Gå til innhold

omskolering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har fått det og vet litt regler knyttet til dette?

Jeg skal ringe NAV i morra, men vet egentlig ikke hva jeg skal si for å få det innvilget.

For 4 år siden gikk jeg på et arbeidsavklaringskurs for å finne ut hvor mye jeg klarte å jobbe, det at lønna mi ble kuttet såpass mye den gangen, gjorde at jeg måtte hoppe av å begynne å jobbe.

I løpet av de 4 årene jeg nå har jobbet har det vært mange sykemeldinger og til slutt følte jeg meg presset til å si opp. Har nå sagt opp, og er sykemeldt.

Jeg har ME og depresjon. (depresjonen tror jeg er litt grunnet at jeg har følt meg presset til å prestere på alle hold, hjemme og på jobb, sosialt men har vært så sliten at jeg såvidt har klart å holde hodet over vann.

I sykemeldingsperiodene sover jeg fra 23- om kvelden til jeg leverer barnet på SFO, går å legger meg igjen til barnet hentes kl. 15.30.

Er så sliten hele tiden, og det går selvfølgelig utover humøret og formen, og dermed deprimert.

Jeg er ikke i stand til å jobbe som barne- og ungdomsarb. som er min utdannelse, har heller ikke jobbet som dette siden 2007.

Nå vil jeg i samråd med min lege forsøke å få omskolering, og hun rådet meg til å ringe NAV. Men hva skal jeg si? Hva spør de om?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du får ikke omskolering sånn uten videre, de må jo først vite at du kan klare å jobbe med det du omskoleres til, og det kan du jo tydeligvis ikke nå, og da har jo omskolering ingen hensikt.. hvordan skal du i det hele tatt klare skolen når du sover hele dagen??

Skrevet

du får ikke omskolering sånn uten videre, de må jo først vite at du kan klare å jobbe med det du omskoleres til, og det kan du jo tydeligvis ikke nå, og da har jo omskolering ingen hensikt.. hvordan skal du i det hele tatt klare skolen når du sover hele dagen??

Det er svært demotiverende å jobbe med noe som jeg ikke er utdannet til, og jeg ønsker virkelig å jobbe. I den riktige jobben. Som passer for meg.

Det er vel ikke hensiktsmessig å ha meg sykemeldt utover heller? eller ofte? Så må vel prøve å finne noe jeg kan jobbe som, og alt som finnes av jobber trenger man utdannelse til. Jeg vil ikke jobbe som selger hos If, eller Neras e.l da jeg HAR utdannelse, og ikke vil jeg klare selgerjobben særlig bra heller.

Omskolering er vel fordi man har en utdannelse som man ikke kan benytte grunnet sykdom e.l?

HI

Skrevet

NAV er ikke en utdanningsinstitusjon, men uansett lykke til med veien videre!

Skrevet

Hvem har vel sagt at NAV er en utdanningsinstitusjon?

Men man skal heller være hjemme sykemeldt, eller ufør da? i stedet for å få endret utdannelsen sin, og komme seg tilbake i jobb??

Skrevet

Nav kan søke deg inn på A2g. Tror du kan gjøre det selv også.

Der får du informasjon om mangen yrker, også kan du prøve deg i praksis innen det yrke du synest passer best for deg.

Skrevet

Dette er en lang prosess, nav vil naturlig nok ikke bare sponse deg med en utdanning uten å vite at du kommer til å fungere i yrket etterpå.

Du må først og fremst i dialog med nav, ring og bestill en time til samtale om fremtiden din. Så er det flere faktorer som avgjør hvor lang og krevende prosessen blir, det kommer an på diagnoser osv om du må i arbeidstrening, praksis osv før du evt kan søke skole.

Jeg har aldri hørt om noen som har fått dekket omskolering fordi de er sykemeldt, men vet om flere på arbeidsavklaringspenger som har fått det. En svigerinne av meg ønsket å omskoleres fra "butikkdame" til omsorgsarbeider og ble satt i praksis på et gamlehjem. Det fikset hun så dårlig at nav nektet betale utdanningen hennes (hun slet med å stå opp tidlig nok om morgenen til å rekke dagvaktene, fikk vondt i skuldrene osv).

Mens en kamerat av meg fikk omskolering uten engang å ha vært sykemeldt, han har bechterevs (en revmatisk sykdom) og er utdannet tømrer, han ble omskolert til ingeniør.

Hvordan prosessen blir for deg er vanskelig å svare på, men begynn med et møte hos nav hvor du forklarer hvordan du har det og hva du ønsker. Så får du ta det derfra.

Er ikke alle som fyller kriteriene for omskolering selv om de har dårlig helse heller, da må du rett og slett søke lånekassa om penger som de fleste andre..

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...