Gå til innhold

Overføring av ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk to veldig tette, og har derfor ganske mye ferie utestående. Er det noen regel på hvor mange uker ferie jeg kan overføre fra årene jeg ikke har vært på jobb pga permisjon ? Kan jeg få overføre alt slik at jeg tar den med en gang permisjonen men minstemann er over ? Blir det med/uten lønn da ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du bør snakke litt med jobben din, fordi det kan være forskjellige regler der.

Jeg fikk beskjed fra både NAV og arbeidsplassen min om at jeg kunne overføre 21 arbeidsdager (dvs 4 uker og 1 dag). Resten blir dessverre tapt hvis man ikke tar dem ut under permisjonen.

Gjest En til 2011 <3
Skrevet

Er vell nærmere 10 uker det er snakk om :/ Ikke sikkert jeg får dem da ? Planen var jo å forlenge permisjonen på den måten. Litt greit med to super tette unger....

Gjest En til 2011 <3
Skrevet

Æsj, var jo ikke meningen å vÆre anonym her.... dette nye forumet gjør meg litt forfjamset...

Skrevet

Hos de fleste arbeidsgivere må du overføre før nyttår da, så om du ikke har gjort det og jobber et sted med mange ansatte kan det være tapt allerede. Men om det er snakk om årets ferie, så kan det lønne seg å ta ferie i permisjonen i steden for å ta det på slutten. Det hvis det er problemer med å overføre alt :)

Skrevet

Vanligvis får man ikke overføre mer enn 2 uker pr år, resterende utestående ferie mister man.. Dette må også søkes om før årets slutt så om dette er fjorårets ferie det er snakk om så er de sannsynligvis "mistet" allerede.. Snakk med arbeidsgiver, de er de eneste som kan svare her...

Skrevet

Dette står i ferieloven:

Ferie som i strid med lovens bestemmelser ikke er avviklet innen ferieårets utløp skal overføres til påfølgende ferieår. Ferie som ikke er avviklet vil altså ikke falle bort dersom arbeidsgiver og/eller arbeidstaker forholder seg passiv og ikke tar initiativ til å få avviklet lovpålagt ferie. Unntaket er dersom manglende ferieavvikling skyldes sykdom eller foreldrepermisjon. Da skal alle opptjente feriepenger utbetales første vanlig lønningsdag påfølgende år.

Kilde: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...