Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #1 Skrevet 16. januar 2012 Mannen jobber dagtid og jeg skift. Gutten vår begynner på skolen til høsten. Jeg er hjemme hver morgen, med unntak 5 morgener iløpet av 5 uker . Da tenker jeg at søstrene på 13 og 15 år kan hjelpe han litt, slik at han kommer avgårde til skolen. (ser skolen fra huset vårt) Han er ferdig på skolen kl.13.45. Søstrene er ferdige 14.30. Blir vel 7 dager iløpet av en 5 ukers periode jeg ikke er hjemme når han kommer hjem. Men, går vel fint at en 6 åring er hjemme en halvtime? Eventuelt kan han gå til besteforeldrene. Er vel dessuten 2 dager i uken de har leksehjelp på skolen.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #2 Skrevet 16. januar 2012 Jeg ville ikke latt min 6åring gå hjem fra skolen alene.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #3 Skrevet 16. januar 2012 Jeg har valgt å ha 60% plass og bruke den noen timer fire ettermiddager i uken (aldri på morgenen). årsaken er ganske enkelt at av 18 gutter i klassen var det EN som ikke var på sfo om ettermiddagen. Alle guttene i klassen hadde sfo som arena for frilek om ettermiddagene og jeg ville ikke holde gutten min utenfor det. Er så mye som skjer, vennskap skal dannes, relasjoner skal bygges og de skal få et fint klassemiljø. På skolen er det mest fag med korte friminutt mellom, på sfo er det frilek, ballspill, svømming, baking, data, musikk og morro, det er der de virkelig blir kjent med hverandre...
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #4 Skrevet 16. januar 2012 Vi har også SFO 60% av samme årsak som #3. Vi har egentlig ikke behov for SFO, rent praktisk, men ble veldig annbefakt det av skolen da alle andre gikk på SFO, og for at man da ikke skal dette utenfor. Synes det er utrolig synd at det er slik at ansvar for sosialisering er flyttet fra foreldre til skolen, men slik er samfunnet i dag..
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #5 Skrevet 16. januar 2012 Ok. Nå aner jeg ikke hvor mangen som kommer til å gå på SFO av klassekameratene. Vi bor på en liten plass, så har ikke noen betenkeligheter med å la han gå hjem alene. Han kan jo ut å leke med kompiser om ettermiddagen tenker jeg. Trenger nødvendigvis ikke den timen etter skoletid til det?
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #6 Skrevet 16. januar 2012 Sønnen min kjeder seg veldig de dagene han ikke er på sfo. De har ikke mye lekser, det er unnagjort på 15 min, også har han ingen å leke med fordi alle er på sfo. Han må vente til vennene kommer hjem fra sfo, så skal de spise middag og gjerne gjøre lekser (ingen 1.klassinger som bruker leksehjelp her ihvertfall) og da blir det lite tid igjen til leking om kveldene. Han vil gjerne være på sfo med kameratene sine.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #7 Skrevet 16. januar 2012 Har ikke lest alle svarene dine, men ikke glem at nesten 100% av 1.klassingene (og eldre) går i SFO. Det er en sosial arena hvor det er mye lek,ulike aktiviteter og et sted hvor klassekamerater er sammen etter skoletid. Bare ha det i bakhodet når du ikke melder han på, kan fort føle seg utenfor når han må hjem.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 16. januar 2012 #8 Skrevet 16. januar 2012 Du kan jo melde han på senere ved behov? Den sosiale biten kan sy løse ved å la han ha med seg noen hjem innimellom. Vi har ikke sfo, og han faller ikke utenfor av den grunn. Han er ganske sliten etter skolen, og slapper av en time før han begynner å leke. Barn har heller ikke vondt av å leke alene innimellom.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #9 Skrevet 16. januar 2012 Du kan jo melde han på senere ved behov? Den sosiale biten kan sy løse ved å la han ha med seg noen hjem innimellom. Vi har ikke sfo, og han faller ikke utenfor av den grunn. Han er ganske sliten etter skolen, og slapper av en time før han begynner å leke. Barn har heller ikke vondt av å leke alene innimellom. Enig her. Du kan starter med å se hvordan det går uten å melde han på sfo. Og hvis du ikke synes at det går så bra, kan du melde han inn senere. Dessuten trenger det ikke være 100%. Som hun andre over her sier, du kan velge selv hvor mye kan skal gå på sfo. Så du kan ha det i bakhodet, som en løsning hvis det viser seg at det blir vanskelig.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2012 #10 Skrevet 16. januar 2012 Her skal minsta begynne på skolen til høsten. Vi har behov for pass, men det sosialet er også viktig. Når gutten min begynte på skolen var jeg hjemme i permisjon, men hadde han på sfo for det.
ellen-propellen Skrevet 16. januar 2012 #11 Skrevet 16. januar 2012 Her er det ingen andre barn å lek med i nabolaget, så for å ha lekekamerater i ukedagene er SFO ett must. Ville aldri fratatt barnet mitt venner for å spare penger. Og ettermiddagen bruker naboene til lekser og middag + sosialt samvær i familien/ lekser. Barnet mitt har dermed ikke noen å leke med da heller
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2012 #12 Skrevet 17. januar 2012 HI her. Har tenkt litt, og diskutert med et par andre mammaer som har førsteklassinger til høsten. Dropper SFO. Han kommer hjem til ca. kl 14.00. Vi spiser klokken 15.00, så da har han 1 time på å gjøre lekser/slappe av. Så får han heller leke med kompiser/reise på fritidsaktiviteter eller være med oss om ettermiddagen. Nest eldste datteren min var heller aldri på SFO, men hadde alltid fult opp om ettermiddagene.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 17. januar 2012 #13 Skrevet 17. januar 2012 så bra :-) Var det flere som ikke skulle bruke SFO også? Det er jo bare å melde han på senere om det skulle vise seg å ikke funke.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2012 #14 Skrevet 17. januar 2012 Bestevennen hans kommer nok heller ikke til å gå. Moren skulle søke, men kun fordi hun enda ikke viste hvor mye hun skulle jobbe til høsten. Hun kom nok til å si opp plassen ganske fort. Kan jo so sagt søke han inn senere om vi skulle føle han trenger det
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2012 #15 Skrevet 17. januar 2012 Jeg har en 6åring som ikke går på sfo. Hun går hjem alene om ikke noen av søstrene er ferdig samtidig. Her går det veldig bra og vi er alle fornøyde. Hun er pliktoppfylende og hadde jeg ikke kunne stolt på henne så hadde det ikke gått. Hun går hjem, ringer for å si hun er hjemme før hun koser seg til de andre kommer hjem. Vi har også naboer som er hjemme på dagtid, så skulle det ære noe kan hun gå noen få meter bare. De vet også at hun av og til kommer hjem til tomt hus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå