Anonym bruker Skrevet 14. januar 2012 #1 Skrevet 14. januar 2012 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10075500 SV kommer nå også til å stemme ja til tidlig ul for alle. De som stemmer nei begrunner dette med at de ikke ønsker et sorteringssamfunn. Og da må jeg spørre, er det noe galt med et såkalt "sorteringssamfunn"? Det jeg tenker er at man som familie selv kanskje bør få ta det valget. La oss si at man venter barn nr 2 eller nr 3. Man er i en tøff situasjon fra før av, kanskje med et barn som allerede har adferdsvansker eller andre problemer. Og man vet selv at man ikke hadde hatt tid, overskudd eller kapasitet til å følge opp et barn til med lignende problemer. (Og nei, man burde da kanskje ikke bli gravid i det hele tatt igjen!) Er det da opp til familien eller staten å velge hva man føler man har muligheten til å leve med?
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2012 #2 Skrevet 14. januar 2012 Er helt enig med deg HI, vi må få bestemme selv dersom det er avvik på fosteret. Vi må få bestemme over vår egen kropp!
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2012 #3 Skrevet 14. januar 2012 Sorteringssamfunn er skummelt på mange måter... altså man ønsker jo et mangfold og ikke at det skal endre seg til å bli et press til å fjerne alt som ikke er perfekt, kan jo bli slikt. Men samtidig så tror jeg faktisk jeg hadde "sortert ut" om jeg hadde visst om en skade på så tidlig tidspunkt fordi jeg hadde tenkt på hvilken belastning dette ville være for meg og min familie. synes det er bra at man får mulighet til å ta et slikt valg. synes det er bra med ul i uke 12 uansett, det er jo dem som opplever å ikke ha noe valg men måtte ta senabort etter ul i uke 19, eller der faktisk fosteret har vært dødt hele tiden. mange grunner til å ha ultralyd i uke 12. og synes ikke det er værre å ta abort pga sk på foster ade enn pga at "det ikke er riktig timing" osv. Ikke så lenge det holdes innenfor normal abbortfrist (eller noen få dager over kan jo skje det blir ved ul i uke 12?)
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2012 #4 Skrevet 14. januar 2012 Med selvbestemt abort, så har vi allerede et sorteringssamfunn: uønskede fostre blir sortert vekk. Har aldri forstått hvorfor det er greit å velge vekk friske fostre, mens det ikke er greit å velge vekk syke fostre.
Tauriel Skrevet 14. januar 2012 #5 Skrevet 14. januar 2012 For å sjekke om det er liv i fosteret ja, for "sortering" nei....
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2012 #6 Skrevet 14. januar 2012 Jeg er for. For å ivareta den gravides psykiske helse. Jeg har i alle fall syns det har vært en veldig belastning å ikke få vite om det er liv før man er halvveis i svangerskapet. Har hver gang reist langt og tatt en privat UL da det ikke er privatklinikker i nærmeste by. Når det gjelder er å sortere ut foster med diverse avvik syns jeg det er vanskeligere. Selv skulle det mye til for at jeg skulle ta abort om det var no galt med fosteret.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2012 #7 Skrevet 14. januar 2012 Hadde vi fått ul i uke 12 hadde vi vært spart et svært tungt svangerskap, og ikke minst den evige sorgen over å ha bært frem et barn som ikke kunne leve utenfor magen. Det er viktig å fokusere på mulighetene til tidlig behandling av avvik og tidlig oppdagelse av store avvik som er uforenelig med liv. De som bruker UL til å sortere bort barn med skavanker, tar helt sikkert tidlig ul uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå