Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #1 Skrevet 16. januar 2012 vi ønsker og spare og slette ned gjeld. satt opp et budskjett og lurer på deres meninger om dette,.. inntekte totalt 40540 utgifter huslån 4500 strøm 1500 tlf 1000 mat 4000 barnehage 4431 bil lån 2485 bil lån 2 2200 forsikring 1500 spare 5000 kreditt gjeld 9000 bensin 2500 totalt ut 38035 vi har igjen da 2505. dette skal holde til klær, aktiviteter, og eventuelt andre ting vi trenger. vi skal spare opp en del penger, vi skal også slette ned gjeld. tror dere vi kan klare dette. vi har to barn på 1,5 og 3,5år.
Stina <3 Skrevet 16. januar 2012 #2 Skrevet 16. januar 2012 Den ser ganske lik ut som vår, bare at vi ikke har kredittlånet men har huslån og større bensinutgifter... Går veldig greit rundt for oss...
mamma_til_gutt Skrevet 16. januar 2012 #3 Skrevet 16. januar 2012 Hadde jeg vært dere ville jeg betalt kredittlån fortere og latt være å spare. Og så heller betalt ned gjelden fortere og spart 14.000 i måneden når gjelden er nedbetalt. å ha penger på sparekonto samtidig som man har rentebærende kredittkortgjeld er ikke særlig økonomisk lurt. Det er noe annet om det er buffer dere sparer til da. Men for å svare på det dere spør om: Ja - om dette virkelig er alle utgifter går dette kjempefint! Men jeg savner poster som veiavgift, nrk-lisens, tannlege, lege/medisiner, uforutsette kostnader.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #4 Skrevet 16. januar 2012 Har dere ikke ting som tv og internett å betale? Må si meg enig at det er dumt å legge til så mye på sparing,.. heller betale ned mer på gjeld.. og så tror jeg ikke det budsjettet der holder om det kommer ekstra regninger en mnd.. f.eks høyere strøm, to årsavgifter og div på bilene osv.. Og leier eller eier dere? Om man eier så vil det jo også være en del kommunale avgifter, men dere leier kanskje?
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #5 Skrevet 16. januar 2012 Hadde jeg vært dere ville jeg betalt kredittlån fortere og latt være å spare. Og så heller betalt ned gjelden fortere og spart 14.000 i måneden når gjelden er nedbetalt. å ha penger på sparekonto samtidig som man har rentebærende kredittkortgjeld er ikke særlig økonomisk lurt. Det er noe annet om det er buffer dere sparer til da. Men for å svare på det dere spør om: Ja - om dette virkelig er alle utgifter går dette kjempefint! Men jeg savner poster som veiavgift, nrk-lisens, tannlege, lege/medisiner, uforutsette kostnader. vi sparer til en bil til. vi sparer til buffer konto.. planen er at noe av spare pengene skal settes av til nrk, veiavgift. og slikt. vi har ikke bestemt oss for hvor mye enda vi vil sette av til dumme regninger fra staten. vi betaler ned mer enn vi må på kredittgjelda. ca 2000 kr mer. vi trenger ting underveis og ønsker feite kontoer som kan hjelpe oss om vi trenger det. men vi må slette ned gjeld og. så det tar litt lengre tid.men vi kommer dit.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #6 Skrevet 16. januar 2012 "vi har ikke bestemt oss for hvor mye enda vi vil sette av til dumme regninger fra staten" Er du dum?
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #7 Skrevet 16. januar 2012 Nei jeg tror ikke dere vi klare det. Når dere velger å ha to biler med lån og mener dere heller skal spare til enda en bil enn å betale ned på gjeld har dere ikke forutsetninger for å klare det.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #8 Skrevet 16. januar 2012 Nei jeg tror ikke dere vi klare det. Når dere velger å ha to biler med lån og mener dere heller skal spare til enda en bil enn å betale ned på gjeld har dere ikke forutsetninger for å klare det.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #9 Skrevet 16. januar 2012 Hmmm, ser knapt ut. Internett? Bilutgifter? Eller er det inkludert i billånene? Lege? Medisiner? Uforutsette utgifter? Du bør sette opp budsjettet etter hva du forventer av utgifter på et helt år og inkludere alle forsikringer, bilutgifter, tannlege/lege for alle i familien, NRK, kontigenter, bhg osv. Alt på din liste + alt annet du kommer på som er av utgifter (frisør til barna? 17mai tøy til en hel familie, kommer det noen dåp? Gaver til konfirmanter, skal dere på ferie iår etc) Deretter bryter du dette ned pr mnd., og det er den summen som bør legges på en felleskonto for å dekke alle regninger og utgifter. Da har du tatt høyde for de mer uforutsette regningene. Alt som er til overs blir til ekstra. Er også enig i at det er myyye smartere å betale ned kredittkort lån med høy rente, enn å spare såpass mye med en mye lavere rente. Spar halvparten og ha 2500 mer på kredittkortgjeld om mulig. Rentene på sånne kort er helt hinsides....
Gutta er ute og puppene henger Skrevet 16. januar 2012 #10 Skrevet 16. januar 2012 Hvorfor skal dere ha ennda en bil når dere allerede har 2 biler med lån? 3 biler betyr jo ennda høyre bensin, veiavgift, forsikringer og vedlikeholdtutgifter.. Egentlig så burde dere klare dere med 1 bil og satse på mer offtelig transport om det er mulighet for det. Evt selge den ene, få bort lånet og heller kjøpe en billig bil som dere ikke trenger og ta opp lån på.. Da hadde dere sikkert spart 5000 kr i mnd bare på bilutgifter..
MrsMilla Skrevet 16. januar 2012 #11 Skrevet 16. januar 2012 Dæven dette blir tøft tror jeg. Men jeg heier på dere, for dere har et mål som er veldig bra! Tror dere skal være ekstremt nøye på maten, for 4000 kan bli hardt å holde og lett å sprenge budsjettet på. Tips her er å gå nøye gjennom hva som skal handles og spises på forhånd. Ser også at dere ikke har noen post for klær etc, tipper det går under restkronene. Med to små barn kan dette bli noe vanskelig - men ikke umulig! Tips er å låne barneklær og annet, og finn brukte ting på finn. Ville også satse på å kutte all alkohol/røyk etc (tulleting som suger penger). Ville også tenkt ekstremt nøye ut om det er heeeelt nødvendig med to biler - da dette er kjempedyrt. Her er de store pengene å spare!! Ville også sjekket ut om det er mulig å kutte mobilkostnadene, for der er det mange penger så spare, samt sjekket ut forsikringer og strømleverandører. Ville også satt opp en post med en 500lapp på til div (vann&kloakk, årsavgift bil). Hver 3. mnd ville jeg lagt inn en post for morro på 500-800kr til dere - for å holde moralen oppe på et ellers stramt budsjett, som skal gå til nettopp morro :-) Lykke til så mye, og la det gå sport i å spare!
snuppo Skrevet 16. januar 2012 #12 Skrevet 16. januar 2012 an av biliene ville jeg solgt og kjøpt en billigere en.. jeg ville ilkke spara, ville fått bort gjelda.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2012 #13 Skrevet 17. januar 2012 Ville droppet å spare og heller fokusere på gjelda da rentene på gjelda øker fortere enn rentene på sparingen. Så det er dumt av dere å spare såpass mye om dere vil kvitte dere med gjeld.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2012 #14 Skrevet 17. januar 2012 hei,. ser jeg skrev en feil i går. vi har to bil lån men kunn en bil. mannen har et lån fra et firma han hadde for 3 år siden. og det betaler vi på enda. pga finanskrisen fikk vi ikke nok for bilen for og dekke lånet. vi har ikke mye igjen på lånet. og ønsker og spare til en ny bil. uten og ha lån. den låne posten er som jeg skrev i et annet innlegg i går skal deles i to. spare kontoen vår skal brukes til og spare opp men også til veiavgift, nrk. og slikt. 4000 til mat er faktisk ikke hardt og holde. vi har handlet for det til nå i lang tid. vi planlegger. og kaster ikke rester. vi skal ha kredittgjelda inn i huset om en tid. men til nå må vi slette ned en del. til vi kan få det inn i huset. vi har virkelig lært at denne gjelda er dum. det vi sitter igjen med i mnd er til lek og moro. og klær og slikt.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2012 #15 Skrevet 17. januar 2012 Så lenge dere selv har troen, så klarer dere det fiint! :-) Lykke til! Jeg sier alltid til meg selv: "Det ordner seg alltid for snillepiker" ... Og det gjør det HVER gang :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå