Gå til innhold

spm vedr feriepenger året etter permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg får penger fra min arbeidsgiver i barselpermisjon (så får de penger fra nav). Jeg skal tilbake i jobb i 2013, men vil jeg da få utbetale feriepenger den sommeren (basert på det jeg fikk da jeg var hjemme i permisjon) eller ikke?

Eller er dette noe som kan variere fra bedrift til bedrift?

Håper noen kan svare meg!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet får du ikke så mye. Det er NAVs regler som på en måte gjelder. Men de fleste bedrifter som forskutterer ,gir normale feriepenger også. Men dette kan variere og du må undersøke det med leder/hr.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Skrevet

Hei, jeg får penger fra min arbeidsgiver i barselpermisjon (så får de penger fra nav). Jeg skal tilbake i jobb i 2013, men vil jeg da få utbetale feriepenger den sommeren (basert på det jeg fikk da jeg var hjemme i permisjon) eller ikke?

Heldige du ;)

Får du fødselspengene dine forskuttert fra arb.giver, skal du ha "vanlige" feriepenger av dette mener jeg. Er bare vi som er så uheldige å IKKE få det, som er de store taperne etter permisjon, med feriepenger for 12 usle uker :( Så det så...

Skrevet

Heldige du ;)

Får du fødselspengene dine forskuttert fra arb.giver, skal du ha "vanlige" feriepenger av dette mener jeg. Er bare vi som er så uheldige å IKKE få det, som er de store taperne etter permisjon, med feriepenger for 12 usle uker :( Så det så...

Selv om arb.giver forskutterer så er det ingen automatikk i full feriepengeutbetaling. Mange arb.givere gjør det som en gode for de ansatte men det er ikke et krav.

Men du krepsen?? Er vi de store taperne??? Vi bor i et land som tillater oss hele 57uker LøNNET permisjon når vi får barn. I tillegg så er vi så HELDIGE at vi får feriepenger av deler av dette også!

Tenk på alle de godene vi har i dette landet!! Også klager du over feriepenger for "usle" 12 uker....

Skrevet

Heldige du ;)

Selv om arb.giver forskutterer så er det ingen automatikk i full feriepengeutbetaling. Mange arb.givere gjør det som en gode for de ansatte men det er ikke et krav.

Men du krepsen?? Er vi de store taperne??? Vi bor i et land som tillater oss hele 57uker LøNNET permisjon når vi får barn. I tillegg så er vi så HELDIGE at vi får feriepenger av deler av dette også!

Tenk på alle de godene vi har i dette landet!! Også klager du over feriepenger for "usle" 12 uker....

Jo, den som får fødselspenger fra arb,gjver får feriepenger på dette, hva ellers skulle det være for å kjempe for å få fødselspengeforskudd fra arbeidsgiver for oss uten denne avtalen? :)

Mener ikke bokstavelig tapere da, men i forhold til de med avtale på arbeidsplassen taper iallfall jeg rundt 20000 på neste års feriepengeutbetaling. Joda, 57 uker med 80% lønn er ikke ille, alternativt 47 uker med 100%. :)

Gleder meg til mine 57 uker, fordi vi faktisk har økonomi til det, men er kanskje ikke alle som det har?

Mente ikke å være negativ og klage, hvis du opplevde meg som det, men syns forskjellene på de med "snill" arbeidsgiver, og oss "uten" blir store... Tenker på "lik lønn for likt arbeid"... :)

Skrevet

Hos oss får vi feriepenger av ele permer heldigvis, men det varierer nok fra sted til sted.

Skrevet

"Jo, den som får fødselspenger fra arb,gjver får feriepenger på dette, hva ellers skulle det være for å kjempe for å få fødselspengeforskudd fra arbeidsgiver for oss uten denne avtalen? :)"

Hvorfor slenge ut noe sånn når du ikke har belegg for det? Nei, det er IKKE sånn at man automatisk får fulle feriepenger bare fordi arbeidsgiver forskutterer foreldrepenger.. Det er avhengig av hvilke avtaler som er gjort mellom arbeidsgiver og arbeidstakere og det er mange som har brent seg på dette når de har planlagt ferien året etter permisjon.. å få fulle feriepenger under permisjon fra arbeidsgiver er IKKE en rettighet, men et ekstra gode som arbeidsgiver gir om man er heldig..

Det er uansett en fordel at arbeidsgiver forskutterer foreldrepenger da man slipper annen utbetalingsdato på "lønna" og også slipper forsinkelser om nav er sene med saksbehandlingen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...