Gå til innhold

Varmblodig 14 åring.

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥

Anbefalte innlegg

Gjest Heartbroken
Skrevet

Snuppa har alltid vært varmblodig av seg, og i hele oppveksten har jeg kledd på, og hun kledd av. Hun er ikke før kommet inn døren, før genser og bukse må av, og hun valser rundt i hotpant og t-shirt.

Nå hadde hun gjort seg klar til å dra til Sentrum sammen med en venninne i en tynn og kort t-shirt, jeans og boblejakke. Det ble full diskusjon da jeg nektet henne å gå så tynnkledd og etter mye spetakkel tok hun en cardigan over, men jeg mistenker at den havner i en pose så snart hun er ute av syne...

Så er spørsmålet, er det egentlig skadelig/galt å gå så tynnkledd så lenge hun ikke fryser? Jeg har alltid hørt at jenter skal holde seg varme i mage/underliv-regionen, men stemmer dette? Det er jo fælt å tvinge henne å kle seg varmere enn hun føler for også da....

Det er 3-4 grader hos oss, ikke iskaldt, men det er jo ikke sommertemperatur heller da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer at de kan få mer underhudsfett rundt maven om de går med den bar.

Ellers er det sikkert nok med en vanlig t-skjorte og tykk jakke om hun ikke skal være så mye ute. Eller en tynn bomullsgenser.

Skrevet

Er man kald i underlivet/på rumpa får man lettere UVI. Jeg synes egentlig du overdriver situasjonen, en 14 åring er i stand til å vurdere temperaturen selv og kan kle seg deretter. Du sier selv at du er klar over at hun er varmblodig og at hun ikke fryser. Min mann og min datter er likedan, mannen går kun med t skjorte under boblejakka, og min datter har kun ullundertøy under bobledressen selvom de andre barna i barnehagen har et ekstra lag med ull/fleece. Selv fryser jeg bare jeg tenker på snø, men har lært og forstått at folk er ulike, tenk om mannen min skulle tvinge meg til å ta av me genserne mine fordi han synes det er varmt? Det er like ille å koke over som å fryse.

Egentlig kjenner jeg at jeg blir litt irritert på dine datters vegne... "en genser er noe barna har på seg når mor fryser", er det et utrykk som sier.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Er man kald i underlivet/på rumpa får man lettere UVI. Jeg synes egentlig du overdriver situasjonen, en 14 åring er i stand til å vurdere temperaturen selv og kan kle seg deretter. Du sier selv at du er klar over at hun er varmblodig og at hun ikke fryser. Min mann og min datter er likedan, mannen går kun med t skjorte under boblejakka, og min datter har kun ullundertøy under bobledressen selvom de andre barna i barnehagen har et ekstra lag med ull/fleece. Selv fryser jeg bare jeg tenker på snø, men har lært og forstått at folk er ulike, tenk om mannen min skulle tvinge meg til å ta av me genserne mine fordi han synes det er varmt? Det er like ille å koke over som å fryse.

Egentlig kjenner jeg at jeg blir litt irritert på dine datters vegne... "en genser er noe barna har på seg når mor fryser", er det et utrykk som sier.

Grunnen til at jeg spør her inne er jo at jeg føler det blir litt feil å "tvangs-kle" henne.

Men så er det jo fakta at i den alderen er det ikke komfort og helse som står i fokus, men hva som er kult og som tar seg best ut - derfor klarer jeg ikke helt å stole på at det stemmer når hun påstår at hun ikke fryser :) spesielt siden jeg er en frostpinne selv.

Man slutter ikke å være mamma selv om avkommet vokser til, man vil fremdeles beskytte og ta vare på dem, og noe som ligger dypt i de fleste foreldre er at barna hvertfall ikke skal fryse :)

Skrevet

Jeg skjønner veldig godt hva du mener og forstår dine bekymringer, men nettopp fordi jeg er en frysepinne selv og vet hvor jævlig det er å være kald ville jeg stolt på at selv en 14 åring foretrekker å være varm fremfor moteriktig. Hvertfall twnkte jeg slik også da jeg var 14, men jeg var kanskje litt snusfornuftigbfor alderen... Ingen ser om hun har en topp eller en cardigan under jakka uansett...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...