Gå til innhold

Er man nødt til å gå til jordmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grunnen til at jeg spør er:

1 møte hadde jordmor forsovet seg og det endte opp med at jeg satt nær en time og ventet (jeg sa jo selv det var ok, men likevel...) Ikke hadde hun særlig god tid da heller (for det var vist viktigere å være presis til neste time....) også hadde hun en provoserende måte å snakke om graviditet og alkohol...Jeg sa det som det var "tok min siste fest i sommer før jeg tok ut spiralen" men hun måtte vel bruke enda et kvarter på å snakke om tema...Satt igjen med skyldfølelse!

Og i dag skulle jeg ha mitt andre møte, da viste det seg at hun hadde avlyst uten å i det hele tatt ringe og gi beskjed...!?

Kjenner jeg med mine hormoner i tillegg har bygget opp litt frustrasjon rundt denne damen, så hvis jeg ikke behøver å gå til jordmor kunne det vært like greit. Hvis ikke vil jeg be om å få en annen jordmor....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg spurt om å få bytte jordmor. De kan svare på mye mer enn en fastlege. Synd at du startet med en slik dårlig opplevelse. Håper det ordner seg for deg?..:)

Skrevet

Jeg her ikke vært hos jordmor denne gangen, og er veldig fornøyd med det!

Skrevet

du kan be om en annen jordmor... :)

det fikser di nok for deg :)

jeg venter nr 2 nå, å jeg spure om jeg kunne få en annen denne gangen, å det fikk jeg..

vil tro du kan kreve å få en annen :)

lykke til :)

Skrevet

Nei, det må du ikke. Jeg gikk kun til jordmor forrige gang, og nå gå jeg kun til lege. Alt pga personlighet. Kom svært godt overens med jordmor forrige gang, og ikke med legen. Denne gang likte jeg legen så godt at jeg ikke hadde noe behov for å dra til jordmor :-) Dersom du ikke liker jordmora: Bytt! Ingen tvil her i alle fall. Personlighet er alt!

Skrevet

med min siste gikk jeg mye til fastlege pga av sykdommen min, men jeg var innom jordmor av og til.

Skrevet

Jeg gikk mest til jordmor i mitt 1. svangerskap. Med nummer to gikk jeg annehvert til lege og jordmor, og denne gangen går jeg bare til lege.

Rett og slett fordi jeg ikke føler jordmor har noe nytt å "lære" meg :)

Skrevet

Jeg vurderer å bytte jordmor eller bare gå til fastlegen. Har bare vært hos jm 1 gang enda, og gleder meg ikke til neste time. Likte henne ikke spesielt godt... Men nå får vi se, har ny time om et par uker. Det er ingen grunn til ikke å gi henne en sjanse til for å se om det bare var meg som var hårsår sist :)

Skrevet

Jeg har bare gått til lege i begge svangerskap. Har en kvinnelig lege som har skikkelig erfaring og føler meg veldig godt ivaretatt der, så jeg har ikke hatt noe som helst behov for jordmor i tillegg. :)

Skrevet

Grunnen til at jeg spør er:

1 møte hadde jordmor forsovet seg og det endte opp med at jeg satt nær en time og ventet (jeg sa jo selv det var ok, men likevel...) Ikke hadde hun særlig god tid da heller (for det var vist viktigere å være presis til neste time....) også hadde hun en provoserende måte å snakke om graviditet og alkohol...Jeg sa det som det var "tok min siste fest i sommer før jeg tok ut spiralen" men hun måtte vel bruke enda et kvarter på å snakke om tema...Satt igjen med skyldfølelse!

Og i dag skulle jeg ha mitt andre møte, da viste det seg at hun hadde avlyst uten å i det hele tatt ringe og gi beskjed...!?

Kjenner jeg med mine hormoner i tillegg har bygget opp litt frustrasjon rundt denne damen, så hvis jeg ikke behøver å gå til jordmor kunne det vært like greit. Hvis ikke vil jeg be om å få en annen jordmor....

Høres akkurat ut som jm jeg hadde i forrige svangerskap. Ble utrolig provosert av måten hun snakket til meg ang alkohol, tobakk og spurte og gravde om detaljer i kostholdet. Det går da an å snakke ordentlig til voksne mennesker, vel? Gikk dit bare to ganger. Hun hadde absolutt ikke noe å gi meg som legen min ikke hadde gjort, og hun hadde det alltid travelt. Legen mi hadde god tid til meg, så jeg fortsatte kun hos han.

Denne ganger gidder jeg ikke prøve ut noen ny jm. Skal kun gå hos legen.

Skrevet

Jeg går kun til min gynekolog - hun fulgte meg i mine to tidligere svangerskap som endte i haste-KS. Gidder ikke bruke tid på å gå til JM... var ikke spesielt fornøyd sist.

Skrevet

Det er heldigvis helt opp til deg! :) Jeg stortrives med min jordmor :) Hadde henne sist og ba om å få henne denne gangen å.

Var hos legen et par ganger forrige svangerskap, men han var ikke spesielt trivelig. Fikk det til å virke som at jeg, som ikke var syk, bare gravid, opptok tid han kunne ha brukt på syke pasienter :o

Synes det er viktig å ha en noenlunde god kjemi med den man går til til.

Håper det ordner seg for deg :)

Skrevet

Jeg går kun til lege/gyn. (samme person og mann). Aldri vert hos jordmor, og føler ikke trang til det heller, så jeg går nok mine siste 7 uker til lege..

Skrevet

Jeg går ikke til jordmor, og tror heller ikke jordmor kan så voldsomt mye mer enn en fastlege. Faktisk tror jeg det er motsatt. Om det virkelig skulle være noe galt bør du henvises til lege... Og det (kombinert med et møte med en skikkelig usympatisk jordmor i forrige svangerskap) gjør at jeg heller velger å kun gå til fastlegen min som jeg er veldig fornøyd med.

Skrevet

Jeg går ikke til jordmor, og tror heller ikke jordmor kan så voldsomt mye mer enn en fastlege. Faktisk tror jeg det er motsatt. Om det virkelig skulle være noe galt bør du henvises til lege... Og det (kombinert med et møte med en skikkelig usympatisk jordmor i forrige svangerskap) gjør at jeg heller velger å kun gå til fastlegen min som jeg er veldig fornøyd med.

Uenig med deg der. Tenker at når det kommer til svangerskap kan en jordmor mer enn en allemenlege. Legen vet litt om det meste av sykdomer, en jordmor er en sykepleier som har spesialisert seg på svangerskap og fødsel. Selvsagt finnes det dårlige jordmødre, og dyktige allmenleger, slik vil de være i alle yrker. Men dersom ikke alt er som det skal i svangerskapet vil man bli henvist til sykehuset, til gynekologer, fødselsleger, ikke til allmenlege.

Skrevet

Du må aldeles ikke prate med jordmor. Det er et tilbud, ikke obligatorisk.

Du kan velge å gå til fastlege - men også velge å la være.

Ville i din situasjon skrevet et formelt klagebrev til jordmor, og kreve å få en annen en snarest som kan sine ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...