Gå til innhold

Egenmelding og slikt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var så mye nytt her inne nå. Egentlig skriver jeg bare et innlegg for å teste ut dette nye.

Litt kranglete også da...så da blir det jo to fluer her.

Nå er vi i begynnelsen av et nytt år. Jeg er på femte året på samme arbeidsplass og har merket en ganske tydelig tendens.

Egenmeldinger blir flittig brukt hos oss (i pleie og omsorg) men mest tydelig blir dette i november/desember måned hvert år!

Er virkelig alle like syke på denne tiden av året eller kan det väre andre ting som spiller inn visse tilfeller?

1. Du er virkelig syk og orker ikke jobbe

2. Du har nesten ikke brukt noen egenmeldingsdager dette året så nå er det jaggu meg på tide.

3. Jeg er så sliten på slutten av året, blir mye lettere syk nå.

4. Har så mye jeg skulle gjort för jul. Gjör vel ikke noe om jeg tar et par, tre dager hjemme...jeg er jo så trofast resten av året.

Noen som kjenner seg igjen...eller kjenner noen andre som kjenner seg igjen?

God helg ;-D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som bruker 2 og 4 fortjener å bruke opp egenmeldingene sine på fjas for så å få et skikkelig magevirus der de driter på seg på jobben, må reise hjem og sitte der uten lønn i noen dager.

Skrevet

De som bruker 2 og 4 fortjener å bruke opp egenmeldingene sine på fjas for så å få et skikkelig magevirus der de driter på seg på jobben, må reise hjem og sitte der uten lønn i noen dager.

Helt enig med deg!

I blant lurer jeg på hvor ofte noen faktisk kan ha magesjuke??

Eller feber....

Gjest sug lut
Skrevet

Vel, jeg har aldri tatt en egenmelding uten grunn, har vel egt lagt inn i alt to egenmeldinger på det jeg husker av mine snart tjue år i arbeidslivet. Har heller ikke en arbeidshverdag der andre driver utstrakt med det. Men ville lett ha kjølhalt folk som tok en 2 eller 4 - det er hos oss sykt mye å gjøre på jobb på den tida og blir dermed enda mer på de som er igjen. Nr 3 og 1 er jo tett knytta, og jeg opplever at det er sånne som brukes der jeg ferdes.

Skrevet

Du kommer jo ikke unna at det er mye magevirus i november/desember da. Kan ikke huske ett år med små unger hvor vi ikke har vært støkk i den perioden der med en eller flere som spyr. Og i år har jeg hatt gleden av å være der to ganger.

Men jeg føler ikke at det mange egenmeldinger på vår arbeidsplass. Og ettersom det er en IA-bedrift har vi mye av alt.

Skrevet

Du kommer jo ikke unna at det er mye magevirus i november/desember da. Kan ikke huske ett år med små unger hvor vi ikke har vært støkk i den perioden der med en eller flere som spyr. Og i år har jeg hatt gleden av å være der to ganger.

Men jeg føler ikke at det mange egenmeldinger på vår arbeidsplass. Og ettersom det er en IA-bedrift har vi mye av alt.

Joda, du har et poeng. Men de som drar opp "prosenten" hos oss, de har ikke små barn. Bare litt lite respekt for kollegaer og arbeidsledere. Disse har et jevnt sykefravär hele året, iofs.

Skrevet

Jeg har jobbet på steder med turnus, hvor enkelte nærmest har hatt turnus på sykefraværet sitt også. Samme regla hver sjette uke, kun med få unntak. Det ålreite er jo at muligheten til å bruke egenmelding, ikke er noe man har krav på som arbeidstaker, men en rettighet man kan fratas, hvis arbeidsgiver mistenker at det er noe muffens.

Skrevet

Jeg har jobbet på steder med turnus, hvor enkelte nærmest har hatt turnus på sykefraværet sitt også. Samme regla hver sjette uke, kun med få unntak. Det ålreite er jo at muligheten til å bruke egenmelding, ikke er noe man har krav på som arbeidstaker, men en rettighet man kan fratas, hvis arbeidsgiver mistenker at det er noe muffens.

Der er faktisk facebook en god hjelper...for visse klarer jo å väre veldig aktive der inne samtidig som de er syke. Som f.eks å skrive at du er å handler når du er hjemme med omgangsyken. Eller spiller farmville etc med hodepine.

Skrevet

Der er faktisk facebook en god hjelper...for visse klarer jo å väre veldig aktive der inne samtidig som de er syke. Som f.eks å skrive at du er å handler når du er hjemme med omgangsyken. Eller spiller farmville etc med hodepine.

Hehe... :)

Eller som hos oss på gamlejobben, der en av damene kom på jobb og utbrøt: "Hva?! Er NN hjemme med sykt barn? Jeg så jo nettopp ungen i barnehagen, da jeg leverte Nina!!" Samme fyren ble observert på hengende på senteret og spille pengespill, mens han skulle vært på jobb, men var hjemme pga. omgangssyke. Det er derfor jeg vet at man kan miste retten til både egenmeldingsdager og sykt barn- dager. :)

Gjest sug lut
Skrevet

Jeg er faktisk oppdratt til at man ikke skal juge på seg sjukdom, og tør ikke tenke på konsekvensene om jeg gjør det - er sjuk ofte nok uten å utfordre skjebnen.

Skrevet

Jeg er faktisk oppdratt til at man ikke skal juge på seg sjukdom, og tør ikke tenke på konsekvensene om jeg gjør det - er sjuk ofte nok uten å utfordre skjebnen.

Hvis vinden snur, kan du forbli sjuk for alltid. Kronisk ørebetennelse, magesjau og vrikka fot.

Skrevet

Egenmeldingene går vel over 12 måneder, de følger ikke kalenderåret...

Gjest tilda med to små <3
Skrevet

Hos oss (jobber "i staten") følger det kalenderåret. (Når jeg tenker meg om gjorde det det da jeg jobbet i privat bedrift også.) Samme med sykt-barn-dager.

Skrevet

Hos oss (jobber "i staten") følger det kalenderåret. (Når jeg tenker meg om gjorde det det da jeg jobbet i privat bedrift også.) Samme med sykt-barn-dager.

Det er feil,uansett hvor du jobber så er det folketrygdeloven som bestemmer. Sykt barn er pr kalenderår,egenmld er pr 12 mnd

Gjest amandine
Skrevet

Så her sitter jeg da, hjemme fra jobb for tredje gang siden august med unge med magesjau. I tillegg har jeg hatt unge med brukket arm, tre ganger vannkopper, lungebetennelse og en hjernerystelse. Og i helse og omsorg hvor jeg jobber, har jeg ingen mulighet til å gå på jobb hanglende med feber og spy i lomma. Sånn er det bare..Og jeg håper inderlig mine kolleger vet at jeg ikke snylter....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...