Gå til innhold

Dere som ikke lager mat fra bunnen av

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hva spiser dere til middag?

Ser det er mange tråder innimellom med motsatt spørsmål,så jeg er nysgjerrig

Endret av ellen-propellen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva vil fra bunnen si da?

Jeg lager lasagne fra bunnen, men kjøper platene.. Krydder, saus og ostesaus er hjemmelaget. Kjøttdeigen er fra butikken.

Lager Nachoes, og da har jeg ferdige nachos og kjøttdeig. Samme med taco

bruker mye ferdigsauser, da saus er virkelig ikke noe jeg er flink til.. Klarer til å med å ødelegge posesausene av og til.. :P

Skrevet

Hva er bunnen? Er det lov å bruke salsa på glass, eller må den lages? Er det lov å bruke tacokrydder? For de bruker jeg, og så bruker jeg sauser fra toro, pizzafyll og tomatsuppe, og en og annen gang gryterett. Samt dolmio pastasauser. Styrer unna det som smaker mest msg, og tilpasser sauser med fond og div annet. Kjøper også pølser og karbonadedeig ferdig, kjøper aldri halv ku.

Synes denne diskusjonen er rar, fordi det aldri har blitt definert hva som er bunnen. Men jeg baker alt selv, og jeg lager mye mat. Og jeg synes vi spiser fornuftig.

Skrevet

hvor mye ifra bunn av tenker du på?

jeg lager ikke alt ifra bunn av, men

vi spiser fiskeboller i hvit/karrysaus og poteter (lager sausen selv).

Kjøttkaker i brunsaus (lager brunsaus selv, men kjøper som oftes kjøttkakene, samme med fiskekaker.

Pannekaker (lager jeg selfølgelig selv)

Spaghetti og og kjøttsaus (lager litt av kjøttsausen selv, kjøper en pk dolmino og sper på med løk, gullerot etc.).

Fiskegrateng (kjøpings).

Taco (lager vell som de fleste andre?)

Ovnsbakt torsk/laks (kjøper fersk, ferdig filetert fisk, ellers lages det ifra bunnen av)

Chicken tandoori (Toro)

Lasagne, (av og til Toro og av og til ifra bunnen av)

Dette er vel noen gjengangere til oss.

Skrevet

Ja men hva menes med å lage maten selv da?

Som folk sier her.. kjøper pølser og kjøttdeig. surkål osv.

koker grøt av grøt ris og melk. melker ikke kua selv.

Kjøper fisk og maler og lager fiskekaker og boller, kjøper kjøttdeig og karbonadedeig og medisterdeig og lager kjøttaker, karbonader og medisterkaker selv.

Bruker Toro supper som basis noen ganger.

noen ganger lager jeg alt selv .

Skrevet

Kommer an på hva du mener det. Jeg bruker f.eks ferdigkjøpte lasagneplater og tomatpurre i lasagnen. For noen dager siden hadde vi "fiskekake-lapskaus", da brukte jeg Toro sin brune saus som basis og hadde i masse poteter, kålrot, gulrøtter, blomkål, brokkoli og ferdige fabrikkerte fiskekaker. Vi har ofte en basis av poteter og grønnsaker, eller ris og grønnsaker, men med ferdig grillet kylling, eller ferdig kjøpt fiskepudding, fiskeboller osv. Vi spiser også fullkornpasta, men det lager jeg aldri selv, ei heller pommes frites som vi av og til har. Kjøttkaker kan jeg både lage eller kjøpe, kommer helt an på hva jeg orker.

Føler at slik vi gjør det er ganske normalt. Litt poser og ferdige produkter, og litt hjemmelaget når det er tid til det :)

Skrevet

Vi kjøper blant annet dette som ikke er fra bunnen av: kjøttboller, fiskekaker, buljong, dressingmikser, kyllinggrytepose, hakkede tomater.. Noe av dette kunne vi selvsagt laget mer fra bunnen av, som feks kyllinggryta.

Skrevet

Jeg er en av dem som ikke lager noe fra bunnen.

Kjøper pannekakerøre og vaffelrøre på pose for eksempel.

Baker kun det som kan lages fra pose, både kaker og boller.

Pepperkakedeigen til jul var kjøpt på ikea, det samme var pepperkakehusdelene.

Kjøper selvfølgelig hamburgere, lager dem ikke, men steker dem selvfølgelig. Fiskegrateng kjøpes, samme med supper.

Sauser kommer fra pose, likeså med gryteretter. Pizzaen er kjøpt og kyllingvingene trengs kun å varmes i microen.

Pastasausen kommer fra glass og lasagnen fra pose. Grønnsakene er ofte dypfryste fra pose.

Jeg liker ikke å lage mat, jeg interesserer meg ikke for det, derfor blir det som regel best hvis jeg kjøper.

Skrevet

Men du da Ellen hva lager du?

Skrevet

Min definisjon av å lage mat fra bunnen av er at man lager mat av ferske, eller råe matvarer. Jeg mener ikke at man nødvendigvis må ha produsert alle matvarer selv, og mener at produkter som er de samme om man lager de selv, eller om de er puttet på en burk, tube eller vaacum (konservert) ikke har noe å si for definisjonen lage selv. Jeg trur INGEN per idag lager alt fra bunn med kun egenproduserte råvarer og produkter. Men det er jo en stor forskjell på det og lage det man kan fra rene produkter, og utelukkende leve på Fjordland, og ferdilagede supper og gryteretter. Ikke for at det er noe i veien med det heller hvis det nå er det man liker.

Skrevet

Men du da Ellen hva lager du?

Her pleier vi å skille mellom lettvint mat og skikkelig middag ;)

Skikkelig middag har kjøtt,poteter og grønnsaker. Enkel middag er hel fabrikater som Grandiosa, pølse i brød osv.

Vi har ca halvt om halvt uka igjennom.

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor taco er så populært... smaker ikke godt engang..

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Hjemmelaget tacos er godt, synes jeg. Dvs. hjemmekrydra, for jeg lager ikke skjellene eller lefsene selv.

Skrevet

Lasagne

Moussaka

Div gryteretter

Ulike typer spaghetti

Ulike typer pizza, hvit og rød

Alle fiskeretter

Kjøttkaker

Innbakt kylling

Kyllinggryter

Div gratenger

Spaghetti

Har i grunnen alltid laget det aller meste fra bunnen av, aldri kjøpt halvfabrikata (lager ikke lasagneplatene og selve spaghettien selv da) med unntak av bearnaisesaus og bretagnesaus. Men nå de siste ukene har jeg "oppdaget" Toro da mannen min har jobbet mye ettermiddagsskift og jeg da er alene med en ute på snart to og et spedbarn med kollik. Gud velsigne Toro!

Skrevet

Skal vi se..

Mandag: Jegergryte fra Toro som base for gryterett.

Tirsdag: coop pizzafyllpose til pizzaen

Onsdag: ingen halvfabrikata

Torsdag: ingen halfabrikata

Fredag: fylt rødspette fra findus

Lørdag: blir nok både tacokrydder på pose og tacosaus på glass i tillegg til kjøpte tacolefser

Søndag: ingen halvfabrikata

Ikke en uvanlig uke, jeg regner med at jeg bruker halvfabrikata i ca halvparten av ukas middager..

Skrevet

Oj! Så nå at jeg ikke så ordet "ikke" i overskriften. Sorry, da svarte jeg helt feil... Svarte på hva jeg lager fra bunnen av... Er såpass ny i Toro-ganger at jeg ikke har testet ut så mye enda, men jeg skal prøve taco-gryta i morgen:)

Skrevet

Tror nok jeg også bruker noe "tørrmat" fra pose omtrent halvparten av dagene... Vi lager som regel hamburgere og kjøttkaker selv fra kjøpt karbonadedeig og kjøttdeig, men bruker f.eks kantarellsausen fra Toro til kotelettene...

Vi kjøper friske grønnsaker, mye fileter (kyllingfilet, svinefilet, fiskefilet osv) og prøver begrense kjøttdeigen til en gang eller to i uken. Lager mye sauser selv, brun saus, sandefjordsmør osv, men lager soppsaus fra pose.

Baker ALDRI fra pose, der går grensen min ;)

Skrevet

Hva spiser dere til middag?

Ser det er mange tråder innimellom med motsatt spørsmål,så jeg er nysgjerrig

Hehehe....disse svarene viser tydelig at det jeg har hatt mistanke om stemmer ganske bra ;) Nemlig at småripsa her inne som strever fælt med å være skikkelige husmødre ikke forstår hva det innebærer å lage mat fra bunnen!! Når disse wannabe-husmødrene her inne bedyrer at de lager mat fra bunnen består altså disse måltidene av minst halvparten halvfabrikata som pasta etc. Altså tror småjentene her inne at det som er litt mer avansert enn grandiosa er "mat fra bunnen". HAHAHA

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Kjører en rundt 70/30-fordeling her. Jeg lager lite saus fra bunnen av og så bruker jeg gjerne Toro når jeg lager lasagne, pizza og slikt.

Ellers så går det i rent kjøtt, kylling og fisk med poteter / ris og grønnsaker til eller sammen i en form.

Tenkte å investere i en god kokebok. Tror at jeg er litt kjedelig og alt for lite kreativ i matlagingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...