Gå til innhold

Invalid og ufør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare meg litt om forskjellen på disse to begrepene? Jeg vet jo hva det vil si å være ufør, men hva ligger egentlig i det å være invalid? Holder på å styre med en barneforsikring, og lurer egentlig på når de blir invalide?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ufør kan man bli av mange forskjellige årsaker, både fysiske og psykiske. Når man er invalid snakker vi om en fysisk skavank som gjør en bevegelseshemmet så vidt jeg vet.

Skrevet

Bare vær klar over at barn sjelden får noen grad av uførhet før de er blitt voksne så svært sjelden man vil få noe av en barne forsikring på det grunnlaget.

Skrevet

Datteren min på 5 år er 30% invalid, men hun er ikke ufør.

Hun har en funksjonshemning som vil begrense utvalget helles av yrker, men hun kan fint ta en utdanning og få en jobb som kan kombineres med hennes kandikap. Hun får derfor ingen erstatning på uførhet, for hun kan tjene penger som alle andre.

Men siden hun ble skadet pga feilbehandling på sykehuset har hun fått en menerstatning som plaster på såret fordi hun ikke kan velge fritt i fritidsaktiviteter, idretter og yrker, men må ta hensyn til funksjonshemningen sin.

Når du er ufør kan du ikke av en eller annen grunn fungere i arbeidslivet og må leve helt eller delvis på nav.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...