Anonym bruker Skrevet 14. januar 2012 #1 Skrevet 14. januar 2012 Vi planlegger å begynne å prøve på nr 2 nå. Vi vil gjerne ha to tette, og baby er nå 6mnd. (ja,det blir veldig tett) Dere som har tette barn, hva er fordeler og ulemper? Hvordan klarer dere å f.eks ta godt nok vare på en evt halvannet år gammel unge med en nyfødt i tillegg med tanke på hormoner,våkennetter og alt sånt? jeg vil ikke ha babyen i barnehagen med det første, jeg har mulighet til å være hjemme så lenge jeg vil, og vi vil ha to tette dels fordi vi vil bli "ferdig" med å få barn, og dels fordi vi føler at to som er nærmere hverandre i alder vil få mer glede av hverandre(det er såklart forskjell fra søsken til søsken). vi har tid og økonomi til det, så det er ikke noe hinder heller, helse har vi også :-) så sånn sett føler jeg meg heldig :-) men jeg lurer likevel da, på deres erfaring, hva fordeler og ulemper med to tette er. For alt jeg vet bruker vi like lang tid, eller lenger, på å bli gravide nå som sist, men det kan jo også klaffe med en gang. håper på mange svar, svar gjerne dere som ikke har to tette selv, men har meninger om det likevel :-) ha en strålende lørdagskveld alle sammen, og på forhånd takk for svar :-)
Gjøkeredet③ Skrevet 14. januar 2012 #2 Skrevet 14. januar 2012 Hei.. Jeg har 16 mnd mellom mine to, og er veldig fornøyd med det. Men kan jo aldri planlegge hva slags barn man får, men jeg tror jeg har vært heldig. Veldig aktive begge to, men de har begge sovet natten igjennom fra tidlig alder, og man kan håndtere mye hvis man bare får seg en god natts søvn Eldste var ikke i bhg da andremann kom, han begynte 6 mnd etterpå. Var mye ute og gikk tur og lekte på lekeplassene i nærområde. Nå som minste er blitt 20 mnd og eldste 3 år, så er det mye ståk og liv i heimen, men de har eventyrlig mye glede av hverandre Vi skal nå ha nummer 3, og det blir rett over 2 år mellom, hadde det vært opp til meg (og ikke eggstokkene mine) så skulle jeg gjerne hatt de tettere. Hehe! Med andre ord; Bare positiv input fra meg.. Mitt beste råd; Kjøp en god søskenvogn
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2012 #3 Skrevet 15. januar 2012 Hei, og takk for svar :-) så fint å høre fra en som bare har positivt å si :-) jeg gleder meg sånn til dette, og tror vi kommer til å klare det fint, men er alltid greit med råd og tips likevel :-) søskenvogn skal jeg ha tak i ja, har du tips til en god en? hi
kaklemor Skrevet 15. januar 2012 #4 Skrevet 15. januar 2012 så positivt svar :-):-) jeg venter mitt andre barn og det blir 15 mnd mellom disse to:) kan si jeg forbereder meg på alt:p men mest av alt så er jeg så glad for å bringe enda et barn til verden:))
Gjøkeredet③ Skrevet 15. januar 2012 #5 Skrevet 15. januar 2012 Ja også glemte jeg å si at jeg slapp unna mye søskensjalusi, siden storebror ikke helt skjønte hva som skjedde for noe, og det var veldig greit Jeg har Mountain Buggy søskenvogn med en bag på til babyen. Veldig fornøyd. Den kommer til å bli godt brukt denne gangen også!
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2012 #6 Skrevet 15. januar 2012 Jeg planlegger også nr.to. Hadde det vært opp til meg, så ville jeg ha vært 6 måneder på vei nå, men slik er ikke det. Er også veldig spent på hvordan det blir med to relativt tette. Lillegutt er nå 1 1/2 år. IKM er rett rundt svingen )
Fru Eriksen Skrevet 15. januar 2012 #7 Skrevet 15. januar 2012 Det er 1,5 år mellom meg og min søster, og vi har hatt utrolig mye glede av å være så tett på hverandre. Ruger på vår første nå, men planlegger å starte på nr to så fort som mulig etter nr en er født
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2012 #8 Skrevet 15. januar 2012 Så spennende! Vi har en baby på 7 mnd. og jeg er på siste brett med Carazette nå, så da får vi se hva som skjer her også
Emilia m ♥j08, g10+maispire12♥ Skrevet 15. januar 2012 #9 Skrevet 15. januar 2012 Jeg har i underkant av 2 år mellom mine og venter nå nr. 3. Blir 3 barn på under 4 år! Jeg tenker at det går kjempefint. BARE JEG FÅR SOVE ut en gang i blant!!!! I helgen har mannen vært bortreist, og jeg har vært alene med to hvor minstemann har vært syk, grinete og våknet hver halvtime hele natten, stått opp i 5 tiden og ikke sovet på dagtid. Det kan bli litt mye kjenner jeg. Særlig når hun på 3 har lyst å finne på noe, og jeg er helt koma-trøtt. Det gjør vondt å bøye seg pga magen og minstemann ligger på gulvet,skriker og vil ikke kle på seg utetøy! Da er det bare å bite tennene sammen og komme seg ut av huset! Og så blir det en fin dag alt i alt likevel :-)
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2012 #10 Skrevet 15. januar 2012 Det tror jeg kommer til å gå kjempefint, hvertfall når dere planlegger det fordi dere har overskudd, økonomi, tid osv til det. Skjønner veldig godt at dere ønsker å bli ferdig med spedbarnstida så fort som mulig. Har et vennepar med to jenter som det er 15 mnd imellom. Storesøster på 16 mnd er inne i sin første trassalder, og pappaen har sitt fulle hyre med henne. Hun skriker og hyler og forlanger å bæres fra hun hentes i bhg kl 16, og til en tre kvarters tid før hun legges (men de sier at blid som ei sol i bhg). Heldigvis sover hun 14 timers netter når hun er frisk, men hun er en del syk nå som hun går i bhg dessverre. Så pappaen er en del oppe på nettene med henne for å tørke snørr og tårer og måle temp. Lillesøsteren sliter en del med magesmerter og krever derfor mye nærhet. Venninna mi må samsove med henne om natten, og hun sover da dårlig. De var på besøk her en lørdagsformiddag, og storesøsteren hylskrek absolutt hele tiden som faren ikke bar henne rundt og lot henne få ta på alt hun strakk seg etter. Veslebabyen lå for det meste og sov oppå mammaen (hun våknet og gråt hver gang mammaen prøvde å legge henne i softbagen), og jeg kunne se at nurket hadde en del magesmerter, og mammaen bekymrer seg selvfølgelig en del pga det (mammaen har nå begynt med melkeproteinfri diett + minifom til babyen). Når storesøster plutselig ble stuptrøtt i 14-tida var det rett ut i det horisontale snøværet med begge barna og søskenvogna for at hun skulle få sove en halvtimes tid (hun klarer bare å sove i vogn på dagtid, ellers kunne de selvfølgelig fått låne vår sprinkelseng). Så - det funker! Men dere må belage dere på null egentid, svært mye selvforsakelse og tidlige kvelder i noen år fremover. Mens de nydelige to vokser til, og forhåpentligvis får stor glede av hverandre Men om babyen er krevende, f eks kolikk med skrik hele kvelden og mye våkentid på natta, og storesøskenet er inne i en trassalder, så vil du som mamma gå rett i kjelleren dersom du har begge to hjemme. Så jeg tror nesten jeg hadde satset på bhg-plass, hvertfall deltid. Selv måtte jeg sove på dagtid hver gang babyen min sov frem til h*n var godt over 4 mnd pga mye nattevåk med dårlig døgnrytme og mye amming, og jeg hadde aldri klart å ha et storesøsken hjemme da; hvertfall ikke som jeg hadde klart å stimulere med noe annet enn usosial innelek. Så moro er det neppe for en halvannet-åring å se mammaen amme en baby i timevis hver dag.. Min baby nektet i tillegg å ligge i vogn og kjøre bil, men vet at det er uvanlig da. ønsker dere uansett masse lykke til med valget, og du virker som ei energisk dame som fint vil takle to små - det er innstillingen som teller
kaklemor Skrevet 15. januar 2012 #11 Skrevet 15. januar 2012 jeg har allerede søkt bhg til gull som blir 15 mnd eldre. så planlegger å venne han til 10-14 fire dager i uken.. dette går veldig bra så legge man er forberedt på begge deler!
Gjøkeredet③ Skrevet 15. januar 2012 #12 Skrevet 15. januar 2012 Visst går det bra.. Det må jo bare gå bra.. Nå kommer jo babyen enten du vil eller ikke, og den kan jo ikke sendes i retur Mye handler om innstilling. Hvis du er innstilt på at det skal gå bra, ja så er mye av jobben gjort! Vi skal ha nr. 3 nå, og det blir under 3,5 år fra eldst til yngst.. Så det blir spennende
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2012 #13 Skrevet 15. januar 2012 jeg har to år mellom nr. 1 og 2 og 3 år mellom nr. 2 og 3. Det er tøft å ha de så tette.. Av og til overveldene! Men mange ganger veldig koselig Det som er mest positivt med å ha ungene tett er vel at interessene er likere, og da er det lettere å ta hele familien med på noe som alle kan være med på! Jeg kan ikke si at jeg angrer på at jeg fikk de tett, men hadde neppe gjort det igjen. Det tar jo vekk mye av kosen med de små... Lykke til med valget
ama<3 Skrevet 15. januar 2012 #14 Skrevet 15. januar 2012 Hei! Hadde denne samtalen med moren min for noen dager siden faktisk... Jeg syntes jeg var såå heldig som har en lillebror som ble laget tre mnd etter jeg ble født. Jeg har alltid vært veeeldig knyttet til han og det har føltes veldig spesielt ,som om vi var tvillinger. Har en eldre bror men det er ikke det samme. Jeg skulle ønske jeg kunne gitt englen i magen min den samme gaven, men jeg har nok mer enn nok med den ene. Om du er usikker på om du takler det pga hormoner og svangerskapet ville jeg sett åssen svangerskap du hadde nå. For min del orker jeg ikke tanken på ni nye mnd med hypermesis inn og ut av sykehuset, men om du hadde ett fint svangerskap og livssituasjonen din rundt tilsier at det er plass for en til ville jeg gjort det. Den minste får også en å strekke seg opp til iog den eldtse får en liten en å føle ansvar for å passe på. det er så utrolig fint med søskenkjærlighet, noe ingen kan vite hvis man aldri har opplevd det
kaklemor Skrevet 16. januar 2012 #15 Skrevet 16. januar 2012 Visst går det bra.. Det må jo bare gå bra.. Nå kommer jo babyen enten du vil eller ikke, og den kan jo ikke sendes i retur Mye handler om innstilling. Hvis du er innstilt på at det skal gå bra, ja så er mye av jobben gjort! Vi skal ha nr. 3 nå, og det blir under 3,5 år fra eldst til yngst.. Så det blir spennende så gøy da:)
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2012 #16 Skrevet 17. januar 2012 Jeg hadde en som ble to når nr to kom. Og jeg må innrømme at det var mer slitsomt enn jeg kunne ha forestilt meg. Det ble aldri et sekund fri, jeg følte jeg ikke strakk til nok hos begge, jeg var vandt til å gi første ALT!Lunta ble kortere, og jeg føler meg som en dårligere mor enn jeg ønsker for dem begge. Kjærstetiden er også totalt slettet, men mini er 3mnd nå, så regner med/håper at vi får mer tid igjen sammen når minsten får leggerutiner. Men ja, det er superslitsomt, håper det blir koseligere etterhvert
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2012 #17 Skrevet 17. januar 2012 Her er det 16 mnd mellom mine. baby var da 7 mnd når jeg ble gravid igjen De er nå 5 og 6 år. Og er så glad jeg fikk to tette. Men Det var veldig tøft for oss de første to årene. (den yngste var mye sjuk og sov ikke en hel natt på nesten 3 år) Det beste rådet jeg kan gi er: Du må være litt ego, kast besøk på dør om du ikke føler for å ha besøk. Ikke reis hit og dit. Legg gode leggerutiner på barna (min ble lagt hal 7 fra de var 10mnd til 3 år) Om vi var på besøk hos andre, reiste vi hjem kl 5. De kunne bare syns vi var rare, men avslappning på kvelden gjorde at vårt forhold stod løpet ut
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2012 #18 Skrevet 17. januar 2012 Har termin med nr 4 idag og eldste er 4 1/2 år denne mnd. De 2 eldste går i park og minste er hjemme. De 3 siste er planlagt:o)
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2012 #19 Skrevet 18. januar 2012 Min samboer å jeg venter vår første i begynnelsen av juni, og vi har allerede snakket om nummer to. Vi begge kommer fra store familier med masse unger å masse ansvar opp gjennom årene, og vet litt hva vi går til. Vi satser og på to tette, vi vil egentlig kun ha to (blir det fler så blir det fler), og satser da på å presse ut en til innen utgangen av 2014. Selv har vi tid, økonomi og livsstilen til det, og jeg kan være hjemmeværende lenge om ønskelig. Jeg tror at så lenge en er innstilt på at det skal gå bra, går inn med litt egoisme som en annen skrev over her (ang besøk/ut/inn på farten osv), og tenker over at det kan faktisk bli hardt. Så stiller en ganske så forberedt. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå