Plutselig_gravid Skrevet 16. januar 2012 #1 Skrevet 16. januar 2012 Hva skal man gjøre når man har prøvd alt? Kort versjon: Han er ekstremt kresen og småspist og har vært det siden han var ca 3 år. I tillegg er han ekstremt aktiv. Og nei, han spiser ikke bare han blir sulten nok. Har prøvd den måten også og da ender det opp med krampeanfall, besvimelser og oppkast. Nå har spiseproblemene gått så langt at jeg ser meg nøtt til å kontakte legen - igjen. Nå lever han stort sett på flatbrød og grøt. Det er ikke nok for en aktiv 8-åring OG det begynner å gå ut over sinnet. Noen andre som har barn med samme problemer, eller har vært i samme situasjon med sine barn? Ellers er ingen av oss foreldre eller søsken kresen, og vi har alltid hatt et variert kosthold. Kan legge til at han er ca 140 cm høy og et par og tyve kilo. Kroppen hans er veldig tynn, men muskuløs. Han er strek som en okse.
Gjest Filifjonka Skrevet 16. januar 2012 #2 Skrevet 16. januar 2012 Når problemet er så stort så må du selvsagt ta kontakt med legen, og ikke bare det, du må få en henvisning videre til folk som virkelig kan noe om barn og spiseproblemer. Aller først må dere selvsagt få sjekket ut om det er et eller annet fysisk i veien som gjør at han ikke spiser, og utredningen må være grundig. Er det ikke noe fysisk som gjør det, så må han jo utredes videre slik at dere finner årsaken, eller en eller annen med kunnskap på området kan hjelpe dere. Lykke til.
elskerlivet Skrevet 16. januar 2012 #3 Skrevet 16. januar 2012 Enig, her må dere kreve full utredning og henvisning til spesialist til barn med spiseproblemer.. Spiseproblemer er så masse mer enn tenåringer med bulimi og anoreksia.. Her trenger dere hjelp!! Gutten har nok låst seg helt siden det har fått gå så langt.. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #4 Skrevet 16. januar 2012 Du må uten tvil henvises videre. Jeg har mye med forskjellige barn å gjøre og spiseproblemer er ikke så sjeldent som mange tror. Det må selvfølgelig utelukkes at det er noe fysisk galt, men mest sannsynlig trenger du henvisning til bup og ernæringsfysiolog. Der kan både du alene, barnet alene og dere begge i sammen komme inn til samtaler om kosthold, viktigheten av ernæring, for å i samarbeid lage kostholdsplaner osv. Barnet har tydelig vis kjørt seg inn i en spiral av spisevegring og trenger profesjonell hjelp for å finne veien tilbake til et normalt kosthold. Det klarer ikke du ved tvang, det må skikkelig hjelp til for å finne kjernen av problemet. Kanskje trenger han i en periode tilskudd av ting, ernæringsdrikker fra apoteket e.l. Det finner dere ut av sammen med ekspertene etter at blodprøver o.l er tatt. Lykke til!
Plutselig_gravid Skrevet 16. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 16. januar 2012 Tusen takk for mange gode svar. Vi har vært i kontakt med helsestasjon og lege/sykehus ang dette tidligere. Helsestasjonen mente at barn hadde slike faser og at så lenge han orket å være aktiv og at han var så sjelden syk som han var, så fikk han nok i seg nok næring..Følte de ikke tok meg helt på alvor. (lillesøster på 2 år veide et halvkilo "for mye" i forhold til høyden, da var det ekstra vektkontroller, osv, så det er vel helst dette de er fokusert på) Vi har som sagt også vært i kontakt med lege/sykehus. Pga krampeanfall, besvimelser og oppkast har han de siste 2 årene blitt sjekket for hjernesvulst, diabetes, refluks, epilepsi (kun en 20 min eeg) og en del ekg. Det de fant ut var at han har ustabilt blodtrykk og refluks. Resten gikk han heldigvis klar for. Når jeg har tatt opp matproblemene har det liksom bare blitt føyd bort med at unger vokser i rykk og napp og matlysten likeså. Jeg tenker at det er jo ikke rart han besvimer og at blodtrykket lever sitt eget liv når et daglig matinntak til tider består av et halvt eple og flatbrød uten pålegg. Jeg tror også dette er psykisk. Jeg skal ta kontakt med legen igjen og høre hvordan det er å få henvist oss til de som har peiling og ikke minst få tatt nye blodprøver. Håper virkelig det går seg til! En evig stor bekymring dette her.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #6 Skrevet 16. januar 2012 Vi har hatt mange perioder der sønnen (som nå er 8 år) knapt har spist i det hele tatt. Men heldigvis har det alltid gått seg til litt hvertfall etter noen uker eller mnd. Det er utrolig frustrerende med barn som ikke spiser, og min sønn spiser heller ikke noe han ikke vil ha bare han blir sulten nok. Sønnen min har i de periodene hengt seg opp i et par matvarer som han kan spise. Plutselig blir han lei av de og bytter, men da bare til et fåtall andre.. Jeg har dessverre ingen råd, for selvom sønnen spiser mer nå, så tror jeg det er ren tilfeldighet, og ikke noe vi har gjort for å få det til.. Prat med legen og få henvisning videre. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #7 Skrevet 16. januar 2012 #6 her igjen. For min sønn var det psykisk, og jeg har også liten tiltro til hs etter mange episoder der jeg har vært bekymret for sønnen, men alt bare blir bagatellisert. Jeg føler at hs rett og slett ikke vet nok om psykiske vanskeligheter blant barn. Og vi har også fått høre et antall ganger at siden han er så aktiv, får han nok næring. Vår sønn har derimot aldri besvimt eller fått krampeanfall da.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #8 Skrevet 16. januar 2012 Får han medisiner mot refluxen? Har selv en nevø på 8 år som har slitt mye med reflux og uten medisiner nekter også han å spise. Legen hans sammenligner reflux med halsbrann og alle vi som har sovet sittende i svangerskapet pga halsbrann vet hvor utrolig vondt og ubehagelig det kan være. Om sønnen din sliter med slike smerter/ubehag etter å ha spist skjønner jeg veldig godt at han lar være! Reflux kan jo enkelt medisineres, og er det mye kan det opereres. Da må han langsomt læres til at mat ikke trenger forbindes med smerte og ubehag etterpå. Lykke til videre.
Plutselig_gravid Skrevet 16. januar 2012 Forfatter #9 Skrevet 16. januar 2012 Sønnen vår henger seg også opp i matvarer! Da spiser han kun det og ikke noe annet. Etter en stund brekker han seg av det og nekter å spise det mer, og bytter over til noe annet, men veldig sjelden tilbake til noe han spiste tidligere...Når han kutter ut matvarer gjør han det stort sett for godt.. Problemet nå er at han begynner å gå "tom" for valg. Nå spiser han kun flatbrød, lerøy fiskegrateng (kun den), grøt, pasta uten tilbehør, nachos (kun kjøttdeig med tacokrydder - ingen tilbehør), havregryn med melk, grønne epler, grandiosa/bigone, potetmos,pannekaker og tomatsuppe. Det er med andre ord ikke rare greiene. Ingen pålegg han spiser for øyeblikket. Til nød hvitost, men da skal det være uten smør og kun på en spesiell type flatbrød.... Han har heller aldri vært glad i snop og kaker. Chips er han derimot glad i.
Plutselig_gravid Skrevet 16. januar 2012 Forfatter #10 Skrevet 16. januar 2012 Han har i perioder gått på losec, men han får så vondt i magen av de. Jeg tror at matproblemene kommer av refluksen og at det nå er blitt en psykisk greie. Han er forøvrig mye bedre nå enn før. For et par år siden gulpet han og sprang på do flere ganger under og etter måltidene og klagde over sviing i halsen... Det er visst mye bedre nå sier han.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå