Gå til innhold

Noen som har innspill til kostholdet mitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid og synes vekta kommer på for fort, er 32 uker på vei og har allerede lagt på meg 12 kilo. Jeg har ikke noen problemer med å skulle ta av noen kilo ekstra etter fødselen, det tenker jeg kommer til å gå greit. Men jeg vil gjerne slippe å føde en kjempebaby.

Frokost: Sliter litt med forstoppelse, så jeg har begynt å spise fiberrike matvarer til frokost. Jeg spiser enten 4 fiberrik med fløtemysost, 2 wasa husman med en boks makrell i tomat eller grøt av 1 dl havrekli, 1 eple og litt cottage cheese og vann. Jeg drikker et glass (2,5 dl) skummet kulturmelk og en spiseskje tran til frokost hver dag.

Lunsj: Enten 2 knekkebrød med fløtemysost eller makrell i tomat eller av og til en ferdigsmurt maistrekant fra kantinen. Et eple eller en appelsin til.

Middag: Det går mye i laksefilet, panert hvit fisk, karbonadedeig, kyllingfilet og svinefilet. Vi spiser ikke pølser eller farseprodukter, men det blir en del kosemat som taco og pizza. Til taco spiser jeg ikke ost og rømme, og vi bruker karbonadedeig både til taco og pizza. Som tilbehør blir det enten poteter eller ris, og jeg fyller alltid nesten halve fatet med grønnsaker. Det blir lite saus til middag, men stekesky når jeg steker i stekepanne. Ellers bruker jeg lett creme fraice eller kesam i stedet for de feteste variantene når jeg lager jevnet saus. Vi ovnssteker mye av maten. Jeg spiser en filet på 150 gram av fisk og kjøtt, ca samme mengde karbonadedeig. Av poteter tilbreder jeg 1,5 mellomstor potet per pers, og 50 g ris per pers. Grønnsaksporsjonene våre er mellomstore vil jeg tro, det blir en broccoli eller en pose frosne broccolitopper til to, eller en løk og en paprika, eller 2-3 gulrøtter.

Mellommåltid: Jeg er ekstremt søthungrig, og kan gjerne spise en håndfull rosiner eller noen svisker på kvelden. Ellers blir det gjerne to fiberrik med fløtemysost etter jobb, eller en activiayoghurt/skyr.

Godteri: Jeg prøver å ligge unna, siden jeg ikke eier begrensningsevne, men det blir nok en sprekk eller to i uka. Da deler gjerne jeg og mannen en stor plate melkesjokolade. Ellers så drikker jeg så godt som aldri sukkerholdig drikke, da jeg synes det gir ekkelt belegg på tennene.

Det er klart at jula kan være medvirkende faktor til at jeg har gått opp gjennomsnittlig total vektoppgang allerede nå, to måneder før termin, og selvfølgelig er det uheldig med sjokoladesprekk. Men jeg greier rett og slett ikke å se at kostholdet mitt er så ute og kjøre. Noen som har innspill til hva jeg bør endre? Jeg inbiller meg at mengdene er greie, skal jo på ingen måte ned i vekt, bare begrense oppgangen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du er helt ærlig her kan ikke jeg se hva du kan endre på. Vann som tørstedrikk er viktig.

Husk at du er gravid, kroppen din skal legge på seg. Det kan være vann, og kroppen kan ha satt ned forbrenningen din.

Husk at fysisk aktivitet er like viktig som gravid som ellers.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...