Gå til innhold

kan gravide spise salami?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, salami er spekemat. Les på www.matportalen.no, så ser du det.

Det kan være både toksoplasmose og listeria i dette, så det bør unngås med mindre du varmebehandler det.

Skrevet

Fårepølse da? Har testet meg fra toksoplasmose og har antistoffer mot dette....

(ikke Hi)

Skrevet

Fårepølse er også speket. Kun kokt/stekt kjøtt er ok.

Det kan være listeria i dette også, noe som kan forårsake spontanabort. Og da hjelper det jo ikke at du har antistoffer mot toksoplasmose.

Listeria forsvinner ved frysing og/eller koking/steking, mens toksoplasmose kun forsvinner ved det siste.

Skrevet

Det kan være listeria i dette også, noe som kan forårsake spontanabort. Og da hjelper det jo ikke at du har antistoffer mot toksoplasmose.

Listeria forsvinner ved frysing og/eller koking/steking, mens toksoplasmose kun forsvinner ved det siste.

Så da kan jeg egentlig fryse ned fårepølsen noen dager får så å nyyyyyyte den helt trygt?

Bar av nyskjerrighet; Jeg er nå i uke 28, så spontanabort er litt seint, men kan listeria føre til andre skader på babyen, eller er det mindre farlig så seint i svangerskapet?

Skrevet

Så da kan jeg egentlig fryse ned fårepølsen noen dager får så å nyyyyyyte den helt trygt?

Bar av nyskjerrighet; Jeg er nå i uke 28, så spontanabort er litt seint, men kan listeria føre til andre skader på babyen, eller er det mindre farlig så seint i svangerskapet?

Ja, du kan fryse den ned og spise den ja. De som ikke har antistoffer mot toksoplasmose, må derimot steke den, evt ha den i mikro eller annen varmebehandling.

Det var en kvinne som mistet sine ufødte tvillinger pga listeria for en tid tilbake, og hun var et stykke på vei. Hun lå atpåtil på sykehus. Der var det altså ikke abort, men dødfødsel.

Sykdommen listeriose, som er det man får av dette, kan føre til livstruende sykdom hos fostre- og også hos andre, voksne mennesker.

Da disse tvillingene døde, var det også et annet menneske som mistet livet pga sykdommen. Så det er ikke nboe å tulle med!

Litt om dette:

http://www.fhi.no/ew...1:6043:73:::0:0

Skrevet

Er I 9 mnd og har spist salami I begge svangerskap! Iiiiiiik! Har vært obs på at det har vært ferskt ut av pk osv, men likevel...... Tenkte at spekemat var type rått kjøtt - trodde salami hadde vært varme behandlet... Alt ser ut til å ha gått bra hittil, phew!

Skrevet

Det er motsatt, tokso dør ved frysing, det gjør derimot IKKE Listeria..... Du bør derved varmebehandle salamien eller holde deg unna

Skrevet

Ja, det er selvsagt slik at toksoplasmose dør ved frysing, mens listeria kun dør ved varmebehandling.

Forøvrig er det jo slik at det går bra for de fleste, men det er likevel ingen grunn til å undervurdere farene ved dette.

Jeg kjenner ei som endte opp med et barn med synsskader etter toksoplasmosesmitte, feks. Og jeg husker enda godt hun som mistet sine ufødte tvillinger pga listeria.

Og jeg kjenner faktisk en voksen mann som ble alvorlig syk av listeriose, etter å ha spist infisert fårekjøtt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...