Gå til innhold

Når BF får ny kjæreste.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

I mars er det ett år siden jeg tok med meg datteren min og flyttet fra samboeren. Vi har hele tiden etterpå fungert kjempefint som venner; vi var på ferie sammen i sommer og han inviterte meg til foreldrene hans på julaften ( det var min første jul uten henne). Jeg valgte å bli hjemme hos mine egne foreldre i julen.

Så sakens kjerne:

Første nyttårsdag finner jeg ut at han har ny kjæreste som han har vært sammen med noen måneder. Han har truffet foreldrene hennes og han har latt datteren vår treffe denne nye kjæresten.

Men, han har ikke sagt noe til meg om han han fått ny kjæreste (det fant jeg ut ved en tilfeldighet), og han har ikke i det hele tatt nevn for meg at datteren vår, som er 2 år, har truffet henne.

Jeg er rasende! For det første fordi jeg trodde vi var venner og det var en selvfølge at han skulle si det til meg når han traff en ny som det var alvorlig med. Jeg kan garantere dere at jeg ikke er sjalu, jeg er helt sikker på at det var rett av meg å gå fra ham.

Og at han har latt datteren vår treffe henne uten å nevne det for meg i det hele tatt. Det er jo en stor sak når nye kjærester treffer barna, er det ikke? Han mener jeg overdriver og ikke har noenting med hva han gjør. Mens jeg mener at han kan ha så mange kjærester han bare vil, men hvis de skal treffe datteren min, så skal jeg vite om det.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Heartbroken
Skrevet

Du har ikke større bestemmelsesrett over barnet enn faren, så når hun er sammen med han, er det han som bestemmer hvem hun skal møte!

Du har lov å være skuffet og lei deg, siden du trodde dere var venner, men rasende synes jeg ikke du kan være. Du valgte å bryte forholdet, og da må du også ta konsekvensene av det. Og en stor konsekvens, er at du ikke har full kontroll på hva som foregår når bf har barnet hos seg.

Skrevet

Du kan mene så mye du vil, men du har ingenting med hva han gjør, hvem han presenterer for barnet eller noe annet.

Sånn er det bare. Han har heller ikke meldeplikt til deg.......

Jeg har selv mange ganger ønsket å kunne styre min eks(far til mine barn) sine greier, men jeg kan ikke.

Skrevet

Når det gjelder nye partnere og mennesker som vil spille en stor rolle i barnas liv så synes jeg absolutt det er på sin plass at en andre forelderen vet om dette OG vet om at barnet / barna har møtt den nye partneren.

Jeg skjønner godt at du er rasende. Det ville jeg også blitt.

Skrevet

Når det gjelder nye partnere og mennesker som vil spille en stor rolle i barnas liv så synes jeg absolutt det er på sin plass at en andre forelderen vet om dette OG vet om at barnet / barna har møtt den nye partneren.

Men det hjelper ikke på noe å bli rasende, for en får ikke mer rett til å vite eller kunne styre det likevel....... Det lager bare surere forhold for samarbeidet.

Hadde DU likt at andre skulle ha noe å si om hva du velger?

Skrevet

Jeg skjønner ikke at du er rasende og er enig med eksen din i at du er hysterisk og overdriver. Vet du om den nye damen er introdusert som kjæreste i det hele tatt da? Kanskje ungen bare har møtt henne som en "venn av pappa"?

Du har ingenting med hvem ungen møter når pappa har ansvaret og selv om dere er venner har han ingen meldeplikt til deg.

Svelg nå dette og fortsett det gode samarbeidet. Lite sannsynlig at dere kan være veldig gode venner og sosiale på samme måte lenger når det kommer nye partnere inn i bildet, men et godt samarbeid må dere fortsette å ha. Respekter at han har et privatliv, og like stor rett som deg til å avgjøre hva som er riktig og galt når det kommer til datteren deres.

Skrevet

Men det hjelper ikke på noe å bli rasende, for en får ikke mer rett til å vite eller kunne styre det likevel....... Det lager bare surere forhold for samarbeidet.

Hadde DU likt at andre skulle ha noe å si om hva du velger?

Jeg hadde faktisk vært voksen nok til å fortelle far til barna at det var kommet inn en ny mann i livet mitt som også vil bli en del av barnas liv.

Verken jeg eller HI skriver noe om å nekte far å ha ny kjæreste, men at vi anser det som normalt å fortelle slike ting som vil angå felles barn.

Vet ikke helt hvem som lager et surt samarbeid her, men jeg holder en knapp på eksen til HI all den tid har fortier slike viktige opplysninger

Skrevet

Det hjelper ikke om du er rasende, han kan ikke forandre på fortiden. Gjort er gjort.

Svelg sinne og gjør det du kan for å fortsette det gode samarbeidet.

Skrevet

HI her.

Jeg skjønner at rasende kanskje var å ta litt hardt i, men jeg må være ærlig å si at jeg er veldig skuffet.

Han har kommet og gått som han har hatt lyst til her hjemme hos oss for at datteren vår skal få se ham så mye som mulig. Jeg har ofte lagt planer etter at han skal få komme å være med henne utenom de dagene som er hans.

Når vi har vært såpass mye med hverandre, så hadde det vært naturlig for meg å fortelle han det hvis jeg fikk meg en ny kjæreste som var viktig nok til at jeg ville presentere han for datteren min. Og jeg tok det som en selvfølge at han ville gjøre det samme.

Jeg har sagt til han at hvis jeg ikke har noe med hva han gjør når han har datteren vår, så kan han ikke regne med at han har noe med hva jeg gjør når jeg har henne.

Jeg merker at jeg går helt i "vranglås" og tenker at jeg ikke har tenkt å gjøre livet hans så enkelt som jeg har, når han tydeligvis ikke har noen respekt for meg og mine meninger.

Vi ringer fremdeles til han hver kveld for at hun skal få si natta til pappaen sin. Han har samme samværsavtale som han har hatt hittil. Forskjellen er at han ikke kan komme og gå som han vil her hjemme hos oss.

Og når han får tilbud om å reise offshore i jobben sin, får han selv velge om han skal jobbe eller være med datteren sin. Jeg kan ikke flytte om på mine planer hver gang han får mulighet til å tjene ekstra.

Skrevet

HI her.

Jeg skjønner at rasende kanskje var å ta litt hardt i, men jeg må være ærlig å si at jeg er veldig skuffet.

Han har kommet og gått som han har hatt lyst til her hjemme hos oss for at datteren vår skal få se ham så mye som mulig. Jeg har ofte lagt planer etter at han skal få komme å være med henne utenom de dagene som er hans.

Når vi har vært såpass mye med hverandre, så hadde det vært naturlig for meg å fortelle han det hvis jeg fikk meg en ny kjæreste som var viktig nok til at jeg ville presentere han for datteren min. Og jeg tok det som en selvfølge at han ville gjøre det samme.

Jeg har sagt til han at hvis jeg ikke har noe med hva han gjør når han har datteren vår, så kan han ikke regne med at han har noe med hva jeg gjør når jeg har henne.

Forstår situasjonen din veldig godt; jeg opplevde det samme for noen år siden og kjenner at skuffelsen stikker litt i meg når jeg tenker på det. Som deg, trodde jeg også at vi hadde et så godt samarbeid og vennskap at han ville fortelle meg om et nytt forhold først. I mitt hode skyldte han meg det. Det gjorde han altså ikke. Enda han, som din eks, besøkte sitt barn fritt, overnattet ved behov (på eget rom, vi var ferdige med kjæresteforholdet) og i det hele tatt hadde all verdens anledining til å si noe.

Anagelig synes han det er et sårt eller vanskelig tema å ta opp med deg? Kanskje han er redd du skal mislike at han har gått videre? Eller han synes følelser generelt er vanskelige å snakke om? Mange menn - og kvinner, for den saks skyld - synes nok det er litt vanskelig å snakke om nye forhold med eksen. Selv om man har all mulighet til å fortelle det, er samtalen så vanskelig å innlede med en som en en gang elsket. Jeg forstår det også godt, jeg har kjent på de følelsene også.

Jeg merker at jeg går helt i "vranglås" og tenker at jeg ikke har tenkt å gjøre livet hans så enkelt som jeg har, når han tydeligvis ikke har noen respekt for meg og mine meninger.

Vi ringer fremdeles til han hver kveld for at hun skal få si natta til pappaen sin. Han har samme samværsavtale som han har hatt hittil. Forskjellen er at han ikke kan komme og gå som han vil her hjemme hos oss.

Og når han får tilbud om å reise offshore i jobben sin, får han selv velge om han skal jobbe eller være med datteren sin. Jeg kan ikke flytte om på mine planer hver gang han får mulighet til å tjene ekstra.

Skuffelsen din går over etter hvert, helt sikkert. Jeg synes du godt kan gi uttrykk for at du er skuffet. Men forklar ham hvorfor! Snakk sammen, sett ord på hvilke forventinger du hadde. Hvis du aldri har sagt hva du forventet, kan han jo ikke handle deretter? Det er jo bare å si at du trodde dere hadde er godt samarbeid, en god tone, et vennskap, en felles forståelse om å drøfte viktige ting i forhold til barnet deres. Si at du skjønner at dere ser ulikt på hva som angår deres datters beste. Stoler du på at han vil det este for datteren din?

Etter hvert greier du kanskje å gi litt mer slipp og la ham styre sin tid med henne slik an ønsker. Det er vanskelig sånn relativt kort tid etter et brudd og når det liksom går opp for en at noen annen virkelig har tatt den plassen en selv hadde en gang. Det nærmer seg et år, så det er jo ikke underlig at dere voksne går videre i nye forhold etter hvert. Det er bare så rart når det skjer. Fordi det plutselig blir så klart at det ikke er "dere" mer, det er han og så er det du.

Du må tenke på at barnet deres har det best om dere samarbeider godt. Jeg synes ikke du skal gå på akkord med deg selv og kaste store planer på båten om han får en uventet jobbehelg -- å være fleksibel gavner imidlertid ikke bare datteren din, men på sikt også deg. Ikke la dette ødelegge det gode eks-forholdet dere har bygget opp ved å hevne deg.

Du vet jo heller ikke noe om hvordan de har møttes. Kanskje han ville se dem sammen før han går videre med forholdet, at hun er introdusert kun som pappas venn? Prøv å se stort på det, og snakk med ham.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...