Anonym bruker Skrevet 12. januar 2012 #1 Skrevet 12. januar 2012 Jeg har pcos, har lest om at mange har god erfaring med metformin. Jeg prøver ikke å bli gravid akkuratt nå, å da jeg spurte legen om metformin så sa hun at vi evnt. kunne forsøke det når jeg skulle prøve å bli gravid. Men jeg mener å ha lest at mange går på disse ganske langvarig, uten å være prøvere? Jeg har forstått det sånn at det hjelper mange med å gå ned i vekt, og lindrer også typiske pcos symptomer. Jeg er veier ca 80 kg, og har store problemer med å gå ned, jeg spiser helt normal mat, (har også forsøkt lavkarbo), men vekta står alltid på stede hvil. Noen som har erfaringer med metformin? Evnt. langtidsbruk?
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2012 #2 Skrevet 12. januar 2012 Jeg brukte metformin i 4 år før jeg ble gravid (var prøver hele tiden) og under mesteparten av svangerskapet. Jeg følte at det hjalp meg masse til å gå ned i vekt (måtte gjøre jobben selv, men jeg mener metformin var det som gjorde det mulig). Andre symptomer ble også redusert, men vet ikke om det skyldtes vektnedgangen eller metformin eller kombinasjonen... Har hørt at de bare gir metformin for pcos når man prøver å bli gravid, men jeg aner ikke hvorfor man ikke kan få det ellers. Såvidt jeg har skjønt (har lest masse om det), så er det ikke funnet noen skadelig effekt av det. Selv kommer jeg til å be om ny resept når jeg er ferdig å amme, og da si at jeg prøver å bli gravid igjen for å få det, selv om jeg har tenkt å vente et par år med prøvingen. Det var jo liksom greit at jeg gikk på det i flere år uten å bli gravid da jeg prøvde, og for kroppen burde det jo ikke gjøre noen forskjell om jeg prøvde eller ikke så lenge jeg ikke ble gravid...
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 12. januar 2012 #3 Skrevet 12. januar 2012 en kollega av meg har gått på det, og hun er ikke prøver! Nå har hun sluttet, for cystene var faktisk borte :-)
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2012 #4 Skrevet 15. januar 2012 Takk for svar! Tar gjerne imot flere erfaringer HI
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2012 #5 Skrevet 15. januar 2012 Jeg klarte aldri å komme opp maksdose. Var dårlig hele tiden. Følte meg syk og hadde magevondt og diare. Har prøvd i flere etapper på ca. 3 uker. For min del har lavkarbo stabilisert syklusene etter noen få uker. Har gjerne ikke gått ned mange kg. i vekt, men kroppen fungerer mye bedre. Gravid ble jeg med en gang faktisk. Da hadde jeg tidligere vært prøver i 4 år, og gått ned noe i vekt ved hjelp av trening og Grethe roede. Det hjalp ikke i det hele tatt på pcos-en. Jeg måtte ha kraftig hormonbehandling for å bli gravid. Så ikke heng deg så mye opp i vekta. Det er ikke den som er viktigste å få bukt med, men lavkarbo vil hjelpe på å stabilisere hormonene til normale verdier.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2012 #6 Skrevet 15. januar 2012 Det #5 sier stemmer nok, jeg har hørt det flere steder. Jeg gikk ned med Grethe Roede, og det påvirket faktisk ikke systene i det hele tatt kom jeg på nå. Symptomene ble redusert, og jeg fikk syklus på ca 40 dager (mot tidligere ingen syklus), men systene var like store og mange. Gynekologen var overrasket over at det gikk an å gå ned så mye uten at systene ble redusert. Jeg måtte også ha hormonbehandling for å bli gravid. #2
sillyfilly og Olivia Skrevet 15. januar 2012 #7 Skrevet 15. januar 2012 Bare til info; Metformin brukes av Diabetikere. De stabiliserer blodsukkeret. Aner ikke hva det har med pcos å gjøre men. Hilsen apotektekniker som ikke kan alt
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2012 #8 Skrevet 15. januar 2012 Til info så er mange med pcos insulinresistente. Ser her at dette ble litt dårlig og rotete forklart. Men kroppen pøser på med insulin hver gang man spiser noe som får blosukkeret til øke fordi kroppen ikke klarer å nytte seg av det. Det er det som er feil, man klarer ikke bruke insulinet som det er ment. Dermed blir det bare produsert mer. Man blir slapp og trøtt og trenger mat for å bli bedre, som ved lavt blodsukker. Dermed vil blodsukkeret svinge mye opp og ned. Man må spise igjen og det blir på nytt produsert for mye insulin til liten nytte. Når man har mengder med insulin i blodet vil man heller ikke tære på fettlagrene på kroppen. Det er vel en av grunnen til at det er vanskelig for de med insulinresistens å slanke seg. Det som fungerer da er lavkarbo. Gjør man ikke noe med kostholdet blir bukspyttkjertelen overarbeidet og vil til slutt slutte å fungere. Da har man fått diabetes. .
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2012 #9 Skrevet 15. januar 2012 Takk for svar! Til apotek-teknikeren over her: Jeg vet at metformin er en diabetesmedisin, men mange med pcos har god effekt av denne, siden insulinresistens ofte henger sammen med denne sykdommen. Metformin kan hjelpe til å gå ned i vekt å stabilisere symptomer, og i noen tilfeller også redusere cyster. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå