Gå til innhold

Hva skjer når morkaka løsner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har opplevd, eller bare vet det, og kan fortelle det?

Hvorfor skjer det? Hvordan oppdages det? Blødning, smerter osv..?

Dør barnet? Hvor lang tid har man på seg til å få barnet ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://laegehaandbog...entae-2679.html

Dette er hva som skjer.

Oftest er det redusert bevegelse ifra foster og magesmerter som er hovedsymptomer. Men blødning kan også oppstå, men ikke alltid -eller det kan være et sent tegn. Livmoren vil også kunne bli hard pga irritasjon.

Oftest er blødning under svangerskap ifra cervix eller slimhinner, og ikke farlig -bare så det er sagt!

Av blødninger under sv.skap, så er det bare 1%som er pga løsning av morkake -og veldig sjeldent total! Delvhvis løsning vil gi symptomer over litt tid -det er en av grunnene til at vi skal følge med på forsterbevegelser.

Løsning av morkake/morkakesvikt fører til oksygenmangel hos barnet (og bevegelsene reduseres raskt for å "spare krefter") -Og uten behandling vil barnet dø.

Hvor god tid man har på seg, avhenger av hvor god sirkulasjon barnet har...men det er en kritisk tilstand.

(Om det er totalløsning snakker man 4min eller noe, men igjen -det er sjeldent uten traume eller lign i forkant)

Skrevet

Jeg hadde begynnende morkakeløsning, men de trodde det bare var blødninger fra mormunnen. Jeg fikk plutselig kraftige blødninger, men ingen smerter (som jo er vanlig, derfor de ikke trodde det var morkakeløsning). Ble lagt inn på sykehuset og lå 3 dager i strengt sengeleie med blødninger før sønnen min ble født. Først etter fødselen ble det konstantert morkakeløsning, til tross for flere innvendig ultralyder;)(visstnok vanskelig å se hvor blødningen kommer fra sa jordmor til meg). Men alt gikk veldig bra med oss;) Hadde vanlig fødsel, men var koblet til ctg hele fødselen og måtte bare ligge. De var klar over at det kanskje ble haste KS og jeg fikk beskjed om at jeg da ville bli lagt rett i narkose. Heldigvis slapp vi det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...