Gå til innhold

Er det noen som har litt kunnskap om kampfisker?

Anbefalte innlegg

Gjest irismor
Skrevet

Vi kjøpte en kampfisk onsdag forrige uke. Den ligger for det meste på bunnen i bollen og "kuler'n", et dette normalt? Fikk også beskjed i dyrebutikken at det var bare tull å kjøpe en plante og ha i bollen. Vi hadde to gullfisk før og de hadde vi da planter til. Og hva med fiskeforet, spiser den det samme foret som gullfiskene gjorde eller må den ha annen type mat. Den virker ikke så interessert i maten den får. Lurer på om vi har fått en syk fisk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kjøpte en kampfisk onsdag forrige uke. Den ligger for det meste på bunnen i bollen og "kuler'n", et dette normalt? Fikk også beskjed i dyrebutikken at det var bare tull å kjøpe en plante og ha i bollen. Vi hadde to gullfisk før og de hadde vi da planter til. Og hva med fiskeforet, spiser den det samme foret som gullfiskene gjorde eller må den ha annen type mat. Den virker ikke så interessert i maten den får. Lurer på om vi har fått en syk fisk.

Har du den i vanlig gullfiskbolle??

Det skal de i såfall ikke,det er langt i fra godt nok vann i en slik bolle.

Gullfisk er utrolig hardføre,derfor tåler de det,men det er faktisk ikke bra for dem heller...

Så jeg tenker fisken din rett og slett holder på å bli kvelt./

Gjest irismor
Skrevet

Gullfiskbolle med pumpe :)

Så luft får den, heldigvis.

Skrevet

Ok,men det er egentlig ikke godt nok det heller,sies det..

Utover det,så hadde jeg gitt mat tilpasset den type fisk,og jeg ville vel også ha slengt oppi en plante..

Hvor mange liter er bollen?

Gjest irismor
Skrevet

Ingen aning men den er ganske stor, er av den største typen som fantes i dyrebutikken. Får kjøpe en plante i morgen og bytte ut foret. Og hjelper ikke det så blir det vel et avlangt akvarium :)

Og kjenner jeg meg selv rett så får han vel noen kamerater også, av en eller annen type som kan leve sammen med kampfisker uten at det blir krig.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Kampfisk kan jo ha minimalt med plass uten å misstrives sies det =)

De er kjempere derav navnet kampfisk.

Men en plante er jo hyggelig da for fisken. I butikken er det jo i små beholdere ikke større enn syltetøyglass så en bolle trives de fint i.

Tanten min har en 3 år gammel kampfisk med to damer og de trives så godt så de får små fiske avkom hele tiden som hun selger tilbake til butikken =)

Gjest irismor
Skrevet

Han bodde i et bitte lite glass når vi kjøpte han. Spurte damen i dyrebutikken om han burde hatt selskap av et par damer. Men hun mente at de ville "plukke" på ham. Lovte meg selv og ikke ta helt av, men synes jo syndt på ham. :)

Skrevet

Hvordan er temperaturen på vannet, og hvordan er ph'en? De liker det ganske varmt, 25-27 grader. Er det kaldere blir de litt sløve.

Kampfisk spiser annet for enn slørhaler. Vi ga våre røde mygglarver. De kjøper du frosne i butikken. De ligger også mye stille når de er alene. Da har de jo ingen grunn til å svømme rundt og vise seg.Om alt annet er i orden, og dere har hatt den noen uker, så ville jeg ha kjøpt et par damer til han. Noen planter som er såpass store at de blir liggende litt på vannoverflaten må du ihvertfall kjøpe. Da har han mulighet til å bygge skumrede og til å gjemme seg.

Ellers så er det generelt lurt å lese seg godt opp om en fisk/et dyr FøR man kjøper det. Min erfaring er at de som jobber i dyrebutikker ofte ikke har peiling på hva de snakker om, og slenger ut av seg ting som kan være helt feil. Jeg fikk blant annet høre av en i en dyrebutikk at jeg fint kunne ha to hanner sammen i et lite akvarie, for kampfisker var ikke territoriale i det hele tatt!

Her står det mye vettugt om kampfisk:

http://dyrenett.no/n...Fisk&h=d&id=135

http://www.kampfisk.tk/

Gjest sug lut
Skrevet

Skal du ha selskap til ham så gå for noe annet enn hunner - du vil vel ikke inn i avl - gi ham heller fisk rundt seg som er greie, uinteresserte og dekorative. 10-20 kardinaltetra koster lite og gjør mye, fx, uten å nappe ham i finnene som mange andre. Har også hatt en black molly med kampfisken, uten trøbbel, og sitrontetra, men de nappa finnene og ble under trusler om stump vold tatt tilbake av butikken som hadde forsikret at det gikk helt utmerket.

Gjest irismor
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen.

Mange gode råd og tips så nå skal nok pjusken få det bra :)

Gjest sug lut
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen.

Mange gode råd og tips så nå skal nok pjusken få det bra :)

Ser at han skal få (har fått?) selskap - hva ble det?
Gjest irismor
Skrevet

Han fikk 2 damer, heldiggrisen ;)

Ene dyrebutikken hadde mindre kunnskaper enn meg. Og i den andre så anbefalte de 2 damer for han var litt usikker på fiskene han hadde i ene karet ang sykdom. Så nå svømmer han rundt med sitt harem i sitt nye hjem med planter og egenkonstruert hule :)

Og han har endelig begynt å spise.

Gjest sug lut
Skrevet

Så bra å høre at han er en lykkelig haremsbesitter. Kampfisk er utrolig mye glede, vår var også en gang løsningen på kjæledyr i teit bolig. Hvilken farge har dere?

Gjest irismor
Skrevet

Han er helt rød, den ene hunnen er litt rødlig og den andre blåfarget.

Ser ut som om han er lykkelig nå. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...