2004+2006 og 2012!!? Skrevet 12. januar 2012 #1 Skrevet 12. januar 2012 Jeg syntes det er vanskelig i denne jungelen av info å finne svar. har termin ca 1 juni og lurer derfor på hva jeg tjener meg opp av ferie og ferie penger for sommeren 2013, for etter mine beregninger er jo min permisjon ferdig i april 2013 ( da overtar pappan) og hva kan jeg forvente å ta ut i ferie sommeren 2013. vet det er regler på opptjente feriepenger for 15 uker men skjønner rett og slett iikke bæret. hva innebærer det? kan jeg ta ut mine 5 uker sommeren 2013? eller vil det være lønnet ferie? sikkert mange som har spurt om dette samme men er veldig takknemlig for svar.
kaklemor Skrevet 13. januar 2012 #2 Skrevet 13. januar 2012 skal prøve å svare så godt jeg kan; fra nav er det kun de antall uker som blir betalt (avhengig av permisjonen din (80 / 100 % ) fra jobben har du krav på 25 dager med ferie. Det vil si at om du har jobbet der et kalenderår så skal du ha ferie m lønn ( oftest feriepengene som da blir utbetalt i juni) .
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2012 #4 Skrevet 13. januar 2012 Jeg syntes det er vanskelig i denne jungelen av info å finne svar. har termin ca 1 juni og lurer derfor på hva jeg tjener meg opp av ferie og ferie penger for sommeren 2013, for etter mine beregninger er jo min permisjon ferdig i april 2013 ( da overtar pappan) og hva kan jeg forvente å ta ut i ferie sommeren 2013. vet det er regler på opptjente feriepenger for 15 uker men skjønner rett og slett iikke bæret. hva innebærer det? kan jeg ta ut mine 5 uker sommeren 2013? eller vil det være lønnet ferie? sikkert mange som har spurt om dette samme men er veldig takknemlig for svar. Alle som er i jobb har rett på ferie, dvs minimum 4 uker og 1 dag, og 5 uker for de som har det i sin tariffavtale. Ferien er normalt ikke lønnet, man får istedet feriepenger..' I ditt tilfelle vil du få feriepenger fra arbeidsgiver for perioden du jobber i år altså januar til mai/juni når du går ut i permisjon, og så vil du få 12 eller 15 uker feriepenger fra nav avhengig av hvilken dekningsgrad du velger. Om arbeidsgiver forskutterer foreldrepenger KAN det være at du får fulle feriepenger men det må du sjekke med arbeidsgiver.. Får du penger fra nav vil det bli mindre feriepenger enn "vanlig" til neste år og året etter...
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 13. januar 2012 #5 Skrevet 13. januar 2012 Hei Du vil opptjene full rett til ferie. Det som er litt dumt er at du taper mye feriepenger når nav betaler permisjonspengene så taper du mye feriepenger. Hos meg er det arbeidsgiver som betaler permisjonspengene denne gang, så da får jeg feriepenger av alt jeg tjener... For de som får penger av NAV, får kun feriepenger ut i fra de første 12/15 ukene. Det vil si at velger du 80 % dekningsgrad og 56 uker og far tar 12 uker pappaperm, så sitter du igjen med 44 uker. Av disse 44 ukene vil du få feriepenger for de første 15, resten vil du ikke få feriepenger fra.... Dermed har du et lite problem når neste års ferie kommer... Dersom du tar de første 12/15 ukene, får far ingen feriepenger for fedrekvoten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå