken seg bort, men i enkelte tilfeller gjør den ikke det, og da må man ta keisersnitt. Det er mange som opplever dette på UL i uke 17-19 og må inn igjen til sjekk. Om den fremdeles ligger foran, så blir man videre fulgt opp, eller om den har flyttet seg, ja da får man får grønt lys for vaginal fødsel. Jeg har også morkake foran denne gangen, aldri opplevd det før (3. svangerskap) men satser på at den trekker seg vekk Lykke til videre
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #3 Skrevet 16. januar 2012 Min lå foran ved forrige svangerskap, men hadde trukket seg vekk i uke 28. Da endelig kunne jeg begynne å mentalt forberede meg på fødsel. Dessverre ble det hastesnitt bare noen uker etterpå, men det hadde ingen sammenheng altså.
hen73 Skrevet 16. januar 2012 #4 Skrevet 16. januar 2012 Eg har hatt forliggende morkake i alle mine 3 svangerskap. I dei to første flytta ho seg vekk innan veke 25, men med sistemann vart ho liggande føre. For min del enda det med blødningar frå veke 23 og hastesnitt i veke 34 pga store blødningar. Når morkaka ligg føre opninga er det større risiko for blødningar når livmora strekk seg, men ikkje alle opplever dette. Uansett vert det keisersnitt 2-3 veker før termin, då du ikkje skal gå i fødsel sjølv pga blødningsfare, og fare for at morkaka løsnar i ein aktiv fødsel. Mest sansynleg vil morkaka ha trekt seg vekk ved neste ul. Masse lukke til:)
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2012 #5 Skrevet 17. januar 2012 hva om en har flyttet seg til neste sjekk da.. og jeg får grønt lys til vaginal fødsel, men at den flytter seg tilbake å stenger igjen.. hvordan oppdager jeg/vi det ?
hen73 Skrevet 17. januar 2012 #6 Skrevet 17. januar 2012 Har morkaka først flytta seg, vil den ikkje gå til bake. Morkaka heng fast i livmorveggen og det som skjer når livmora veks er at morkaka føl livmorveggen og vert trekt vekk frå mormunnen. Dermed kan du føde vaginalt om morkaka har trekt seg vekk frå opninga. Dersom morkaka ligg heilt eller delvis framføre opninga i veke 25, vil du få ny ul nokre veker seinare for å sjå om ho trekk seg vekk då. Morkaka kan flytte seg heilt fram til dei siste vekene i svangerskapet, men sjangsen minkar jo meir av mormunnen ho dekkar, og jo nærare termin ho framleis ligg føre. Sjå i papira dine om det står Placenta praevia totalis eller Placenta praevia marginalis. Er det marginalis ( delvis/litt ) over er sjangsen veldig stor for at dette ordnar seg:)
Netti*** Skrevet 17. januar 2012 #7 Skrevet 17. januar 2012 Alle mine 3 har den liggi for langt nede i uke 17-19. Har vært på kontroll igjen i uke 32 og da har alt vært i skjønneste orden. Født mine 3 uten noe problem:-)
Bøtteknotten Skrevet 17. januar 2012 #8 Skrevet 17. januar 2012 Min også lå foran på ul i uke 20, men flyttet seg pent på plassen sin innen jeg skulle til ny kontroll. Den gjør visst som oftes det :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå