Anonym bruker Skrevet 15. januar 2012 #1 Skrevet 15. januar 2012 var der to ganger i forrige uke og jeg var veldig stiv i hele ryggen så han knakk opp over alt. Nå, etter siste time på torsdag, har jeg helt utrolig vondt. Er helt skeiv i ryggen og klarer nesten ikke å sitte, gå eller stå. Det ble skikkelig vondt på fredag (altså en dag etter siste time, var der to ganger i forrige uke). Er det sånn "no pain no gain", eller bør jeg holde meg unna kiropraktoren nå? Ringer ham selvfølgelig på mandag for å høre, men er det noen som har erfaring med dette? Må få med at jeg har fibromyalgi (som egentlig betyr at de ikke vet hvorfor jeg har vondt). Er så LEI av å bruke masse penger på ting som ikke virker (fysio, akupunktur, laser osv)
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2012 #2 Skrevet 15. januar 2012 Men hvorfor fortsetter du å oppsøke behandling som ikke kan dokumentere at det virker, hvis du er så lei av å bruke penger på behandling som ikke virker?
Gjest Morn du Skrevet 15. januar 2012 #3 Skrevet 15. januar 2012 Men hvorfor fortsetter du å oppsøke behandling som ikke kan dokumentere at det virker, hvis du er så lei av å bruke penger på behandling som ikke virker? Kanskje fordi hun har vondt og vil prøve å finne en behandling som gjør at hun ikke har vondt?
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2012 #4 Skrevet 15. januar 2012 Men hvorfor fortsetter du å oppsøke behandling som ikke kan dokumentere at det virker, hvis du er så lei av å bruke penger på behandling som ikke virker? Det er jo dokumentert at både laser, fysio og kiropraktor virker da. Men det er jo likevel ikke garantert at det virker på meg. Akupunktur har jeg fått kjempegod nytte av på andre områder som bihulebetennelse feks. hi
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2012 #5 Skrevet 15. januar 2012 Du bør nok gi det litt lengre enn to behandlinger. Når jeg har vært hos kiropraktor for rygg og nakke har jeg trengt ca. 8-14 behandlinger + noen oppfølgingstimer for å stabilisere det.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2012 #6 Skrevet 15. januar 2012 Hei jeg var onsdag og fredag hos kiropraktor i forige uke. Da startet han med behandling av bekkenet mitt, tidligere har han kun behandlet nakke og øvre del av ryggen. Etter behandlingen på onsdag følte jeg meg ganske bra i grunn, litt stiv dagen etter. Så kom fredagen. Hadde en del vondt i bekkenet når han var ferdig å knekke. Så kom lørdagen, jeg hadde så ondt i ryggen at jeg ikke viste hvor jeg skulle gjøre av meg. Paracet klarer så vidt å ta toppene. Når jeg går får jeg et enormt press i korsryggen. Jeg har vært sengeliggende i hele går og det virker som om det blir en rolig dag på sofaen i dag også. Det stråler i hele ryggen. Neste time til kiropraktor er onsdag, vet ikke om jeg tør for føler jeg er satt helt tilbake Kanskje det er normalt å ha det slik etter behandling siden du også har det?
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2012 #7 Skrevet 15. januar 2012 Du bør nok gi det litt lengre enn to behandlinger. Når jeg har vært hos kiropraktor for rygg og nakke har jeg trengt ca. 8-14 behandlinger + noen oppfølgingstimer for å stabilisere det. Takk for svar! Ja, jeg hadde jo tenkt på å gi det minst et par mnd. Men er litt urolig nå fordi det gjør så veldig vondt. Mannen min har tatt seg fri fra jobb fordi jeg ikke klarer å ta vare på barna. men jeg får reise dit til avtalt time på tirsdag (om jeg klarer) så får jeg se hva han sier. Jeg tenkte at jeg kom til å bli litt øm etter behandling men ikke sånn at jeg har så vondt at jeg ikke klarer å gjøre noe. Stråler ut nedover begge beina også.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2012 #8 Skrevet 15. januar 2012 Jeg har også fibromyalgi og her sa kiropraktoren at jeg ville få mye bedre hjelp hos en naprapat enn hos han, og det stemmer! Naprapaten anbefaler å ta det med to resten av dagen etter behandlingen og gjerne ta naproxen som smertestillende og muskelavslappende. Men jeg har aldri fått akutt kjempevondt etter behandling, blir bare støl og øm i kroppen. Anbefaler naprapat altså, de knekker som kiropraktoren men varmer opp kroppen først med massasje og varmeprodukter. En helt annen opplevelse.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2012 #9 Skrevet 15. januar 2012 Har du bevegd deg nok etter behandlingene? For det anbefales å gå i 10-15 minutter etter behandling. Ellers så kan 2 behandlinger være litt lite, men det skal ikke gjøre det verre. Og en trenger ikke supermange behandlinger hos kiropraktor. 4-6 behandlinger skal fikse det, om det er mulig å fikse på den måten. Etter det, bør man gå til fysioterapeut. Det KAN være at muskler som har blitt "bedøvet" av overarbeid og smerter tidligere, nå reagerer kraftig. For kiropraktor er noe man bør gå til tidligst mulig. Jeg går selv til kiropraktor av og til, for jeg får lett låsninger i nakke/øverste rygg. Og jeg har gått der pga bekkenlåsning. Alle ganger har jeg kommet meg fort, men har jeg ventet litt før jeg går der, så trengs det flere behandlinger. "Min" kiropraktor har god utdannelse, godt samarbeid med sykehuset her(er vel nesten eneste kiropraktor som leger godkjenner i Norge, sånn på sykehus.....), og kan ta røntgen på sitt kontor.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2012 #10 Skrevet 15. januar 2012 Alle kiropraktorer er "godkjent av leger" som du kaller det, de er en del av helsevesenet i norge akkurat som fysioterapeuter og leger. Men det er stor forskjell på kvaliteten der som alle andre steder. En kiropraktor skal kunne løse problemene dine på 4-6 behandlinger, etter det bare "lurer" de penger av deg og du burde egentlig gå til annen behandling. Min kiropraktor henviser til fysioterapeut eller anbefaler naprapat om problemene er mer muskulære (noe de ofte har vært hos meg). Jeg har vært øm og vond i kroppen etter behandling hos kiropraktor, men aldri vondere enn utgangspunktet. Kanskje har han trigget noe annet hos deg? Går man lenge med låsninger og knuter blir det fort følgefeil i muskulatur og ledd fordi man er så anspent pga smertene. Ta en ny tur til kiropraktoren, kan han ikke hjelpe prøver du noe annet som manuellterapeut eller naprapat, de jobber mer med musklene enn skjelettet, kanskje det er der problemene dine sitter?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå