Anonym bruker Skrevet 12. januar 2012 #1 Skrevet 12. januar 2012 Hører skjellsord kastet til seg nesten daglig. Er alltid de samme skjellsordene, men ulike mennesker som sier det. Kan være alt fra bestevennen, til en tilfeldig på gata. Hører også at folk ler av seg. Han er overbevist om at dette er reelt, selv om det er de samme skjellsord som blir sagt uansett hvem og hvor han er. (I oslo eller Finnmark, med bekjente eller fremmede) Rastløs Konsentrasjonsproblemer/dårlig hukommelse. Klarer ikke å få med seg ting som blir sagt. Må gjentaes flere ganger, helst skrives opp. Viktige møter o.l må noteres ned, ellers blir de glemt. Klarer heller ikke helt følge med i en samtale. begynner ofte å fortsette å snakke om noe, og har ikke fått med seg at tema har blitt skiftet for flere minutter siden Aggresjonsproblemer: Aldri utøvd vold mot mennesker, men har et voldsomt indre sinne, kan slå i vegger av frustrasjon. gjerne da på grunn av sjellsord som blir hørt. Avvisningsfølelse (på grunn av skjellsord, evt latter og blikk han hører eller ser) Bruker lang tid på å lære seg noe, komme inn i noe, får derfor aldri noen sjangse på jobbmarkedet, og blir sparket før han har kommet skikkelig inn i rutinene. Dette gir mer avvisning. Mannen min har disse symptomene, og jeg begynner å bli redd for ham rett og slett. Han blir veldig lei seg om jeg prøver å snakke frempå om psykolog. Han er overbevist om at han da blir sperret inne, siden han hører disse skjellsordene. (har ingen stemme som sier at han skal drepe, eller gjøre noen vondt altså, kunn at han hører andre sier stygge ting om ham, og det er de samme stygge ordene som går igjen, og igjen og igjen) Dette tærer så på meg. Ikke får han seg jobb, ikke har jeg noen å snakke med. Jeg blir så sliten. Det gjør meg så vondt å se at han har det så vondt.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2012 #2 Skrevet 12. januar 2012 Hører skjellsord kastet til seg nesten daglig. Er alltid de samme skjellsordene, men ulike mennesker som sier det. Kan være alt fra bestevennen, til en tilfeldig på gata. Hører også at folk ler av seg. Han er overbevist om at dette er reelt, selv om det er de samme skjellsord som blir sagt uansett hvem og hvor han er. (I oslo eller Finnmark, med bekjente eller fremmede) Rastløs Konsentrasjonsproblemer/dårlig hukommelse. Klarer ikke å få med seg ting som blir sagt. Må gjentaes flere ganger, helst skrives opp. Viktige møter o.l må noteres ned, ellers blir de glemt. Klarer heller ikke helt følge med i en samtale. begynner ofte å fortsette å snakke om noe, og har ikke fått med seg at tema har blitt skiftet for flere minutter siden Aggresjonsproblemer: Aldri utøvd vold mot mennesker, men har et voldsomt indre sinne, kan slå i vegger av frustrasjon. gjerne da på grunn av sjellsord som blir hørt. Avvisningsfølelse (på grunn av skjellsord, evt latter og blikk han hører eller ser) Bruker lang tid på å lære seg noe, komme inn i noe, får derfor aldri noen sjangse på jobbmarkedet, og blir sparket før han har kommet skikkelig inn i rutinene. Dette gir mer avvisning. Mannen min har disse symptomene, og jeg begynner å bli redd for ham rett og slett. Han blir veldig lei seg om jeg prøver å snakke frempå om psykolog. Han er overbevist om at han da blir sperret inne, siden han hører disse skjellsordene. (har ingen stemme som sier at han skal drepe, eller gjøre noen vondt altså, kunn at han hører andre sier stygge ting om ham, og det er de samme stygge ordene som går igjen, og igjen og igjen) Dette tærer så på meg. Ikke får han seg jobb, ikke har jeg noen å snakke med. Jeg blir så sliten. Det gjør meg så vondt å se at han har det så vondt. Bipolar, eller paranoid schizofren? Evt annen personlighetsforstyrrelse eller tvangslidelse?
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2012 #3 Skrevet 12. januar 2012 Alvorlig depresjon med grensepsykotiske symptom? Kan mannen din være deprimert? I så fall bør han kontakte fastlegen, for behandling. Alvorlig depresjon har god prognose! Det med stemmene kan være symptom på psykose (at han hører stemmer, hørselshallusinasjoner). Hvis han har en lidelse under psykosespekteret er det mer alvorlig prognose, men også der kan man bli symptomfri med behandling. Noe av det du skriver på slutten får meg mer til å tenke at mannen din er alvorlig deprimert, og at disse stemmene av negativ karakter er et trekk i depresjonen. Hvordan har mannen din fungert tidligere? Uansett synes jeg du bør overtale ham til å oppsøke legehjelp!!
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2012 #4 Skrevet 12. januar 2012 Stemmene har han hatt i flere år. Men han sa det ikke så ofte til meg. Det tok sin tid før jeg skjønte at det ikke var reelt. Han har vært slik hele tiden. problemer med å få jobb, avvisningsfølelse o.l men han har vært veldig flink til å maskere de psykiske problemene. De la jeg ikke merke til før etter jeg har bodd sammen med ham over lengre tid. Han kan nok være litt deprimert, men han er ute med venner, er med på sosiale sammenkomster. Det er ikke så fremtredende egentlig.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2012 #5 Skrevet 12. januar 2012 Det skal også sies, at han har et familiemedlem med diagnosen chizofreni, så psykisk lidelse ligger i familien. Dog kan ikke symptomene sammenlignes. HI
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2012 #6 Skrevet 12. januar 2012 Ja, men så skal man være klar over at schizofreni kommer i mange former. Min kusine har diagnosen paranoid schizofren, og hun kan til tider høre stemmer og se ting vi andre ikke ser osv. Hvis du søker opp schizofreni på google, og leser litt av det som kommer opp, bla på Wikipedia, så vil du se at endel av det sammenfaller med noe at det du forteller. (Jeg får ikke til å kopiere teksten eller linken over hit, uvisst av hvilken grunn...;S)
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2012 #7 Skrevet 12. januar 2012 jeg har en emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse, en uspesifisert psykoselidelse, aspergersyndrom og ADHD.. og det høres nesten ut som du beskriver meg bortsett fra at jeg lærer ting meget raskt.. det skyldes nok autismen.. det jeg kjenner mest igjen her er faktisk symptomene på personlighetsforstyrrelsen.. og det er ikke den værste diagnosen å ha men nå er jeg ikke så veldig glad i å "forhåndsdiagnostisere" folk håper dere finner ut av noe i allefall det skal ganske mye til før de sperrer noen inne jeg har vært innlagt selv men de eneste gangene det har vært på tvang har vært når jeg har vært ekstremt suicidal.. så det trenger han antageligvis ikke bekymre seg for.. men det kan jo hende det kan hjelpe han også da får de jo utredet ham og kanskje funnet noe som funker jeg har i allefall fætt myye hjelp! trøsteklem til både deg og mannen din <3
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2012 #8 Skrevet 12. januar 2012 Det kan være som en over her nevner, en psykoselidelse, selv om det er ulikt familiemedlemmet med schizofreni. Det trenger ikke være schizofreni, det finnes flere andre psykotiske lidelser hvor man kan være hallusinert. I tillegg finnes det personlighetsforstyrrelser, bipolar lidelse m.m som også kan være aktuelle. Uansett hva mannen din har (det er jo vanskelig å stille diagnose over nettet...), så bør du få ham til å gå til fastlegen sin, kanskje best at du er med ham og forklarer for fastlegen hvordan han/dere har det. Da kan fastlegen sette i gang en utredning, og evt behandling med medisiner, samtaler hos fastlegen, samtaler hos psykolog eller psykiater osv. Håper det blir bedre! Lykke til! Hilsen nr 3
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2012 #9 Skrevet 12. januar 2012 Det er umulig å diagnostisere noen for noen av oss som er her på forum... det er jo rene spekulasjoner og kan gjøre vondt værre for dere. Kan jo være han får "feil" diagnoser. Men en mann som har det slik som du beskriver har tydelig psykiske lidelser. Det som er mest fremtredende som "unormalt" vil jeg kanskje si er at han inbiller seg å høre ting som ikke eksisterer. Uavhengig av diagnose synes jeg du skal prøve å foreslå for han å ta kontakt med fastlege som kan henvise til psykiatrisk poliklinikk som kan hjelpe dere med å finne ut av hva han lider av, og hvordan man kan jobbe med at han (og ikke minst dere...) kan få det bedre med diagnosene. Som din mann bør han også kunne forstå at du har behov for å finne ut mer om dette. Det er ikke slik at det vil skje noe annet drastisk i livet deres om dere ber om hjelp, annet enn at dere faktisk får hjelp (om dere ønsker det). Og hjelpen kan avsluttes akkurat når dere vil. Skal veldig mye til for at noen bruker tvang her i landet- da skal det være så ille at du faktisk trenger å bruke tvang for å hjelpe, for å unngå selvmord f.eks. Og selv da kan de bare holde noen med tvang i et svært begrenset tidsrom. Hvis du er interessert i å lese mer om ulike diagnoser så kan du jo lese på psykoser (deriblant schizofreni, som er en psykose- det er ikke alle som er så hardt rammet som det kan fremstå i media o.l.), og ulike personlighetsforstyrrelser. Men skummelt å begynne å "diagnostisere" selv...
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2012 #10 Skrevet 12. januar 2012 Det med stemmene tenkte jeg psykose, for jeg har hatt det selv.. Det andre der er eg usikker på! Jeg tror iallefall at det er dumt å sitte å lete frem en diagnose på egenhånd for det blir ofte verre enn det egentlig er. Jeg syns du skal snakke med mannen din! At man er psykisk syk betyr ikke at man automatisk blir "sperret inne" som du sier, eller lagt inn på psykiatrisk. Det kan være lurt å snakke med legen så legen kan henvise videre om legen ser behov for det. Jeg var innlagt, men det var ikke fordi jeg hørte stemmer eller så mennesker som ikke var det, men for helt andre ting. Medisiner og samtale med psykiater og psykolog gjorde at jeg ikke har hørt disse stemmene på mange år nå.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2012 #11 Skrevet 12. januar 2012 Helt umulig å diagnostisere noen over nettet... Han passer inn under mange psykiske diagnoser, men hvem gjør ikke det;) Kan like gjerne være ettervirkninger av fæle ting som han har opplevd i barndommen og som han kanskje ikke har vært åpen med seg selv eller andre om (fortrengt) f.eks Mobbing og latterliggjøring, overgrep osv
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2012 #12 Skrevet 13. januar 2012 # 11 Jeg vet at jeg ikke kan få noen diagnose over nett, men greit å sile ut noen i jungelen av psykiske sykdommer.. Jeg vet forøvrig at han har hatt en litt røff oppvekst. vil ikke snakke så mye om det, men han har opplevd en god del avvisning. Det er tydelig på reaksjonsmønstret hans. Vi "må" få en diagnose, for å gli lettere i NAV systemet, for å få den hjelpen han trenger i å komme seg ut i arbeid, men han vil IKKE at vi skal ta det opp med stemmene. Delvis fordi han er sikker på at det er reelt. Han hører det klokkeklart, og delvis pga redd for å bli sett på som gal. Jeg syns det er veldig vanskelig, for jeg har ingen å betro meg til. Ingen i familien som vet hvordan det egentlig er hi
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2012 #13 Skrevet 13. januar 2012 Ikke så rart han ikke vil si det med stemmene, det er jo liksom beviset for at man er gal ala gjøkeredet. Men faktisk er det mye vanligere å høre stemmer enn vi tror! Mange lever helt vanlige liv med stemmene, og har lært seg å leve med det. Det avhenger jo av at man forstår at de kommer innenfra og ikke utenfra. Det å tro at andre hele tiden skjeller deg ut gjør deg jo utslitt og med ekstremt dårlig selvbilde. Og at han føler behov for å slå i veggen er jo ikke rart! Jeg vet det finnes nettsteder for stemmehørere, men husker ikke adressen. Forsøk å Google det. Man blir uansett ikke sperret inne for å høre stemmer, det blir man om maner suicidal eller om man utøver vold mot andre. Det er jo veldig viktig at mannen din påpeiker hjelp og får en diagnose (hvilken aner ikke jeg , for som du sier, uten den vil han være en vanlig jobbsøker. Sannsynligvis har han jo krav på en uføregrad og kanskje mange anedre rettigheter. Folk som har et fysisk handicap får jo det, og det er ikke annerledes med psykiske handicap (bortsett fra at det hefter mer stigma med det, desverre..). Kanskje kan han også få medisiner som demper stemmene? Mange som hører stemmer og behandlerne deres mener at stemmene har en funksjon. Kanskje er det stemmer fra barndommen, og et uttrykk for at det barnet han var den gangen følte seg dypt krenket og fikk selvbildet knekt uten å "noen steder å gjemme seg". Ønsker dere begge lykke til! Er ikke bare bare å være pårørende heller..
Gjest Jenta til Henrik Skrevet 13. januar 2012 #14 Skrevet 13. januar 2012 Dette høres ut som schizofreni, dessverre. Det er ikke uvanlig at schizofrene gjerne også lider av alvorlige angst- og depressive lidelser. Mannen din må oppsøke hjelp. Han blir ikke tvangsinnlagt, men han Må medisineres!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå