Gå til innhold

Hvor alvorlig ser dere på dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å ha vaskehjelp som man betaler svart?

Er dette noe dere ville meldt dersom noen dere visste hadde det? Eller mener dere det bare er en filleting?

Lurer fordi jeg er en veldig lovlydig person, hehe... Som blir stresset av at vi vurderer Å skaffe oss det :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er renholder(privat) av yrke, og ser at ingen ønsker jeg jobber svart. De er opptatt av å gjøre ting lovlig, og at jeg faktisk skal leve av min inntekt i dag, den dagen jeg blir pensjonist.

Det er ulovlig å ha folk til å gjøre svart arbeid. Det er ikke filleting. Ville du hatt en elektriker til å jobbe svart for deg? "Vaskehjelp" er faktisk det samme.

Og en annen ting. Dersom den svarte "vaskehjelpen" stjeler mye fra dere. TV, data og annet...Hva skal dere da gjøre? Melde det, og si dere har selv gjort noe ulovlig? Er du villig til å satse dette?

Dere har heller ingen klagerett, eller instans dere kan klage til.

Skrevet

Jeg ville ikke brukt svart arbeidskraft. I tillegg til at det er ulovlig og umoralsk tar du på deg et veldig stort ansvar skulle det skje noe med ham/henne under arbeid for deg.

Som eksempel - hvis du hyrer noen svart til å male huset ditt, og vedkommende ramler ned fra stigen og blir 100 prosent arbeidsufør. Siden vedkommende arbeidet svart gjelder ingen forsikringer, og du blir ansvarlig for erstatning, tap av fremtidig inntekt, etc. Potensielt millionbeløp.

Nå er vel kanskje risikoen for invalidiserende ulykker liten for en vaskehjelp, men en vet nå aldri. I tillegg frarøver du vedkommende muligheten til å tjene opp pensjonspoeng.

Jeg ville neppe meldt deg, men det ville plassert deg i kategorien for de som kun følger lover de liker.

Skrevet

Jeg skjønner tankegangen med at det ikke opptjenes pensjonspoeng og lignende, men samtidig er det mange som ikke får annet arbeid og derfor gjør dette som eneste mulige måte å tjene penger på utenom nav og mulig sesongarbeid (her jeg bor).

Ville ikke meldt noen for det.

Skrevet

Ville ikke brydd meg om det, men en svart dagmamma derimot synes jeg ikke er OK. Kan ikke forsvare tankegangen min annet enn at en vaskehjelp er noe man kanskje bruker et par timer i uka, mens en dagmamma blir brukt flere timer hver dag. Det er min tankegang, hvertfall... Selvom jeg vet det er galt.

Skrevet

Jeg kjenner folk som bruker svart arbeidskraft, og synes ikke noe om det. Jeg melder de ikke, men tenker med meg selv at jeg synes de er svært umoralske... man gjør det fordi det er billig, og det presser andre i samme bransje til å gjøre det samme og jobbe svart... og det er ikke bra, da det fører til dårlig lønn, lite rettigheter i folketrygden og ulovlighet. Og som folk sier, er mange risikoer ved svart arbeid. Både de som leier inn og de som utfører svart arbeid gjør noe ulovlig som man kan straffes for. Ser på det omtrent som like ille som å smugle lovlige varer over grense uten fortolling, kjøp av piratkopivarer (som også er ulovlig for begge parter), misbruking av offentlige trygder ol., skattesnyting og uopplyste penger på bankkonto i sveits (i mindre summer)...

Altså jeg vil si det er en av de aller mildeste tingene du kan gjøre som er ulovlig. Men det er like fullt ulovlig. Og ikke bra. Det med svart arbeid er noen holdninger jeg ikke synes noe om.

Velg hvitt du. Så kan du ha alt på det rene. Hvis ikke du har råd så synes jeg faktisk du heller skal gjøre det selv :P

Skrevet

Du er jo ikke en lovlydig person når du velger å bryte en (faktisk ganske alvorlig) lov fordi det lønner seg for DEG!

Tenk om alle skulle hatt samme tankegang? "Jeg synes dette bare er en filleting, så jeg driter i denne loven".

De fleste som gjør noe ulovlig rettferdiggjør dette ovenfor seg selv. Det gjør ikke lovbruddene mer riktige.

Skrevet

Jeg ville nok ikke meldt det nei.

Men til deg over her som har dette som yrke, kan jeg spørre hva det koster å ha vaskehjelp la oss si annen hver uke??

Skrevet

litt utpå "bygda" er det ei som driver vaskebyrå som tar ca 250 kr i timen der jeg bor...hvitt selvsagt.... driver med dette på fulltid så er profesjonell

Skrevet

Oki :) Hvor lang tid bruker de på en leilighet på 92 kvm da tror du?

Har sååå lyst på vaskehjelp her annenhver uke. men spørs om vi har råd, hehe :)

Skrevet

Men til deg over her som har dette som yrke, kan jeg spørre hva det koster å ha vaskehjelp la oss si annen hver uke??

Jeg bor i en liten by, og tar rett under 400 kr timen for arbeidet. Da er alt inkludert. Dette er regnet utfra hva staten krever, min fremtidige pensjon, investeringer jeg må gjøre, bildriften og lønnen min. En del småting mer også.

Og et vanlig hus med ca 3-4 soverom, et par bad, stor stue og alt sånt tar ca 2 timer, med støvtørking, støvsuging og gulvvask.

Skrevet

Hva med å legge det ut på "mitt anbud" eller noe? Timespris med tidsanslag, eller fast pris avtale (ut fra ant rom og kvadratmeter). Så får du se om noen privatpersoner som kan tilby billigere enn byrå (hvitt arbeid selvsagt)?

Skrevet

Det er en grunn til at det er såpass stort marked for svart arbeid av denne typen i Norge (renhold, håndtverkertjenester etc). Sier ikke at det er riktig å bryte loven, men ville adri anmeldt noen heller.

Mind your own business!

Skrevet

Det er en grunn til at det er såpass stort marked for svart arbeid av denne typen i Norge (renhold, håndtverkertjenester etc). Sier ikke at det er riktig å bryte loven, men ville adri anmeldt noen heller.

Mind your own business!

Er jo nettopp denne type holdninger som fører til at folk bryter loven og alle de negative konsekvenser det måtte ha... synes ikke det er noe å oppfordre til akkurat.

Skrevet

Mind your own business!

Og hvilken grunn skulle det ha vært?

I Norge er vi rike. Om man har penger til å betale noen for å vaske boligen sin, da har man faktisk en del penger. Hvis ikke hadde man brukt en time eller to på å vaske selv.

Så eneste grunnen jeg kan komme på er gjerrighet og egoisme.

Om dette med å mind your own business, gjelder det all kriminalitet, eller bare kriminalitet en selv synes er ok?

Skrevet

Om du bruker 2 timer på å vaske et hus med 3-4 soverom, 2 bad etc, så kan det neimen meg ikke være mye til vasking! Vår vaskehjelp bruker 4 timer på et slikt hus og da er det så rent som det burde være.

Jeg bor i en liten by, og tar rett under 400 kr timen for arbeidet. Da er alt inkludert. Dette er regnet utfra hva staten krever, min fremtidige pensjon, investeringer jeg må gjøre, bildriften og lønnen min. En del småting mer også.

Og et vanlig hus med ca 3-4 soverom, et par bad, stor stue og alt sånt tar ca 2 timer, med støvtørking, støvsuging og gulvvask.

Skrevet

Om du bruker 2 timer på å vaske et hus med 3-4 soverom, 2 bad etc, så kan det neimen meg ikke være mye til vasking! Vår vaskehjelp bruker 4 timer på et slikt hus og da er det så rent som det burde være.

Enig, hørtes veldig lite ut med 2 timer....

Synes mange er litt hysteriske i denne tråden, men det er det jo alltid noen som er her inne ;)

Skrevet

Vi var ganske nylig i ferd med å få vaskehjelp, etter anbefaling fra noen i vi kjenner. Damen jobber for et lokalt vaskefirma, så vi syntes det hørtes flott og trygt ut, på tross av at hun er innvandrer og snakker svært dårlig norsk. (Ja jeg vet, vi er fæle, kritiske mennesker, men sånn er det bare. :P) Da alt kom frem i lyset, viste det seg at anbefaleren hadde henne til å vaske svart på fritida, og at det var det hun ønsket å gjøre her også. Da nektet vi. Det kunne likevel ikke falle meg inn å rapportere henne eller anbefaleren. De får passe sine saker, og så passer vi våre. Men vi ønsker ikke å bryte loven selv. Kan for øvrig nevne at hun mente 2 timer på huset vårt var mer enn nok tid og ville ha 400kr timen.

Skrevet

City Maid brukte ca 1 time (2 personer) da de vasket hos oss. Skikkelig enkel moppevask. Vi har 4 soverom og 2 våtrom, 2 stuer og kjøkken.

Var ikke så veldig fornøyd, vasking med mopp er ikke like bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...